כך עולה מהכרזתו של מנכ"ל חברת הרכב פורד, ג'ים האקט בהרצאתו ב-CES
צילום יח"צ, CES |
בשבוע שעבר התקיימה בלאס וגאס תערוכת CES 2018 בה הציגו 3,900 מציגים, החל מחברות הענק ועד לסטארט-אפים בהם נכחו מעל 100 מציגים ישראלים.
גארי שפירו, נשיא ומנכ"ל איגוד הטכנולוגיה הצרכנית (CTA) אמר בהרצאת מליאת האיגוד במהלך CES. "החל מהדור הסלולרי החמישי (5G), ערים חכמות, בריאות דיגיטלית, AI ,VR/AR ועוד – הטכנולוגיות שיעצבו את העתיד של הפלנטה שלנו לטובה הוצגו באולמות במהלך התערוכה". למעשה, הוסיף שפירו קשה להפריד בין הנושאים, משום שחלקם כדוגמת 5G ובינה מלאכותית הינן תשתיות לכל שאר התחומים החכמים: ערים חכמות, מכוניות חכמות, בריאות דיגיטלית ועוד.
בולטת במיוחד הכרזת נשיא ומנכ"ל חברת המכוניות פורד (Ford), ג'ים האקט, שאמר כי החברה נעה כעת ממכוניות חכמות כשלעצמן, לתפקיד שלהן בערים החכמות. לדבריו, "פורד הופכת מעוד חברת מכוניות לחברת פתרונות המשתמשת בנתונים, תוכנה ובינה מלאכותית כדי להגדיר מחדש את החיים בעיר כפי שאנו מכירים אותם".
"אנו משלבים את המכוניות והטכנולוגיות כך שהן הופכות יותר מאשר סכום החלקים ומתכננים מחדש את מערכות התחבורה הקרקעית של העולם כך שיתוכננו סביב הקהילות". האקט מזכיר כי מייסד החברה, הנרי פורד היה זה שקידם את יצירת האוטוסטרדות הבין מדינתיות שהיתה לדבריו "הטרנספורמציה הגדולה ביותר של תקופתו".
"היום, האחראיות שלנו היא להחזיר את החיות לערים ולקהילות באמעות טכנולוגיה. היא באמצעות פיתוח ערים חכמות. החזון של חברת פורד הוא הקמת תשתית קוד פתוח מבוססת ענן ומונעת בזכות תשתית נתונים שיכולה לשמש מתכנני ערים, אדריכלים, חברות טכנולוגיה ואזרחים להגדיר מחדש את המרחב העירוני סביב התפיסה המכונה "הרחוב החי".
לא רק פורד, כל יצרניות הרכב העיקריות ובהן ב.מ.וו (BMW), הונדה (Honda) יונדאי (Hyundai), קיה (Kia), מרצדס (Mercedes-Benz), טויוטה (Toyota) ופולקסווגן (Volkswagen), כמו גם מאות ספקיות של רכיבים לרכב החכם ולהנהיגה האוטנוומית כדוגמת DRIVE PX2, המוח של המכונית החכמה שהציגה Nvidia.
לדברי האקט, המכונית האוטונומית אינה חדשנות טכנולוגית סינגולרית שהופיעה יש מאין. היא מורכבת משורה ארוכה של רעיונות ומוצרים חדשניים שממשיכים להתפתח ולתרום להתקדמות מהירה עוד יותר של התחום. בעיקר מדובר בשני תחומי טכנולוגיה עיקריים – מערכות עזר לנהיגה וחיישנים. כך לדוגמה GPS. טכנולוגיה זו התפתחה מספיק כדי לסייע לנהגים, אך עדיין לא מושלמת כטכנולוגיה שיכולה להנחות מכוניות אוטונומיות."
"רק השנה הציגו חברות כמו פורד טכנולוגיות ניווט מדויקות יותר שמתאימות לרכב אוטונומי. פורד עשתה זאת באמצעות טכנולוגיית לידר הפועלת באמצעות שידור פעימות קצרות של אור לייזר המאפשר למכונית ליצור תמונה תלת-מימדית ברזולוציה גבוהה של המתרחש סביבה. הטכנולוגיה משלבת חיישנים כדי לזהות טוב יותר את סביבת המכונית."
פיל מאגני (Magney), יועץ בתחום המכוניות האוטונומיות אמר כי "ישנם אינספור תביעות מהספקים לייצר רכיביבים שיאפשרו להם לבנות מכוניות אוטונומיות מהר יותר, זול יותר, בטוח יותר, יעיל יותר, וסקלבילי יותר." הזהיר מאגני. "הדבר מוביל לפערים בזמינות. מה שמוצג אינו בכרח מה שזמין או אפילו קרוב לזמין, וכולם אשמים" אמר.
לדבריו, ספקיות הרכיבים לכלי הרכב מהדרג הראשון פיתחו ביחד עם חברות מוליכים למחצה שכבות שונות שיאפשרו להן להתגבר על הפערים הללו. עוד ציין מאגני לטובה את ההתפתחות של מערכת אקולוגית שלמה סביב כלי הרכב האוטונומיים. "השילוב הזה מאפשר לחברות הרכב שיש להן הון רב, אך חסרות את היכולת לספק את הדרישות המחמירות של כלי רכב, או תחבורה.לספק חדשנות."
מאגני מציע לעקוב אחר השותפויות והרכישות בתחום.
בינה מלאכותית נגד תאונות
המאמצים לפיתוח מכוניות הנוהגות את עצמן מנסים להפוך את כל הדרכים וכל הנוסעים לבטוחים יותר. איננו תלויים עוד רק במכניקה של המכוניות, אלא גם על התבונה שלהם, וזה עדיין מפחיד צרכנים. אך מסתבר שטעויות נהגים אחראיות ל-94% מהתאונות בארצות הברית. בינה מלאכותית מסתמנת כפתרון מפתח ללמוד מהטעויות ולמנוע חזרה עליהם.
בין החברות שהציגו את הפיתוחים שלהם – פורסייט הישראלית שפיתחה מערכת ראיית מכונה, והארמן, חברה בעלת נוכחות ישראלית גדולה בבעלות סמסונג (Samsung) הציגה פיתוחים שיובילו לדברי המומחים שלה למכוניות אוטונומיות מדרגה 5.
נשיא אינטל (Intel), בריאן קרז'ניץ, דיבר אף הוא על הגדרה מחדש – הפעם הגדרה מחדש של אינטל ושל תעשיית טכנולוגית המידע בכללה. אינטל הופכת מחברת רכיבים המספקת את החומרה שמניעה את שאר תעשיית המחשוב לחברה שעוסקת ב"-גל הבא של המהפכה הטכנולוגית – הנתונים".
נשיא סוני (Sony), קאזו היראי, דיבר על עידן המערכות המופעלות באמצעות הקול, מערכות שיגרמו למהפכה בתחומי הרובוטיקה והבינה המלאכותית.
"בתחום האלקטרוניקה הצרכנית אני בטוח שיש עדיין הרבה מה לעשות כדי להביא את החוויה היצירתית והבידורית באמצעות המוצרים שלנו", אמר היראי.
הוא הוסיף כי רובוט ה-AIBO המקורי יצא לשוק כאשר טכנולוגיית הרובוטיקה היתה עדיין בחיתוליה, אך הגרסה החדשה החכמה יותר נשענת על טכנולוגיות בינה מלאכותית עדכניות, שמאפשרות לה ללמוד יותר מהר ולהעשיר את החוויה".
{loadposition content-related} |