היום אנו שמחים לארח במדור “חמש עם…” את גיל שויד, מנכ"ל ומייסד של חברת אבטחת המידע, צ'קפוינט (CHKP). בראיון בלעדי ל-Chiportal אומר גיל: "הקורונה יצרה הזדמנויות תקיפה חדשות עבור פושעי הסייבר, הם ניצלו אותן, וככל שיותר עובדים מתחברים לרשת הארגונית מרחוק , כך גם גדלים האיומים שנשקפים בפני כל החברות והארגונים." לפניכם הראיון המלא והמרתק עם גיל שויד:
1. כיצד מתמודדת חברתך עם משבר הקורונה? (האם פיטרתם עובדים, צמצמתם פעילות וכו')
צ'ק פוינט לא פיטרה עובדים, לא הוציאה לחל"ת ואף המשיכה בכל התהליכים הקשורים להון האנושי שלנו כמתוכנן. רק בישראל גייסנו למעלה מ-70 איש במהלך מרץ ואפריל, ומספר מאות בכל העולם. צ'ק פוינט היא חברה חזקה וותיקה, עברה כבר מספר משברים בינ"ל והוכיחה את יכולותיה בהם. כמובן שכל משבר עומד בפני עצמו ויש בו אתגרים שונים , האתגר המיידי שלנו היה לעבור לעבודה גלובלית מרחוק, ובעבודה מאומצת של צוותים שונים בחברה הצלחנו להעביר את כל הארגון לעבודה מרחוק תוך זמן קצר מאד, הפרודקטיביות נשמרה, והצלחנו לייצר ערך משמעותי עבור הלקוחות והשותפים שלנו בתקופה זו, שמעצם טבעה ממחישה את הצורך ואת החשיבות באבטחת מידע.
2. איזה טיפ ניהולי להתמודדות עם המשבר אתה יכול לתת למנהלים אחרים בהייטק?
אני חושב שהדבר החשוב ביותר בניהול משבר מעין זה הוא האנשים, לראות מה מצבם, מה הצרכים שלהם, כיצד לספק להם מענה ולהבטיח שיש בידיהם את היכולות והאמצעים לתפקד היטב. אני מנהל שיחות רבות עם מנהלים בכל העולם והצורך הניכר של כולם הוא לקיים את הפעילות העסקית באופן שוטף עד כמה שניתן ומובן שמה שמאפשר זאת הוא ההון האנושי בחברה. דבר נוסף שחשוב תמיד, ובמיוחד בעיתות משבר, הוא לראות כיצד העסק שלך כספק שירותים מצליח לייצר ערך אמיתי עבור קהלי היעד. ערך של ממש בתקופה של צורך וביקוש מייצר מחויבות ורתימה.
3. האם אתם מפעילים עבודה מרחוק/מהבית – מה מסקנותיך משימוש בשיחות וידאו ועבודה מבוזרת?
הארגון כולו עבר לעבוד מרחוק בכל העולם, על כל המשמעויות הנגזרות מכך. ככלל, הפרודקטיביות נשמרת ובסקרים שערכנו עולה שרבים מרגישים שבמידת מה היא אף עולה. מובן שישנם אתגרים חדשים שנגזרים מעבודה מהבית, בעיקר בתקופה שבה גם הילדים אינם במסגרות, אבל ארגון נבחן ביכולת שלנו להתמודד עם אתגרים שנולדים "תוך כדי תנועה". אני מוצא את השימוש בשיחות וידאו כדבר יעיל, הוא מאפשר לאנשים בכל רחבי העולם להתחבר בקלות לשיח ישיר וניצול הזמן הוא כמובן מיטבי ביחס לפגישות עבודה גלובליות של "העבר" (עם טיסות, נסיעות וכו).
4. האם אתה צופה שינויים בהייטק ו/או בעולם העסקי בעקבות המשבר או שהכל יחזור לקדמותו?
אני משוכנע שהמציאות החדשה, פוסט הקורונה, תכיל גם שינויים והתאמות שנולדו בתקופת הקורונה. המעבר לעבודה מהבית ישנה את תרבות העבודה בחברות ברמה כזו או אחרת, הצורך של ארגונים להשתמש בשירותי הענן (שגבר בתקופת הקורונה) ימשיך ויגבר, השימוש שלנו בטלפונים הסלולריים לעבודה בכל רמות הפעילות (לא רק מנהלים) – כל אלו ועוד יתנו את אותותיהם. אלו כמובן ממחישים את הצורך – שגובר אף הוא- בהגנה מספקת על כל נקודות הגישה לרשת הארגונית.
5. מסקנות כלליות ותובנות שלך ממשבר הקורונה?
הקורונה יצרה הזדמנויות תקיפה חדשות עבור פושעי הסייבר, הם ניצלו אותן, וככל שיותר עובדים מתחברים לרשת הארגונית מרחוק , כך גם גדלים האיומים שנשקפים בפני כל החברות והארגונים. אין לי ספק שגם בעולם הסייבר , כמו בעולם המגיפות, נדרשת אסטרטגיית מניעה ברורה מתוך הנחה שהתקפה היא במידה רבה שאלה של מתי, ולא אם.