אנו שמחים לארח במדור “חמש עם…” את דן סלסקי, מנכ"ל SCD , יצרנית ציוד מבוסס גלאי אינפרא אדום ודיודות לייזר מתקדמות לתחום המוליכים למחצה. בראיון בלעדי ל-Chiportal אומר דן: " המשבר הזה חידד מאוד את הצורך של מנהלים להיות פתוחים לשינויים ולפעול עם גמישות מחשבתית כדי ליישם פתרונות חדשים ובזמן קצר " לפניכם הראיון המלא עם דן סלסקי:
1. כיצד מתמודדת חברתך עם משבר הקורונה? (האם פיטרתם עובדים, צמצמתם פעילות וכו'
לאורך כל התקופה, מתחילת משבר הקורונה, SCD שמרה על פעילות עסקית מלאה. לא פיטרנו או הוצאנו עובדים לחל"ת, אלא עברנו לעבוד בשלש משמרות ולאחר מכן בשתי משמרות בקפסולות. כל עובדי החברה עבדו (ועדיין עובדים) במשמרות כולל ההנהלה. בתחילת המשבר קבענו לעצמנו אסטרטגיה המבוססת על שני מרכיבים עיקריים: שמירה מקסימאלית על בריאות העובדים וחתירה לעמידה מלאה ביעדים שקבענו לעצמנו. זאת, כדי לפעול כבר עכשיו ולהתכונן ליום שאחרי. גולת הכותרת היא הצורך בתקשורת רציפה, כנה ושקופה עם העובדים – כולל הנחיות, עדכונים, מתן הערכת מצב, עידוד וכד'.
העובדים נרתמו בצורה מלאה ועם הרבה אנרגיות בעקבות ההבנה שאנו באירוע שלא הכרנו עד כה, ופעלו בנחישות וביצירתיות. חלקם, מצאו גם צדדים חיוביים של התקופה הייחודית הזאת. כך לדוגמה, החלוקה למשמרות (בוקר וערב), מאפשרת לאנשים לאכול ארוחת בוקר עם המשפחה, לראות את אור השמש ולטפל בדברים שבשגרה לא מצאו להם זמן.
2. איזה טיפ ניהולי להתמודדות עם המשבר אתה יכול לתת למנהלים אחרים בהייטק?
המשבר הזה חידד מאוד את הצורך של מנהלים להיות פתוחים לשינויים ולפעול עם גמישות מחשבתית כדי ליישם פתרונות חדשים ובזמן קצר. זה מאוד מעניין לראות איך אנו מיישמים היום פתרונות ניהוליים, עסקיים, שיווקיים ותפעוליים שעד לפני שלשה חודשים – בכלל לא היה בקו המחשבה שלנו. למשל, היכולת לקדם עסקאות ללא מפגשים פנים אל פנים, הייתה אתגר שבסופו ראינו שכן ניתן לסגור עסקאות ואף לקדם מהלכים חדשים גם בלי שנפגשים פיזית עם הלקוחות. הרשת מהווה כלי חיוני לקשר עם לקוחות ושותפים, פלטפורמה להשקת מוצרים חדשים, הפקת סרטונים לנושאים ספציפיים ועוד. בנוסף, מאחר שהשגרה מאוד השתנתה ביום-יום, הייתה חשיבות גדולה לוודא קיום "השגרה באי השגרה". שגרה כזו, ששונה מהשגרה הרגילה, מאפשרת פעילות מובנת של כלל עובדי החברה בקיום המהלכים והתהליכים המרכזיים בתחומי הפיתוח, התפעול, השיווק ועוד. אני מאמין שחברות שיודעות להתנהל, להגיב מהר ולקבל החלטות בסביבה הדינאמית הזו – יצליחו לקדם מהלכים רבים למרות המורכבות והאתגרים של התקופה.
3. מה מסקנותיך משימוש בשיחות וידאו ועבודה מבוזרת/מהבית?
לפני הקורונה, כמעט ולא עבדנו מהבית מסיבות שונות. הייתה גם תפיסה שעבודה מהבית היא פחות יעילה ושהשיח במסדרונות והמפגשים הפרונטאליים חיוניים לקדם חדשנות ויצירתיות. בעקבות משבר הקורונה למדנו כמה דברים. קודם כל, שניתן לעבוד מהבית כשהתשתית מאפשרת זאת, וזה יעיל ואפקטיבי (תלוי כמובן בתחום העיסוק). אך מצאנו גם, שישנה נקודת איזון נכונה שנדרש לאתר בנושא העבודה מהבית כך שחלק מהזמן ניתן לעבוד מהבית וחלק פיזית בעבודה כדי לקיים מפגשים והתנהלות פרונטאלית עם העמיתים והמנהלים– דבר שמייצר חיבור אישי שבשיחות וידאו קשה לפתח.
4. מה לדעתך יקרה לאחר שמשבר הקורונה יסתיים האם הכל יחזור לקדמותו או שהסביבה העסקית השתנתה לעד?
לי אין ספק שהחיים אחרי הקורונה יהיו שונים מהחיים שלפני. משבר הקורונה הוכיח לנו, שניתן לעשות דברים אחרת וחלק מהתובנות הללו ימשיכו להיות מיושמות גם אחרי עידן הקורונה. למשל, נראה שנמשיך גם בעתיד עם יותר תמיכה טכנית ללקוחות מרחוק במקום נסיעה לכל אירוע, נמשיך את המפגשים הווירטואליים עם לקוחות היכן שניתן (למרות שאין תחליף ממשי למגע אישי עם הלקוחות), כמות הדיונים תקטן ועוד הרבה תובנות נוספות. כמו כן, יש לא מעט הזדמנויות עסקיות שנולדו כתוצאה מנושא הקורונה בעולם התוכן שלנו.
5. מסקנות כלליות ותובנות שלך ממשבר הקורונה (מה היית צריך לעשות אחרת, מה צריכה לעשות ממשלת ישראל למען התעשיה, מה הציפיות שלך מספקים, לקוחות, עובדים?)
ישנן תובנות ברמה הלאומית, העסקית והאישית. הקמנו צוותי עבודה לבניית תמונה עסקית קדימה כולל ניתוח הסיכונים וההזדמנויות. עם זאת, בשלב זה, היכולת לנבא מה תהיה ההשפעה המאקרו כלכלית והמשמעות העסקית בהתאם – מוגבלת. לכן, החברות נדרשות להיבנות בהתאם ועם גמישות להתמודד עם התרחישים השונים שיכולים להתממש ולדעת איך להתנהל לצד הנגיף. המדינה כרגע עסוקה בטיפול במשבר של היום שזה כמובן חיוני ונדרש, אך חשוב מאוד שגם בשעה זו המדינה תמשיך לתמוך בהשקעות של המחר – בעיקר במו"פ ובתשתיות. זאת כדי לוודא שהמשק, ובמיוחד ההיי טק הישראלי, יצא מהתקופה הזו בעמדת זינוק טובה מול ההזדמנויות והאיומים בשוק העולמי.