בחודשים שאחרי תחילת ההתפשטות של נגיף הקורונה, חברות השבבים פעלו בהחלטיות להגן על העובדים, להבטיח שרשראות אספקה ולטפל בבעיות דחופות אחרות. למרות שהמצב עדיין חמור וממשלות רבות עדיין מטילות דרישות של ריחוק חברתי, המנהלים בחברות השבבים מסתכלים קדימה לזמן שבו המגיפה תשכך והמצב הנורמלי החדש יתחיל
חברות שבבים שמתחילות לשנות את האסטרטגיות שלהם לטווח הארוך כבר עכשיו עשויות להיות חזקות יותר במצב הנורמלי הבא, לפי מקינזי.
בחודשים שאחרי תחילת ההתפשטות של נגיף הקורונה, חברות השבבים פעלו בהחלטיות להגן על העובדים, להבטיח שרשראות אספקה ולטפל בבעיות דחופות אחרות. למרות שהמצב עדיין חמור וממשלות רבות עדיין מטילות דרישות של ריחוק חברתי, המנהלים בחברות השבבים מסתכלים עכשיו קדימה לזמן שבו המגיפה תשכך והמצב הנורמלי החדש יתחיל. כדי להתכונן לרגע הזה, הם חושבים על אסטרטגיות לשינוי הרעיון והצורה של המודלים העסקיים שלהם — שני שינויים שמקינזי תיארה במסגרת לתגובה לנגיף הקורונה.
לצאת חזקים יותר מהמשבר
חברות שבבים פיתחו אסטרטגיות יעילות לניהול משברים בתקופות הקשות שלהן, כולל בועת הדוט-קום ב-2000 והמיתון הגדול של 2008. אבל המשבר של קוביד-19 מציב אתגרים חדשים לגמרי שבגללם הוא שונה מכל מיתון קודם. הוא פגע באופן בלתי צפוי וגבה מחיר אנושי כבד בנוסף לגרימת קשיים כלכליים. למרות שאין ספר כללים למשבר כזה, אפשר ליישם כמה לקחים ממיתונים קודמים אם חברות שבבים רוצות לצאת חזקות יותר בנורמלי הבא.
להפחית באופן מתון את ההוצאות ההוניות
המייסד המשותף של אינטל גורדון מור אמר פעם: "אי אפשר לצאת ממיתון על ידי חיסכון". הפחתות גדולות בהוצאות ההוניות הן בלתי נמנעות אם חברות צריכות יותר נזילות כדי לשרוד משבר. אבל לגבי חברות במצב פיננסי טוב יותר, הניסיון מראה שקיצוצים עצומים הם אולי לא האסטרטגיה הכי טובה. במיתון הגדול, רבות מהחברות המובילות של היום הפחיתו את ההוצאות ההוניות פחות מהמתחרות שלהן ולכן היו במצב טוב יותר להתכונן לצמיחה ברגע שהכלכלה התחילה להתאושש. במשבר הנוכחי, חברות שממשיכות בתוכניות ליצור מוצרים מהדור הבא, רוכשות ציוד או מבצעות השקעות דומות יהיו מוכנות אם הביקוש יעלה כשהכלכלה תתאושש. החברות שנמנעות, ייתכן שיתקשו לסגור את הפער כי יש שיפורים שלוקחים שנים.
מיקוד תקציבי המו"פ במוצרים מהדור הבא
כדי לשמור על אסטרטגיה חזקה בזמן משבר, שלוש פעולות יכולות להיות קריטיות:
- הגבלת הקיצוצים בתקציבי מו"פ. כמו לגבי השקעות הוניות, מחקרים מראים שחברות מובילות נוטות לבצע קיצוצים מתונים במו"פ בזמן שפל, שמאפשרים להן לשמור על תיק מוצרים עשיר ומתפתח. אלא אם בעיות נזילות מחייבות קיצוצים יותר גדולים, חברות צריכות לשאוף לממן חידושים, ולא לקבוע את התקציב הכי מינימלי שצריך כדי שהמו"פ ימשיך לפעול. אותן החברות שנשארות ממוקדות בחידושי מו"פ עכשיו יוכלו להשיג יתרון ארוך טווח על פני המתחרות, בגלל אופק הזמן הארוך בדרך כלל בפיתוח מוצרים חדשים. במקרים מסוימים, המתחרות שמשתרכות מאחור לא יסגרו לעולם את פער החידושים.
- התמקדות במוצרים מהדור הבא. למרות שלקוחות השבבים אולי יגבילו את ההוצאה שלהם עכשיו, הביקוש למוצרים חדשים וחדשניים יוכל לעלות ברגע שהכלכלה תתחיל להתאושש. במקום רק לשפר מוצרים באמצעות הטכנולוגיות שהכי חדישות עכשיו, חברות צריכות גם להשקיע במוצרים מהדור הבא תוך שימוש בטכנולוגיות חדשות. ייתכן שהן לא יפיקו הכנסות מהמוצרים האלה ב-12 עד 24 החודשים הבאים, אבל הן יהיו במצב טוב ברגע שהביקוש של הלקוחות יעלה.
- לעקוב מקרוב אחרי מגמות. חברות שבבים שחושבות על העתיד ינסו לקבוע אלו מוצרים יפיקו את הביקוש הכי גדול אחרי קוביד-19 ויתעדפו את ההשקעות שלהן במו"פ בהתאם. הניתוח שלהן צריך לכלול את כל התחומים, מטכניקות ייצור חדשות שמאפשרות להקטין את גודל התהליכים ועד לחיישנים יותר חדשניים. כדי לקבל את ההחלטות הנכונות, חברות השבבים חייבות לעקוב מקרוב אחרי מגמות חדשות וההתנהגות של הצרכנים. אם מתרחשים שינויים בלתי צפויים בשוק, הן עשויות להצטרך לשנות כיוון.
לנקוט בגישה אסטרטגית לגבי מיזוגים ורכישות
חברות שבבים עשויות לצאת מחוזקות ממשבר קוביד-19 גם אם ינקטו בגישה מערכתית ואסטרטגית לגבי השקעות ומכירת נכסים. ניתוח חוצה ענפים של העבר באלף עסקים מראה שאצל מאה החברות המובילות של היום היה סיכוי גדול ב-10 אחוז לבצע מיזוגים ורכישות פרוגרמטיים — ביצוע סדיר של עסקאות בגודל מתון — גם בזמן המיתון הגדול וגם אחריו. לגבי מכירת נכסים, 100 החברות המובילות גם נפטרו מפי 1.5 יותר נכסים מהמקבילות שלהן בזמן השפל. עוד מימצא בולט: החברות המובילות נטו יותר לבצע עסקאות קטנות. בסך כל, שווי העסקה הממוצע שלהם היה קטן בכ-9 אחוז מאשר אצל המתחרות.
https://www.mckinsey.com/industries/advanced-electronics/our-insights/how-the-semiconductor-industry-can-emerge-stronger-after-the-covid-19-crisis