בכנס ChipEx2025 בתל אביב, נחשפו לראשונה פרטים טכנולוגיים על מחשב המציאות המרחבית של אפל – Vision Pro – והרכיב הישראלי שפועל מאחורי הקלעים
בכנס ChipEx2025 שנערך בתל אביב, הציג רוני פרידמן, מנכ"ל אפל ישראל, לראשונה בפני קהל מקומי סקירה טכנולוגית מקיפה של מחשב המציאות המרחבית החדש של אפל – Vision Pro. מדובר באירוע יוצא דופן, שכן חברת אפל, הידועה במדיניותה הקפדנית לשמירה על סודיות, בחרה לחשוף לראשונה בישראל פרטים טכניים מהותיים אודות אחד ממוצריה החדשניים ביותר.
מהפכה של אינטראקציה – בלי עכבר, בלי שלט
Vision Pro הוא מכשיר עתיר טכנולוגיה – מצלמות מסוגים שונים, חיישנים, אלגוריתמים מתקדמים, מסך ייחודי ומעבדים עוצמתיים. אחד מיעדיו המרכזיים הוא לאפשר למשתמש אינטראקציה טבעית וללא צורך באביזרי קלט חיצוניים כמו שלט או עכבר.
כדי לאפשר זאת, שילבה אפל במכשיר טכנולוגיית מעקב עיניים (gaze tracking): לכל עין מצלמה ייעודית הקולטת את כיוון המבט באמצעות החזרי אור מהקרנית. אלגוריתמים תלת-ממדיים מנתחים את המידע ומאפשרים למשתמש לבחור אובייקטים וירטואליים בדיוק גבוה – רק באמצעות המבט.
המנגנון משמש גם לזיהוי ביומטרי חזותי של המשתמש, ובכך מחליף גם את אמצעי האימות המסורתיים.
שדה ראייה עשיר, מעקב ידיים מדויק ואינטראקציה חלקה
ה-Vision Pro מצויד במצלמות נוספות, שפונות כלפי חוץ ומבצעות תפקידים מגוונים: מצלמות סטריאוסקופיות לקליטת הסביבה בתלת-ממד, מצלמות צד למעקב ידיים, ומצלמות עומק לזיהוי סצנות ומיקום מדויק של אובייקטים וירטואליים בעולם הפיזי.
מערכת מעקב הידיים, שהודגשה על ידי פרידמן, מאפשרת אינטראקציה טבעית ביותר: המשתמש יכול להזיז את ידיו בכל מקום בשדה הראייה, והמכשיר יזהה תנועות עדינות בדיוק תת-מילימטרי – למשל לצורך לחיצה על אייקון או גרירת עצם וירטואלי.
23 מיליון פיקסלים – אבל לא בבת אחת
אחד האתגרים הגדולים בפיתוח היה לשמור על חוויית תצוגה חסרת פשרות לצד ניהול צריכת חשמל אופטימלית. לשם כך יושמה טכניקת foveated rendering, בה המערכת מציגה את הרזולוציה הגבוהה ביותר רק במקום אליו מופנה המבט, ומפחיתה רזולוציה באזורים ההיקפיים. כך ניתן להפחית פי חמישה את כמות הפיקסלים שצריך לעבד בכל רגע – ולחסוך משמעותית באנרגיה.
שבבים ייחודיים – M2 ו-R1 – פועלים יחד בסנכרון מופתי
המכשיר מבוסס על שני מעבדים: M2, שמבצע את החישובים הכבדים, ו-R1, שמטפל בזמן אמת במצלמות, בתצוגה ובחיישנים. שני השבבים מחוברים בקישור מהיר ומבצעים שיתוף פעולה שוטף. לדוגמה, מעבד R1 קולט את כיוון המבט ומעביר את הנתונים ל-M2, שמחשב איזורי רזולוציה לפי המבט ומחזיר את המידע לרכיב התצוגה.
מנגנון תצוגה נוסף שתוכנן כדי למנוע תחושת בחילה בתנועה (motion sickness) מבוסס על כך שהמסך מתחיל להציג את המידע עוד לפני שכל פריים וידאו הושלם – כך המערכת מגיבה מהר יותר לתנועות ראש או עיניים.
מערכת הפעלה ייעודית: visionOS
המכשיר פועל על מערכת הפעלה ייחודית, visionOS, שתפקידה לנצל כל משאב חומרה – מעבדי CPU, GPU, עיבוד תמונה (ISP), מנועים נוירוניים ועוד – כדי לספק את חוויית השימוש האופטימלית תוך שמירה על צריכת חשמל מינימלית, ותזמון מדויק בין משימות בזמן אמת לבין תהליכים ברקע.
התרומה הישראלית לפיתוח
פרידמן ציין כי חלק מהטכנולוגיות שהוצגו פותחו בישראל, על ידי צוות אפל המקומי, בשיתוף פעולה עם צוותי אפל ברחבי העולם. בכך מצטרפת ישראל לשורת מדינות מפתח שמעורבות ישירות בפיתוח מוצרי הליבה של החברה – ומבססת את מעמדה כמרכז פיתוח חשוב בעולמות החומרה וה-AI.
חזון עתידי: מרחב עבודה בלתי מוגבל
בסיומה של ההרצאה הציג פרידמן הדגמה חיה, כולל פנורמה במציאות מדומה. "כשאתה מרכיב את ה-Vision Pro, המסך הופך לאינסופי. אתה שולט בידיים ובעיניים, בלי שלט, בלי מקלדת, פשוט בתוך המרחב," סיכם.
לדבריו, Vision Pro הוא רק תחילתה של קטגוריה חדשה – מחשוב מרחבי (Spatial Computing) – ואפל צפויה להרחיב אותה עוד בעתיד הקרוב.