עם אימוץ מהיר של כלי AI יצירתיים בארגונים, המשיבים לסקר שערכה חברת מקינזי צופים השפעות משמעותיות על ענפיהם וכוח העבודה שלהם
שנת 2023 היתה ללא ספק שנת הפריצה של הבינה המלאכותית היוצרת ( Generative AI). חברת המחקר והייעוץ מקינזי ערכה במהלך השנה סקר עדכני ביותר על המצב הנוכחי של טכנולוגיות הבינה המלאכותית. הסקר מאשר את הצמיחה המטאורית של כלי AI יצירתיים. פחות משנה לאחר שרבים מכלים אלה הופיעו, שליש מהמשיבים בסקר אומרים שהארגונים שלהם משתמשים ב-בינה מלאכותית יוצרת באופן קבוע לפחות בתפקיד עסקי אחד. על רקע ההתקדמויות האחרונות, הבינה המלאכותית הפכה מנושא המוגבל לעובדי טכנולוגיה למוקד תשומת לב של מנהלי חברות: כמעט רבע ממנהלים בכירים שהשתתפו בסקר אומרים שהם משתמשים אישית בכלי AI יצירתיים לעבודה, ויותר מרבע מהמשיבים מחברות המשתמשות ב-AI אומרים ש-בינה מלאכותית יוצרת כבר נמצא על סדר היום של הדירקטוריונים שלהם. יתר על כן, 40 אחוז מהמשיבים אומרים שהארגונים שלהם יגדילו את ההשקעה הכוללת ב-AI בגלל ההתקדמויות ב-AI יצירתי. הממצאים מראים שאלו עדיין ימים מוקדמים לניהול סיכונים הקשורים ל-בינה מלאכותית יוצרת – פחות מ-50% מהמשיבים אומרים שארגוניהם ממתנים אפילו את הסיכון שהם רואים כרלוונטי ביותר: אי-דיוק.
הארגונים שכבר שילבו יכולות AI היו הראשונים לחקור את הפוטנציאל של כלי AI יצירתי, ואלה שרואים את מירב הערך מיכולות AI מסורתיות יותר – קבוצה שאנו מכנים ביצועי AI גבוהים – כבר מקדימים אחרים באימוץ כלי AI יצירתיים.
ההפרעה העסקית הצפויה מ-בינה מלאכותית יוצרת היא משמעותית, והמשיבים צופים שינויים משמעותיים בכוח העבודה שלהם. הם צופים קיצוצים בכוח העבודה בתחומים מסוימים ומאמצי הכשרה מחדש גדולים כדי להתמודד עם השינוי בצרכי כישרונות. עם זאת, בעוד שהשימוש ב-בינה מלאכותית יוצרת עשוי לזרז את אימוץ כלי AI אחרים, אנו רואים עליות משמעותיות מועטות באימוץ טכנולוגיות אלה בארגונים. האחוז של ארגונים המאמצים כלים כלשהם של AI נותר יציב מאז 2022, והאימוץ נותר מרוכז במספר קטן של תפקידים עסקיים.
1. אלה עדיין ימים מוקדמים, אבל השימוש ב-בינה מלאכותית יוצרת כבר נפוץ
הממצאים מהסקר – שהתקיים מאמצע אפריל 2023 – מראים שלמרות הזמינות הציבורית החדשה יחסית של AI יוצרת, הניסוי בכלים הוא כבר יחסית נפוץ, והמשיבים צופים שהיכולות החדשות ישנו באופן מהותי את תחרות בענפיהם. בינה מלאכותית יוצרת תפס עניין בקרב האוכלוסייה העסקית: יחידים מכל האזורים, הענפים והדרגים הבכירים משתמשים ב-בינה מלאכותית יוצרת לעבודה ומחוץ לעבודה. 79% מכל המשיבים אומרים שהיה להם לפחות חשיפה כלשהי ל-AI יצירתי, בין אם לעבודה או מחוץ לעבודה, ו-22% אומרים שהם משתמשים בו בקביעות בעבודתם. בעוד שהשימוש המדווח דומה למדי בין רמות בכירות, הוא גבוה ביותר בקרב משיבים העובדים במגזר הטכנולוגיה ואלה בצפון אמריקה.
גם ארגונים משתמשים כעת באופן נפוץ ב-AI יצירתי. שליש מהמשיבים אומרים שארגוניהם משתמשים כבר בקביעות ב-בינה מלאכותית יוצרת בלפחות תפקיד אחד – מה שאומר ש-60% מהארגונים עם אימוץ AI שדווח משתמשים ב-AI יצירתי. יתר על כן, 40% מאלה המדווחים על אימוץ AI בארגוניהם אומרים שהחברות שלהם צופות להשקיע יותר ב-AI בכלל הודות ל-AI יצירתי, ו-28% אומרים ששימוש ב-בינה מלאכותית יוצרת כבר נמצא על סדר יומה של הנהלתם. התפקידים העסקיים הנפוצים ביותר בשימוש בכלים החדשים האלה הם אותם תפקידים שבהם השימוש ב-AI נפוץ ביותר בכלל: שיווק ומכירות, פיתוח מוצרים ושירותים, ותפעול שירות, כגון תמיכת לקוחות ותמיכה אחורית. זה מרמז שארגונים רודפים אחרי כלים חדשים אלה היכן שיש הכי הרבה ערך. במחקרים קודמים שלנו, שלושת התחומים האלה, יחד עם הנדסת תוכנה, הראו פוטנציאל לספק כ-75% מהערך השנתי הכולל משימוש בתרחישי AI יצירתי.
השימושים הנפוצים ביותר שדווחו של כלי AI יצירתיים הם בשיווק ומכירות, פיתוח מוצרים ושירותים, ותפעול שירות.
בימים המוקדמים האלה, הציפיות להשפעת ה-AI היצירתי גבוהות: שלושה רבעים מכל המשיבים צופים ש-בינה מלאכותית יוצרת תגרום לשינוי משמעותי או הפרעה באופי התחרות בענף שלהם בשלוש השנים הבאות. משיבים העובדים בענפי הטכנולוגיה והשירותים הפיננסיים הם הסבירים ביותר לצפות לשינוי הפרעה מ-AI יצירתי. מחקרים קודמים שלנו מראים שלמרות שכל הענפים אכן צפויים לראות מידה מסוימת של הפרעה, רמת ההשפעה צפויה להשתנות. ענפים המסתמכים במידה רבה יותר על עבודת ידע צפויים לראות הפרעה רבה יותר – ופוטנציאל להפיק ערך רב יותר. בעוד שהערכותינו מצביעות על כך שחברות טכנולוגיה, כצפוי, ניצבות בפני ההשפעה הגבוהה ביותר מ-בינה מלאכותית יוצרת – תוספת ערך השקולה לעד 9% מהכנסות הענף העולמיות – ענפי ידע כגון בנקאות (עד 5%), מוצרים פרמצבטיים ורפואיים (גם עד 5%) וחינוך (עד 4%) יכולים לחוות השפעות משמעותיות גם כן. לעומת זאת, ענפים המבוססים ייצור, כגון תעופה וחלל, רכב ואלקטרוניקה מתקדמת, עלולים לחוות השפעות פחות מפריעות. זה עומד בניגוד להשפעת גלי טכנולוגיה קודמים שהשפיעו על הייצור ביותר ונובע מהיתרונות של בינה מלאכותית יוצרת בפעילויות מבוססות שפה, בניגוד לאלה הדורשות עבודה פיזית.
2. חברות מובילות כבר מקדימות עם בינה מלאכותית יוצרת
החברות שכבר הטמיעו יכולות AI היו הראשונות לחקור את הפוטנציאל של כלי AI יצירתי, ואלה הרואות את מירב הערך מיכולות AI מסורתיות יותר – קבוצה שאנו מכנים בעלות ביצועי AI גבוהים – כבר מקדימות אחרים באימוץ כלי AI יצירתיים. כמעט מחצית מהמשיבים שקבוצתם נכללת ב-15% העליונים של בעלי ביצועי AI גבוהים אומרים שארגוניהם משתמשים בקביעות ב-AI יצירתי, לעומת רק כ-15% מאלה עם ביצועי AI נמוכים.
בנוסף, בעלי ביצועי AI גבוהים מדווחים על אימוץ ושימוש רחב יותר בכלי AI מסורתיים. לדוגמה, הם פי שניים יותר סביר להשתמש בתרחישי ראייה ממוחשבת ו-NLP מאשר בעלי ביצועי AI נמוכים, והם בערך פי שלושה יותר סבירים לדווח על שימוש בתרחישי למידת מכונה. והם גם צופים תשואה גבוהה יותר על ההשקעות ב-AI שלהם: 41% של בעלי ביצועי AI גבוהים צופים תשואה של יותר מ-30% על ההשקעות ב-AI שלהם בשלוש השנים האחרונות, לעומת רק 5% של אלה עם ביצועי AI נמוכים.
3. צרכי כישרונות AI משתנים, וההשפעות הצפויות של AI על כוח העבודה הן משמעותיות
עם התקדמות ב-AI, כ-40% מהמשיבים אומרים שארגוניהם כבר הקטינו את מצבת כוח האדם בתחומים מסוימים בגלל אוטומציה, ושיעור דומה צופה שינוי זה בשלוש השנים הבאות. אבל במקביל, כמעט 60% צופים גידול בביקוש למיומנויות חדשות. כתוצאה מכך, יותר מ-50% מהמשיבים מדווחים על מאמצי הכשרה מחדש משמעותיים בארגוניהם כדי להתאים את הכישורים לצרכים המשתנים.
כמו בסקרים קודמים, המשיבים צופים ש-AI ימשיך להשפיע בעיקר על תפקידים הדורשים מיומנויות טכניות פחות ופעילויות חוזרות. לעומת זאת, הם צופים עלייה בביקוש למיומנויות "רכות" יותר, כמו יצירתיות, מנהיגות וניהול אנשים. עם זאת, בשונה מממצאים קודמים, המשיבים כעת חוזים גם עלייה בביקוש למיומנויות טכניות מסוימות, כמו הנדסת תוכנה ואבטחת סייבר – כנראה בגלל הצורך בפיתוח ותחזוקה של מערכות AI.
4. עם כל העיניים על AI יצירתי, אימוץ והשפעה של AI נותרים יציבים
למרות העניין וההתלהבות סביב כלי AI יצירתיים, אנו רואים שינויים קטנים בלבד באימוץ כללי של AI בארגונים. כ-15% מהמשיבים אומרים שארגוניהם מאמצים AI בקנה מידה – שיעור זהה לזה שדווח ב-2022. ובדומה לסקר הקודם, רוב האימוץ מתרכז בקומץ קטן של תפקידים עסקיים: שיווק ומכירות, שירות לקוחות, אסטרטגיה ומחקר ופיתוח מוצרים ושירותים הם עדיין התחומים הנפוצים ביותר לאימוץ.
בנוסף, בזמן שמשיבים רבים צופים השפעה גדולה על ענפיהם מכלי AI יצירתיים, מעטים דיווחו על השפעה משמעותית של AI על העסקים שלהם עד כה. רק 17% מהמשיבים אומרים של-AI כבר הייתה השפעה בינונית או גדולה על האסטרטגיה העסקית של ארגוניהם, למשל. ו-AI נותר בראש סדר העדיפויות הטכנולוגי של מעטים: רק כ-10% מהמשיבים מדרגים אותו כאחת משלוש הטכנולוגיות החשובות ביותר עבור ארגוניהם היום.
על המחקר
סקר מקינזי הגלובלי על מצב ה-AI הנוכחי ב-2022 התבסס על תשובותיהם של 2,474 משתתפים. מתוכם, 374 הם מנהלים בכירים ו-402 עובדים בתפקידי AI ואנליטיקה. המשיבים מייצגים ארגונים במגוון רחב של גודל, אזורים גיאוגרפיים וענפים. הסקר בוצע באפריל 2023.
הערת העורך
הסקר אמנם ישן במונחים של טכנולוגיה אך רבים ממסכמי השנה קבעו את הבינה המלאכותית היוצרת כפריצת הדרך של השנה.