היום אנו שמחים לארח במדור “חמש עם…” את עופר אליקים, מנכ"ל חברת DSP Group, המפתחת שבבים וטכנולוגיות מתקדמות לתחומי התקשורת, קול/שמע, בית חכם ועוד. בראיון בלעדי ל- Chiportal אומר אליקים: "ישראל היא מקרה מבחן מעניין להתאמה לסביבת לחץ ומצבי קיצון על פני תקופה ארוכה. כך שבעניין של ישראל יש בי אופטימיות זהירה. עלינו רק להקפיד לראות את השינויים והמגמות בזירה הגלובלית כדי להתאים עצמנו אליהן בצורה הנכונה". להלן הראיון המלא עם עופר אליקים:
1. כיצד מתמודדת חברתך עם משבר הקורונה? (האם פיטרתם עובדים, צמצמתם פעילות וכו')
הפעילות שלנו כחברה גלובלית מתפרשת על פני מספר רב של מקומות. היות ומגיפת הקורונה פוקדת למעשה כל נקודה בעולם, אנחנו מתגמשים ומתאימים את דרך הפעילות שלנו בהתאם. המשמעות היא בעיקר של מעבר לעבודה מהבית היכן שנדרש. היות ולמשבר יש השלכות על פעילות הייצור במזרח הרחוק, ותפקוד הצוותים הטכניים באתרי הלקוחות, אנחנו מוציאים לפועל תוכניות עבודה עדכניות בכדי להמשיך ולספק שירותים ופתרונות טובים ללקוחות. בעניין צמצום מצבת כח האדם, ביצענו עד כה מהלכים מוגבלים של בקשות לניצול חופשה בתשלום.
2. איזה טיפ ניהולי להתמודדות עם המשבר אתה יכול לתת למנהלים אחרים בהייטק?
המשבר הזה מלמד אותנו עד כמה תחושת השליטה היא עניין חמקמק. אי אפשר להגיע ערוכים באופן מדויק למשבר שלא יודעים מאיזה כיוון הוא יצוץ, אבל כן אפשר להיות ערוכים ליום סגריר. אני סבור ששמירה על גמישות מחשבתית, וקו של איפכא מסתברא, היא דרך חיים בהייטק וככה מתקדמים בפיתוח טכנולוגיות. לכן הטיפ הניהולי הטוב ביותר הוא לזכור להקצות משאבים לתרחישי בלהות ולשמור על גמישות מסוימת שמאפשרת לעבור סערות מעין אלה. כל מנכ"ל שלא חושב כיצד יתאים את עצמו לעולם החדש והשונה שהולך ונוצר לנגד עיננו, מסכן את העסק שלו.
3. האם אתם מפעילים עבודה מרחוק/מהבית – מה מסקנותיך משימוש בשיחות וידאו ועבודה מבוזרת?
כן, בהחלט. עובדים שלנו בישראל, גרמניה, הודו ובעמק הסיליקון ,עברו לעבוד מהבית וכמובן שאנחנו נשמעים להנחיות הרלוונטיות בכל מדינה ומדינה בה אנחנו פועלים. המעבר לניהול פגישות וירטואליות והשימוש בטכנולוגיה של שיחות וידאו היה יחסית חלק. יכולת ההסתגלות האנושית היא כל כך משמעותית ואני שמח לראות כיצד אנשים לומדים לעבוד כך. זה לא אידיאלי, אבל מאפשר המשך של תפקוד, ואפילו טוב יותר ממה שניתן היה לצפות. יחד עם זאת, אין תחליף לעבודה בסביבה משרדית כי קשה באמת להחליף שיחות מסדרון ושיחות חולין בשיחות וידאו.
4. האם אתה צופה שינויים בהייטק ו/או בעולם העסקי בעקבות המשבר או שהכל יחזור לקדמותו?
להערכתי ענף ההייטק עומד בפני זעזוע משמעותי. ישנם תחומים שהגיעו מותאמים למשבר, וכאלה שיכולים לבצע התאמות, אך באחרים ליבת הפעילות רחוקה מהעולם שעומד להשתנות בשנים הקרובות. אנחנו ספציפית נמצאים בנקודה שבה אנחנו יכולים לבצע התאמות שונות ולהתאים את עצמנו לשוק החדש שיתהווה ואף עשויים ליהנות מגידול בביקושים למוצרים המשלבים תקשורת ובינה מלאכותית שיאפשרו לעסקים ולצרכנים להתנהל ביעילות מירבית.
העולם לא יחזור לקדמותו במהירות, ייקח זמן להערכתי עד שנראה התאוששות של הכלכלות. דרך החיים צפויה להשתנות ובחודשים הקרובים נראה התנהגות חברתית שונה מבעבר . דרך המחשבה של הצרכנים השתנתה והטלטלה שעוברת על הכלכלות צפויה להכביד על הסנטימנט, לפחות בשלב של החודשים הקרובים.
5. מסקנות כלליות ותובנות שלך ממשבר הקורונה (מה היית צריך לעשות אחרת, מה צריכה לעשות ממשלת ישראל למען התעשיה, מה הציפיות שלך מספקים, לקוחות, עובדים?)
העולם השתנה כתוצאה מהמגיפה. הציפייה שנחזור בבת אחת למה שהיה עד לפני ההתפרצות מוגזמת. עם זאת, לא הכל שחור ואנחנו נראה את העולם ואת החברה מתאימים את עצמם למצב החדש. אני מאוד מאמין באדפטביליות של האנשים בכלל, ושל החברה הישראלית בפרט. ישראל היא מקרה מבחן מעניין להתאמה לסביבת לחץ ומצבי קיצון על פני תקופה ארוכה. כך שבעניין של ישראל יש בי אופטימיות זהירה. עלינו רק להקפיד לראות את השינויים והמגמות בזירה הגלובלית כדי להתאים עצמנו אליהן בצורה הנכונה.