כך אומר קיי.טי מור, סמנכ"ל השיווק של חברת התכנון האלקטרוני קיידנס בראיון ל-CHIPORTAL. מור שוחח איתנו על המגמות והחידושים בתחום הבינה המלאכותית ויישומה בתעשיית השבבים
קיי.טי מור החל דרכו בקיידנס לפני כעשר שנים, ובמהלך תקופה זאת שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים. בין היתר הוביל את פיתוח הפתרונות הדיגיטליים וארגון המכירות של כלי הסיסטם בקיידנס.
אחת המגמות הבולטות שמור מזהה בתעשייה היא עמעום הגבולות בין חברות שבבים לחברות סיסטם ושילוב של סוגי מומחיות שונים". "אנחנו רואים יותר ויותר חברות סיסטם מובילות שמתחילות לתכנן שבבים משלהן, ובמקביל חברות שבבים מובילות שמרחיבות את פעילותן לתחום הסיסטם," הוא אומר.
כדוגמאות הוא מציין את חברות הרכב כמו טסלה שמתכננות שבבים ייעודיים עבור רכביהן, או חברות שבבים כמו NVIDIA שהרחיבו בשנים האחרונות את פעילותן מעבר לשבבי גרפיקה וכעת מציגות את עצמן כספקיות פתרונות חישוב מתקדמים ליישומי בינה מלאכותית.
מור הוסיף כי תתחזק המגמה לשימוש בכלי תכנון על הענן תוך כדי ניצול יתרונות הענן . "רוב התוכנות שמשמשות לתכנון מערכות אלקטרוניות של קיידנס כבר זמינות בענן. המעבר למודל זה מחייב חשיבה מחודשת על פעילויות שיווק ומכירות בתעשייה."
כשמדובר במגמות טכנולוגיות בתעשיית השבבים, הבינה המלאכותית היא הכיוון המרכזי כעת AI “.וGenerative AI הם הנושאים הכי חמים ומדוברים היום בעולם השבבים," אומר מור. "יש לכך יישומים רוחביים רבים."
מור מסביר שבתהליכי תכנון השבבים יש צורך למקסם בו זמנית מספר רב של פרמטרים, כגון ביצועים, צריכת הספק ושטח השבב (PPA). בעבר, אופטימיזציה כזו נעשתה ידנית על ידי מהנדסים, תוך התמקדות בפרמטר אחד בכל פעם. כעת, שימוש ב- AI כחלק מובנה בכלי התכנון מאפשר ביצוע אופטימיזציה על מספר רב של פרמטרים במקביל. "זה היה תהליך סיזיפי עד כה," הוא אומר. "עכשיו אנחנו יכולים להתייחס לכל הפרמטרים בו-זמנית ולקבל תוצאות מהירות ואופטימליות הרבה יותר."
קיידנס עצמה כבר עושה שימוש בטכניקות AI במוצריה מזה מספר שנים. מור מציין לדוגמה את המוצר Cerebrus המאפשר שימוש בAI לאופטימיזציה של תכנון השבב ברמת RTL עד שלב הייצור, ואת המוצר Verisium המשלב AI בתהליכי אימות חומרה ותוכנה, מה שמאפשר חסכון בכוח-אדם וקיצור לוחות זמנים של פרויקטי פיתוח.
על פי מור, המפתח להטמעה מוצלחת של טכניקות AI הוא ביכולת לאפשר שיתוף נתונים בין הכלים השונים. "בעבר, לכל כלי תכנון היו מאגרי נתונים נפרדים שלא דיברו אחד עם השני," הוא מסביר. "כדי ליישם AI יש צורך בנגישות לנתוני התוכן השונים עבור כל הכלים." לשם כך, קיידנס פיתחה פלטפורמת נתונים מרכזית הנקראת Jed-AI שמאפשרת נגישות לנתוני התוכן עבור כלי ה AI השונים של החברה. כמו כן, המערכת מאפשרת ללקוחות לחבר אליה את אלגוריתמי הAI שפותחו על ידם ולעשות בה שימוש לצורכיהם.
לדברי מור, השימוש ב- AI בתעשיית השבבים ימשיך לצמוח בשנים הקרובות. "אנחנו רואים שימושים הולכים וגדלים של טכניקות AI בעיקר בתחומי תכנון השבבים ואימות המערכות, שם התועלת ברורה," הוא אומר.
עם זאת, לדבריו, "אנחנו רק בתחילת הדרך עם AI . זה תהליך ארוך שייקח לו זמן רב להבשיל ולהפוך לסטנדרט," הוא מסכם.
באשר לחששות כי בינה מלאכותית עלולה לחסל מקצועות מסוימים בתעשייה, ציין מור כי לדעתו דווקא ה- AI תתמוך במהנדסים ותאפשר להם לתכנן ולפתח מוצרים בקצב מהיר יותר. "יש מחסור גובר והולך במהנדסי חשמל ואלקטרוניקה. על פי מחקרים בשוק, פחות מאחוז אחד מהתארים שמוענקים היום הם בהנדסת חשמל, וזה די מדאיג. המחסור בכוח אדם מיומן בתחום עלול להאט את התפתחות התעשייה".
לסיכום, שילוב של מגמות טכנולוגיות חדשות, מחסור בכוח אדם מיומן ושינויים במודל העסקי, צפויים להשפיע משמעותית על עתיד תעשיית האלקטרוניקה בשנים הקרובות.