המפעל ייצר שבבים לתעשיית הרכב, בין היתר. יצרנית השבבים הטייוואנית TSMC משקיעה במפעל בדרזדן כחלק ממיזם משותף עם Bosch, Infineon ו-NXP. אבן הפינה הונחה היום
האישור להתחלת עבודות הבנייה הגיע לאחר האישור הסופי של הנציבות האירופית יצרנית השבבים הטייוואנית TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) ושותפותיה Bosch, Infineon ו-NXP מעוניינות להשקיע מיליארדים בייצור עתידי של מיקרו-שבבים חדשניים וברי קיימא בדרזדן, בתנאי שיוענקו הסובסידיות הציבוריות.
הטקס שנערך היום לציון תחילת הבנייה היה בעל אופי סמלי. לפי דיווחי Tagesschau, הבנייה בפועל צפויה להתחיל בסוף השנה. משמעות הדבר היא כי יוזמי המפעל המשותף בדרזדן עדיין עומדים בלוחות הזמנים, ולכן התחלת הייצור המתוכננת לסוף 2027 עדיין מתקדמת כמתוכנן. המיזם המשותף המתוכנן נמצא בבעלות של 70% של TSMC ו-10% כל אחת של Bosch, Infineon ו-NXP. למיזם המשותף יש ראשי תיבות דומים לאלו של יצרנית השבבים הטייוואנית, בשם ESMC, המייצג את European Semiconductor Manufacturing Company.
בהכרזת תוכניותיה לשנת 2023, תיארה TSMC את הקמת המיזם המשותף כצעד חשוב בדרך להקמת מפעל ייצור בגודל 300 מ"מ, שמיועד לעמוד בדרישות הקיבולת העתידיות של המגזרים התעשייתי והרכב הצומחים במהירות. דרישות המימון כוללות השקעה של 10 מיליארד יורו, המורכבת מהון עצמי, חוב וסובסידיות מהאיחוד האירופי וממשלת גרמניה. ממשלת גרמניה הצהירה כי תספק עד חצי מהסכום הזה (עד 5 מיליארד יורו). על פי דיווח קודם של Handelsblatt, TSMC תשקיע גם היא 3.5 מיליארד יורו, בעוד ש-Bosch, Infineon ו-NXP ישקיעו כל אחת כ-500 מיליון יורו.
הפרויקט ימומן בהתאם לקריטריונים של חוק השבבים האירופי החדש יחסית. באמצעות החוק הזה, האיחוד האירופי מעוניין למשוך ייצור שבבים נוסף לאירופה על ידי הקלה בחוקי הסיוע הממשלתי. המטרה היא להגדיל את נתח אירופה בייצור השבבים העולמי ל-20 אחוזים עד 2030.
מפעל הייצור בדרזדן יופעל על ידי TSMC החל משנת 2027 וצפוי להגיע לקיבולת ייצור חודשית של 40,000 פרוסות סיליקון בגודל 300 מ"מ החל משנת 2029. צפויים להיווצר כ-2,000 מקומות עבודה ישירים במפעל. הממשלה הפדרלית גם הודיעה כי הפרוסות ייעשו זמינות בעיקר לשוקי גרמניה ואירופה. בנוסף, "עם עיבוד פרוסות בגודל 300 מ"מ בטכנולוגיות של 12 עד 28 מ"מ, ESMC מעוניינת לסגור פער בייצור השבבים האירופי. עד כה, טכנולוגיות אלו יובאו בעיקר מאסיה ומארה"ב. הפרויקט תורם תרומה משמעותית לביטחון האספקה ולריבונות הטכנולוגית של אירופה."
רוברט האבק, שר הכלכלה וההגנה על האקלים הפדרלי, שמח על האישור מבריסל בהתאם לחוקי הסיוע הממשלתי: "עכשיו נוכל להתחיל בקרוב! גרמניה יכולה לצפות למפעל שבבים חדש ומתקדם שיחזק את אספקת השבבים החדשניים בגרמניה ובאירופה, יענה על הצרכים הקיימים והעתידיים של תעשיות המשתמשים, וייצור אלפי מקומות עבודה בטכנולוגיה עילית." ההשקעה והמימון המתוכננים יבטיחו יצירת ערך, תחרותיות ועתיד בטוח.
תגיות: