אנו שמחים לארח במדור “חמש עם…” את ד"ר נדב קליין, מנהל בקרן הרפואית Triventures. בראיון בלעדי ל-Chiportal אומר נדב: " תעשיית הבריאות הדיגיטלית עתידה לצמוח פי 5 בחמש השנים הקרובות לגודל של כחצי טריליון דולר – והמשבר הנוכחי היה קטליזטור משמעותי למספר גדול של תהליכים שהינם מהותיים להמשך הגדילה שלה" לפניכם הראיון המלא עם ד"ר נדב קליין:
1. כיצד מתמודדות חברות הפורטפוליו שלך עם משבר הקורונה? (האם פיטרו עובדים, צמצמו פעילות וכו')
באופן טבעי, המשבר הנוכחי השפיע על כל אחת מחברות הפורטפוליו שלנו בצורה אחרת, לא מעט כתלות במוצר שמפתחת כל חברה והאתגרים איתם היא נדרשת להתמודד. מצד אחד ישנן חברות שהפתרון שהן מפתחות זכה לדחיפה משמעותית קדימה, כמו למשל פתרונות לרפואה מרחוק ופלטפורמות e-commerce שחוו עלייה מאוד משמעותית בפעילות, במכירות, ברווחיות ועוד. חלק מחברות הפורטפוליו שלנו גם גייסו כסף חיצוני במהלך 2020.
מצד שני ישנן חברות שמנהלות כעת ניסויים קליניים במגוון תחומים ונאלצו למצוא פתרונות יצירתיים לכך שכל ההליכים הרפואיים שאינם דחופים נדחו למועד עתידי לא ידוע. בחנו יחד עם כל חברה בפורטפוליו מה נכון לעשות בהתחשב בסיטואציה שנוצרה עבור כל אחת מהן, כאשר המטרה העיקרית היא להגיע לאופטימיזציה פיננסית והתאמת התקציב למציאות החדשה,תוך פגיעה מינימלית במרקם האנושי ובתרבות הארגונית של כל חברה.
2. איזה טיפ ניהולי להתמודדות עם המשבר אתה יכול לתת למנהלי החברות הללו?
תנשמו עמוק, שבו עם השותפים שלכם ותחשבו בצורה שקולה על הדרך קדימה. ברור שקל לומר אך קשה לעשות במיוחד בהתחשב בעובדה שסטארטאפ הוא גם כך רכבת הרים, על אחת כמה וכמה כשהוא צריך לצלוח מגפה עולמית, אבל אלו בדיוק הנקודות בהן נמדד חוזקה של חברה ושל הנהלתה ובמידה לא מבוטלת – גם הצלחתה. עבור חברות שקיבלו דחיפה מ-19 -COVID כמובן שישנן עצות אחרות – אם מצב העניינים הנוכחי מחזק את הפוזיציה שלך כדאי לנצל את המומנטום כל עוד היתרון קיים. עבור חברות שהמגפה מקשה על הפעילות העסקית שלהן, בראש ובראשונה חשוב לייצר Runway ארוך יותר, אשר במצב העניינים הנוכחי מתבטא לרוב בצמצום הוצאות (תקציבי שיווק ומכירות הם לרוב הראשונים להצטמצם כיוון שגם פוטנציאל הקנייה של מרבית הלקוחות נחלש) והורדת ה-burnrate כדי לחזק את יכולת החברה לעמוד בתקופה ארוכה של חוסר וודאות בשווקים ובקרב משקיעים.
במקביל, חשוב לשמור על הנכסים העיקריים של החברה. נכס שלדעתי חברות רבות לא מכירות בו מספיק הוא התרבות הארגונית. חשוב לוודא שהשקיפות מול העובדים נשמרת בעיקר בתקופות שנתפסות כתקופות משבר ולא פחות חשוב למצוא דרכים לשמור על ה-togetherness אפילו כשעובדים מרחוק. כמובן שגם אצלנו בקרן הטמענו תהליכים שמטרתם לשמור את העבודה המשותפת אפקטיבית ולגרום לכל הצוות להרגיש engaged ו-informed. זה יכול לבוא לידי ביטוי במגוון צורות – שיחות צוותיות קבועות מראש, הטמעה של כלי תקשורת חדשים (Teams, Slack, Monday וכיו"ב) ואפילו happy hour בחמישי בערב כדי לאפשר לאנשים להוריד את המתח ביחד. כל חברה והגישה שמתאימה לתרבות שלה.
3. נראה שכעת ניתן לעשות הכל דרך מסך המחשב. האם גם תשקיעו בחברה לאחר שפגשת את היזמים רק בפגישות בזום?
זה דיון שניהלנו אותו פנימית ואנחנו שמחים שלא היינו צריכים להכריע בו לפה או לפה כיוון שהסגר הוסר בזמן. התחלנו מספר תהליכי השקעה בזמן הסגר אבל היתה לנו הזדמנות לפגוש את היזמים פנים אל פנים לפני סוף התהליך. ישנה קלישאה נכונה מאוד שאומרת שהצוות הוא מעל הכל. זו לא רק האיכות של הצוות שיש לה חשיבות עליונה אלא גם הדינמיקה האישית מולנו, כקרן שנוהגת לפתח קשר אישי עם הצוותים שאנחנו חוברים אליהם. אף אחד לא יודע איזה משבר מחכה לנו בשנים הקרובות, כך שחשוב מאוד גם ליזמים וגם לנו לדעת שישנה התאמה ותהיה לנו היכולת לעבוד יחד בצורה יעילה. חלק הארי של התקשורת בין אנשים אינה ורבלית ולכן קשה מאוד לאמוד דינמיקה דרך זום, כשרואים אחד את השני רק מהכתפיים ומעלה. אם לא היתה ברירה היינו כנראה מחליטים שכן להשקיע, למרות שסביר שהיינו מרגישים עם זה פחות נוח בהשוואה לחברות שהשקענו בהן אחרי שכבר נוצרה בינינו מערכת יחסים על בסיס פגישות פנים אל פנים.
4. מה לדעתך יקרה לאחר שמשבר הקורונה יסתיים? האם הכל יחזור לקדמותו או שהסביבה העסקית השתנתה לעד?
עבורנו כמשקיעים בתחומי הרפואה, העולם בהחלט השתנה משמעותית ולא יחזור לקדמותו. תעשיית הבריאות היתה גם כך אחת הגדולות בעולם אם לא הגדולה שבהן – תעשיית הבריאות הדיגיטלית עתידה לצמוח פי 5 בחמש השנים הקרובות לגודל של כחצי טריליון דולר – והמשבר הנוכחי היה קטליזטור משמעותי למספר גדול של תהליכים שהנם מהותיים להמשך הגדילה שלה: ממעבר לרפואה מרחוק במגוון תחומים, דרך שינוי בדרך בה אנשים תופסים את מערכת הבריאות ואת היכולת שלהם לנהל את הבריאות שלהם בעצמם ועד הדגש על בריאות נפשית שתופסת מקום גדול יותר כאשר בני אדם נאלצים לבלות זמן רב בריחוק אחד מהשני ולשנות את אורח החיים שלהם בצורה קיצונית. מערכות גדולות נדרשו לעשות שינויים שהיו לוקחים שנים אלמלא המשבר ולכן גם נוף החברות והפתרונות המפותחים משתנה משמעותית כבר עכשיו ולעולם לא יחזור למצב בו היה קודם. לדעתנו, למרות כל הרע שהקורונה הביאה איתה, מדובר בשינויים מבורכים שיקפיצו הן את הרפואה והן את האנושות כולה שנים קדימה.
5. מסקנות כלליות ותובנות שלך ממשבר הקורונה (מה היית צריך לעשות אחרת, מה צריכה לעשות ממשלת ישראל למען התעשיה, מה הציפיות שלך מספקים, לקוחות, עובדים?)
אנחנו עדיין בעיצומו של המשבר כך שכרגע קשה לאמוד כמה נכונה היתה כל החלטה. הרשות לחדשנות עשתה ועודנה עושה עבודה טובה בניסיון ליזום ולמצוא פתרונות שיסייעו לתעשייה, בין אם מדובר בתמיכה בסטארטאפים בעלי קריטריונים מסוימים ובין אם מדובר בתמיכה בקרנות עצמן. העובדה שהתייעצו אתנו לא מעט וערבו אותנו בהחלטות הייתה חשובה מאוד כיוון שלעתים קרובות קשה לגופים ממשלתיים להבין לעומק את המורכבויות הכרוכות בתמיכה בחברות. אנחנו מקווים שמעבר ליוזמות לטווח הקצר תהיה חשיבה גם על תכניות לטווח הארוך להמשך תמיכה באקוסיסטם המקומי בכללותו ובתחום הבריאות בפרט.