"פתאום כולם היו צריכים לקנות נתבים או נקודות גישה לבית. לדוגמה המעבר ל-Wifi 6 קיבל תאוצה בשל הצורך בקצבי גלישה גבוהים בתוך הבית לצרכי עבודה", הסביר שייר לראיון בעקבות התחזית שפרסמה חברת IoT Analytics
בשבוע שעבר פרסמנו כי חברת תובנות השוק IoT Analytics צופה כי שוק השבבים לתחום האינטרנט של הדברים (IoT) יצמח בקצב צמיחה שנתי מורכב של 19 אחוזים מ -33 מיליארד דולרים בשנת 2020 ל -80 מיליארד דולרים בשנת 2025.
ביקשנו לברר האם יש בכך ממש, ושוחחנו לשם כך עם משה שייר, סמנכ"ל שיווק בחברת סיוה, יצרנית IP בין היתר גם למערכות IoT. "התחזית הזו תואמת גם לתחזיות אחרות, למשל של דו"ח הניידות של אריקסון, שדיברה על סדרי גודל דומים של שוק השבבים להתקני האינטרנט של הדברים."
"המהפכה של ה-IoT התחילה לפני מגפת הקורונה, אבל הקורונה גרמה לכולנו להסתגר בבית ולעבור לעולם הדיגיטלי ופתאום כולם היו צריכים לקנות נתבים או נקודות גישה לבית. לדוגמה המעבר ל-Wifi 6 קיבל תאוצה בשל הצורך בקצבי גלישה גבוהים בתוך הבית לצרכי עבודה."
"בכלל, המעבר לבית החכם, גרם לאנשים גם לקנות יותר טלוויזיות וקונסולות משחק. גם הטלוויזיות היום מחוברות". מסביר שאייר.
"IoT התחילה הרבה קודם עם המיחשוב הלביש – שעונים, צמידים, מודדי פעילות ועוד. כל הפריטים הללו צריכים להתחבר איכשהו לטלפונים שלנו, ולכן הם מכילים רכיבי קישוריות בעיקר בלוטות' מה שהופך אותם באופן מעשי להתקני IoT. אפשר לציין בהקשר זה גם את האוזניות שמתחברות בבלוטות' לטלפון וגם משקפיים חכמים שיצטרפו למצאי המכשירים הלבישים."
"גם המעבר לקניות באינטרנט הגדיל את החשיבות של תחום המעקב אחר חבילות. חבילות כאלה מכילות תגים אלקטרוניים ובהם שבב קישוריות IoT צר או סלולארי, וכך גם המוכרים וגם הקונים יודעים איפה נמצאת בדיוק כל חבילה בכל רגע."
"תחום נוסף הוא המכונית המחוברת. באירופה ובארה"ב עומדות לצאת רגולציות לפיהן רכב שיהיה מקושר לסביבתו (V2X) יקבל ציון בטיחות גבוה יותר כי הוא יהיה מודע לרכבים שסביבו ולהכוונות התנועה. בלי קשר, כל המכוניות הופכות להיות סוג של IoT בזכות נקודת הגישה, רשת ה-WIFI."
״תחום שנמצא יותר בראשיתו הוא הרובוטיקה. באופן כללי הנפחים שם עוד לא כל כך גדולים אבל הרובוטים שמתחילים להסתובב בארה"ב ולהביא מוצרים הביתה מחוברים כל הזמן. המגמה הרובוטית תמשיך בתעשייה ובמסחר.״
כיצד המגמה הזו מורגשת בסיוה?
שייר: ״אנו מרגישים האצה בדרישה לרכיבי WIFI, בעיקר WIFI 6 בגלל רוחב הפס הגבוה והשיהוי הנמוך. גם בגזרת הבלוטות' אנו רואים דרישה מהלקוחות, בעיקר בכל הקשור ל-Bluetooth Low Energy. רכיבי BLE מתחילים לדוגמה לשמש כחיישנים המותקנים בצמיגים בלי צורך בכבלים כמו החיבורים הנעשים כיום. השבב פשוט ישדר את מצב האוויר בצמיג.״
״התחום השלישי שתופס תאוצה גם במכשירי IoT הוא הבינה המלאכותית (AI). היום AI נמצא בשבבי MCU מיקרו בקרים שכבר הוסיפו להם קישוריות עכשיו מקבלים גם תוספת של בינה מלאכותית , דבר שמאפשר לעשות יותר פעולות מול המכשיר – למשל הפעלה קולית לכל מכשיר בבית – הדבר מצריך יכולת קטנה של בינה מלאכותית בעולם זיהוי הקול. בתחום זה, סיוה מתחילה לספק לא רק את הקישוריות אלא גם את יכולת המיחשוב הנדרשת לענות על דרישות הבינה המלאכותית במכשירי IoT.״
דוגמאות – זיהוי אדם בכניסה לבית (אם זה אחד הדיירים או אדם זר), לזהות האם יש מישהו בחדר ובהתאם לסגור את האורות והמזגן. אלו יכולות בינה מלאכותית שלא היו ל-IoT. פעם זו היתה סתם מצלמה היום היא צריכה לזהות דברים ולשלוח התראות.״
״באופן כללי תחום השבבים לבינה מלאכותית באופן כללי גדל בקצב של פי 5 יותר מהר מקצב הגידול הכללי של התעשייה. בין היתר גם IoT נהנה מהגידול הגדול הזה. חיישנים קיימים כבר זמן רב, החל ממצלמה, מכ"ם, מיקרופונים, חיישני תנועה ו-GPS. עכשיו ניתן לעשות להם עיבוד נוסף כדי לדעת מה הם ראו ושמעו, ולספק להם מוח שיתן למכשירים מודעות לסביבתם.״
״במהלך 2020 נמכרו כ-750 מיליון מוצרי IoT מבוססי סיוה מתוך סך הכל 1.380 מיליארד מוצרים מבוססי סיוה (השאר הם בגזרת הטלפונים הסלולאריים, התחום הותיק של סיוה). חתמנו בשנה שעברה על 55 הסכמים חדשים עם יצרניות שבבים ומוצרי קצה, והמוצרים ייצאו לשוק בתוך שנה וחצי שנתיים ויגדילו את התפוצה של מוצרי סיוה״, מסכם שייר.