הודו מנסה “לשבת על שני הכיסאות”: להתרחק מסין משיקולי ביטחון וכלכלה מערבית, אך להישען עליה בקלטים חיוניים. למי שמוכן לנווט בין פוליטיקה לכלכלה — נפתחות הזדמנויות מעניינות
הקשחת המכסים בארצות הברית מול סין טרפה את הקלפים בשרשראות האספקה. חברות מערביות רבות מחפשות “גיוון סיכונים” — והודו צצה כתחליף מועדף. אלא שבשטח מתגלה פרדוקס: השאיפה ההודית לעצמאות תעשייתית עדיין נשענת, חלקית, על ציוד וחומרים שמגיעים מסין. המתח הזה יוצר כר פעולה חדש להשקעות — בשבבים, ברכיבים לרכב חשמלי ובשרשרת הערך של יסודות נדירים.
- משימת השבבים ההודית (ISM) מתוקצבת בכ-9.2 מיליארד דולר כדי למשוך יצרנים בינלאומיים. מיזם Tata–Powerchip מתכנן מפעל כ-10.96 מיליארד דולר במדינת גוג’ראט, עם יעד של כ-50 אלף פרוסות סיליקון בחודש — לב אקוסיסטם ייצור מקומי. במקביל, חלק מהציוד, החומרים והידע עדיין זורמים מסין. תוכנית התמריצים המקושרת לייצור (PLI) אמורה לצמצם תלות זו בהדרגה. כתוצאה מכך יגבר הצורך בשירותיהן של חברות שירותי תכנון שבבים וספקי ציוד ייצור ובקרה הודיים, שמשלבות זרועות עם יצרנים עולמיים, עשויות ליהנות מצמיחה מואצת.
הודו מכוונת לכך ש-30% ממכירות הרכב הפרטי יהיו חשמליות עד 2030. היצרניות המקומיות נדרשות לאבטח סוללות וגם מגנטים נדירים (למשל ניאודימיום ודיספרוזיום). הצעדים הסיניים לצמצום יצוא פגעו באספקה, ולכן הודו מרחיבה הסכמי חיפוש ורכישה עתידית עם מדינות אפריקה (כגון נמיביה ודרום אפריקה), ומקימה יכולות עיבוד מקומי — למשל באמצעות IREL בוישאקהפאטנם. השלכה למשקיעים: שחקנים שמגוונים את שרשרת האספקה (כרייה מחוץ לסין, מיחזור סוללות ומגנטים, והקמה של מתקני עיבוד בארץ) עשויים לזכות בביקוש הולך וגובר.
יסודות נדירים: הליכה על חבל דק מול בייג’ינג
לסין מעמד דומיננטי בעיבוד וזיקוק יסודות נדירים — נקודת לחץ בכל שרשרת הערך. הודו מגיבה בשני נתיבים במקביל:
- פיתוח תעשייה מקומית לזיקוק ולייצור מגנטים, הצטרפות למסגרות שיתוף פעולה בינלאומיות (כמו שותפות לביטחון מינרלים) כדי לפזר סיכונים.
מה זה אומר למשקיעים (אופק של 3–5 שנים)
- ציוד ושירותים לשבבים בהודו — ספקי ציוד, אינטגרציה ושירותי תכנון שמתיישרים עם פרויקטי ייצור חדשים.
- מגווני שרשרת ה-EV — חברות שמפתחות חלופות לאספקה מסין: כרייה באפריקה, מיחזור מתקדם ועיבוד מקומי.
- עיבוד יסודות נדירים — IREL ושחקנים פרטיים שיקדמו מפעלי זיקוק ומגנטים עשויים ליהנות מפרמיית ערך של “ייצור כחול-לבן”.
סיכונים שיש לקחת בחשבון: הסלמה גיאו־פוליטית, דחיות ברגולציה ובהשקעות הון במפעלי ייצור, תנודתיות במחירי חומרי הגלם ואי-ודאות במדיניות היצוא הסינית.
חמשת ה־מי/מה/מתי/איפה/למה (במקום “5W”)
- מה קורה? נרמול יחסי הסחר הודו–סין בצד גיוון סיכונים מערבי.
- למה זה חשוב? משום שזה משרטט מחדש את שרשראות האספקה לשבבים, לרכב חשמלי וליסודות נדירים.
- מי עשוי להרוויח? ספקי ציוד ושירותים לשבבים, מגווני שרשרת ה-EV, ומעבדי יסודות נדירים בהודו.
- מתי? חלון ההזדמנות המרכזי: 2025–2028.
- איפה? הודו (ייצור ומדיניות), אפריקה (מקורות חומרי גלם), סין (זיקוק והשפעה רגולטורית), ארה״ב (מכסים ותמריצים).
בשורה התחתונה: הודו לא מחליפה את סין — היא מפזרת תלות. מי שמוכן לחשוב לטווח בינוני, ולחבר בין שיקולים גיאו־פוליטיים לכלכלת ייצור, עשוי למצוא כאן הזדמנויות לא שגרתיות.