במרכז הדחיפה של ערב הסעודית בתחום השבבים נמצא פרויקט "אלת" בהיקף של 100 מיליארד דולר, המובל על ידי קרן העושר של הממלכה. מטרת הפרויקט היא לענות על הביקוש הגובר בשוק המקומי ולמקם את המדינה כמרכז עולמי לחדשנות וייצור שבבים
ערב הסעודית מבססת את עצמה כשחקן מרכזי בשוק השבבים העולמי, באמצעות יוזמות שאפתניות המיועדות לבסס את מעמדה בתעשייה הקריטית הזו.
כיום, טייוואן מובילה עם 46% מקיבולת הייצור העולמית של שבבים, ואחריה סין, דרום קוריאה, ארצות הברית ויפן. שרשרת האספקה הריכוזית הזו הביאה את ערב הסעודית, במסגרת יוזמת חזון 2030, להשקיע רבות בפיתוח יכולות ייצור שבבים מקומיות. המטרה היא להפחית את התלות במדינות אחרות ולהגביר את הגיוון הכלכלי.
פרדריק אוזייר, שותף ומוביל תעשיות הרכב והייצור עבור אזור הודו, המזרח התיכון ואפריקה ב- Oliver Wyman, הדגיש בראיון לעיתון "Arab News" כי "שבבים הם הבסיס לטכנולוגיה המודרנית וחיוניים לצמיחה כלכלית, המייצגים כיום תעשייה בהיקף של 500 מיליארד דולר, וצפויים להגיע לטריליון דולר עד 2030." לדבריו, "בתעשיות קריטיות כמו מחשוב, תקשורת, אנרגיה, רכב ובריאות, הם מהווים רכיב יסוד."
במרכז הדחיפה של ערב הסעודית בתחום השבבים נמצא פרויקט "אלת" בהיקף של 100 מיליארד דולר, המובל על ידי קרן העושר של הממלכה. מטרת הפרויקט היא לענות על הביקוש הגובר בשוק המקומי ולמקם את המדינה כמרכז עולמי לחדשנות וייצור שבבים.
במסגרת שיתוף הפעולה עם עיר המלך עבדולעזיז למדע וטכנולוגיה (KACST), מתמקד הפרויקט בפיתוח כישרונות מקומיים ותשתיות הנחוצים לתכנון וייצור שבבים. "התעשייה הזו מייצגת הזדמנות טרנספורמטיבית עבור המגזר התעשייתי של ערב הסעודית," ציין מנכ"ל אלת, אמית מדהה. "שיתוף הפעולה שלנו עם KACST הוא קריטי לקידום היכולות שלנו בטכנולוגיות מפתח בשוק השבבים."
היוזמות הללו מלוות במאמצים למשוך מומחים עולמיים באמצעות תוכניות שהייה ממוקדות שמטרתן להאיץ את העברת הידע ובניית יכולות מקומיות.
לדברי אוזייר, ערב הסעודית מציעה יתרונות תחרותיים טבעיים לבניית תעשיית שבבים מוצלחת, כמו תשתיות אמינות, אנרגיה זמינה ומים נקיים. "על המדינה ליצור סביבה תומכת הכוללת כוח עבודה מיומן, גישה לשווקים בינלאומיים ותמיכה ממשלתית מתאימה," הוסיף.
טלח זאקי חפיז, כלכלן סעודי, הדגיש את התרומה הכלכלית הרחבה יותר של תעשיית השבבים, וציין כי "השוק הזה יתרום משמעותית לכלכלה ולמגזר התעשייתי בממלכה, במיוחד לאור קידום תעשיות מתקדמות כמו רכבים חשמליים, מסוקים, רחפנים וספינות מתקדמות."
המהלכים של ערב הסעודית להיכנס לשוק השבבים נובעים גם מהשיבושים בשרשראות האספקה העולמיות, אשר חשפו את הפגיעות של כלכלות התלויות באספקה זרה. באמצעות פיתוח אקוסיסטם חזק בתחום השבבים, ערב הסעודית שואפת לא רק להבטיח את שרשרת האספקה שלה, אלא גם להתבלט כיצואנית מובילה של רכיבים טכנולוגיים בשוק העולמי.
מנכ"ל KACST, מוניר בין מחמוד אל-דוסוקי, ציין כי "שיתוף הפעולה עם KACST מהווה אבן יסוד במסע של ערב הסעודית לעבר מנהיגות בתחום השבבים."
לסיכום, ההשקעות והשותפויות האסטרטגיות של ערב הסעודית בתעשיית השבבים משקפות חזון אמיץ המיועד להבטיח את עתידה הכלכלי ולהפגין את עוצמתה הטכנולוגית בזירה העולמית. ככל שהממלכה ממשיכה לקדם את יכולותיה בתחום השבבים, היא מציבה את עצמה בעמדה משמעותית להוביל את התעשיות עתירות הטכנולוגיה של העתיד.
ואנחנו נשארים מאחור במקום לעודד חברות יצרניות כמו TSMC או חברות בתחום ה-Packaging, לבוא ולהשקיע ולהקים מפעלים בארץ.
המצב הביטחוני, הכלכלי והמשפטי מבריחים משקיעים שמעוניינים להגיע לישראל. עוד עוולה של הממשלה הגרועה והמושחתת ביותר שהיתה לעם היהודי מאז ומעולם.