החברה פיתחה רובוטים המסייעים לענף הבניה, בשלב ראשון בסימונים מדויקים באתרי הבניה. כבר שלב זה חוסך כסף רב לחברות בניה ותשתית שמסוגלות להפיק יותר מאותם עובדים, שגם כך נמצאים במחסור
ענף הבניה נשאר מאחור, הרובוטיקה תאפשר לבצע אוטומציה שלו. כך אומר תום ישורון, מנכ"ל CiV Robotics במפגש סיליקון קלאב שהתקיים לאחרונה בת"א בארגון חברת ASG.
|הקמתי את CiV Robotics לפני כשלוש וחצי שנים עם רחפן שתוקע יתדות בקרקע. אחרי כשנה וחצי שבהם דיברתי עם לקוחות הבנתי שרחפן זה לא הפתרון הנכון. זנחנו את זה, ובמשך שנה וחצי פיתחנו רובוט קרקעי לסימון שחוסך לחברות הבניה הרבה כסף, זמן ומגביר את הדיוק.
"תחום הבניה הוא מיושן, שמרנתי . עבדתי בבניין, בתשתיות, וכבישים בארץ אפילו במהלך הלימודים. מדובר על ענף המהווה 11% מהתל"ג העולמי, אבל הוא מיושן. עצוב. 90% מהפרויקטים לא נגמרים בזמן. הסיבה העיקרית – לא משנה אם מדובר בבניה של דירות למגורים, בניה מסחרית לסוגיה, בניה ציבורית יש בעיה של כוח אדם וטעויות אנוש שגורמות לתקלות בבניה שאחר כך יקר מאוד לתקנם. טעויות אלה מהוות 11% מעלות הבניה. אחת החוליות החלשות בשרשרת היא תפקיד המודד – ואותו החלטנו לפתור."
"עולם הבניה ממש מאחור באימוץ טכנולוגיה. זה מפחיד בתור יזם אבל גם מרתק באותה העת. כשהתחלתי את המיזם לפני שלוש וחצי שנים היו בארץ 10 סטארטאפים בתחום הבניה, היום יש כבר 400 חברות כאלה."
תפוקת העובדים בענף הבניה לא השתנתה כמעט בעוד בשאר התעשיות מאמצים טכנולוגיות לצורך שיפור התפוקה, על מנת לעמוד בצמיחה של התעשיה והטכנולוגיה. לא מפסיקים לבנות. גם בזמן הקורונה אנשים בנו ובנו הרבה. בארה"ב היתה צמיחה של 45 אחוז בבניית חוות סולאריות. גם בארץ הולכים לבנות את אחת החוות הגדולות בעולם שתייצר סדר גודל של ג'יגוואט חשמל – פי 10 מאשלים. המוצר שלנו מסייע בין היתר להקמת חוות כאלה."
יש הרבה משימות שחוזרות על עצמן בבניה וצריך רובוטים שיעזרו. משימה אחת – הצבעי (לדוגמה צביעת פסי נתיבים בכביש), השניה בקרה – בקרת איכות, ספירת מלאי, ומעקב אחר עבודת הקבלנים. והמקצוע השלישי – ברזלן קשירת ברזל בבניינים ובגשרים וכן בעבודות עפר. התחלתי להתמקד בסימון כי הכל מתחיל בסימון. אין טעם לקשור ברזלים אם אתה לא עושה את זה במקום הנכון. אין טעם להניח את העמודים אם זה לא ברמת הסנטימטרים. התחלנו שם. אם נהיה טובים בזה נוכל לעשות הרבה יותר.|
"הדבר מתאפשר בזכות החיישנים שאנחנו משתמשים בהם וטכנולוגיות נוספות – בעיקר תוכנה." הסביר ישורון.
בהציגו את תחום הסימון בו עוסקת החברה הסביר ישורון: "ישנם סוגים שונים של סימונים – בחוץ, בפנים וסימון של נקודות. בסימון בחוץ משתמשים בטכנולוגית GPS, בתוך מבנה מסמנים בהתאם לתוואי הקיים מדידות בחבל למשל לפי מרחק מקירות. אפשרות נוספת היא עם לייזר. בתוך המבנה יש חברה שעושה את זה עם רובוט שמשתמש בלייזר כדי למפות ומצייר את מפת הבניין על הרצפה. אנחנו מתמקדים בשוק בחוץ – שטח לא מעובד, שיפועים, בוץ, חול, כביש – הולכים על האקסטרים. בנינו את זה בצורה פשוטה כדי לא לנסות לחנך את השוק מעבר למה שהוא רגיל. אם אתה רגיל להשתמש בתוכניות – השתמש בטכניות, אם אתה רוצה להשתמש בקוארדינות אין בעיה. אחר כך לוחצים סטארט והרובוט פועל בעצמו. הרובוטים מותאים לצרכים בין אם זו חווה סולארית או לקראת סלילת כביש . יש לנו כבר מספר רובוטים בשטח."
"הרובוט לפיזור עמודים בחוות סולאריות מסמן מיקום ברמה של 10 סנטימטרים, אחר כך באים הפועלים ותוקעים מסמר. הרובוט כמובן יכול לעשות זאת בעצמו אבל איגודי העובדים בארה"ב התעקשו על כך. עדיין בזכות שלושה פועלים עושים תפוקה של 15."
"רובוט אחר מסמן מסלולי כבישים בלילה כולל קרצוף, לפי התוכנית שניתנה לו. לדוגמה, חברת בניה בקליפורניה, שקודם עבודות הסימון עלו להם 2 מיליון דולר תוך שימוש בשני צוותים של שמונה אנשים. עכשיו הם עושים את אותו הדבר בעלות של 700 אלף דולר עם צוות אחד. גם הרובוט לסימון כבישים מסייע לחסוך כסף – הוא מקצר את העבודה בשעה ואם סוגרים את הכביש לעשר שעות, אפשר בשעה האחרונה לסמן כביש ארוך יותר או לחילופין לעמוד בחוזה מול הגוף המזמין. לעיתים איחור של שעה בפתיחת הכביש בחזרה גורר קנס של 100 אלף דולר."
"המודל העסקי רובוט כשירות – יש לנו עשרה לקוחות משלמים בארה"ב, מתוכם שלושה קבלנים גדולים. בארץ אנחנו עובדים עם שיכון ובינוי." סיכם ישורון.