ספקי שרותי יצור והרכבה בישראל עשויים להרוויח מהמשבר אבל המרוויחים הגדולים הם ככל הנראה ספקי שרותי הרכבות ויצור בהודו, ויטנאם ומזרח אירופה.
בהלת הקורונה יצרה משבר גלובלי שטרם ראינו כמותו ונראה כי השפעת הוירוס מבחינה כלכלית ועיסקית תורגש עוד הרבה אחרי שהמשבר הבריאותי יפתר. רבים תוהים האם למשבר הקורונה יש גם מרוויחים בתעשיית האלקטרוניקה והשבבים. כדי למצא תשובה לשאלה זו ביצענו בימים האחרונים סקר בין כמה מהמנהלים הבכירים בתעשיה והנה מה שלמדנו.
חברות השבבים המקומיות עוסקות בפיתוח שבבים ותוכנה בעוד השבבים עצמם מיוצרים במזרח, בעיקר בטיוואן שנפגעה בצורה שולית יחסית וממשיכה ביצור שבבים כמעט כרגיל.
ההשפעה היותר גדולה על חברות ישראליות היא באותם המקרים של חברות המייצרות מיכשור אלקטרוני שרובו מורכב בסין. חברות ישראליות רבות מייצרות מעגלים מודפסים ומרכיבות בישראל רק חלק קטן מתוצרתן (בעיקר סדרות קטנות וראשוניות) אך כשזה מגיע ליצור המוני הן מעדיפות את היצור במזרח בעיקר בגלל החסכון בעלויות.
פנינו למספר מנהלים בתעשיה ושאלנו כיצד לדעתכם ישפיע המשבר הנוכחי על החלטת חברות ישראליות להעדיף יצור מקומי ומי ירוויח מהמשבר?
צביקה ברעם, סמנכ"ל התפעול הגלובלי של חברת סרגון מאמין כי ארוע סינגולרי גדול ככל שיהיה לא צפוי להשפיע על אסטראטגיה של ארגון. יחד עם זאת הוא מאמין כי אם הודו תשכיל לפתח הזדמנויות אטראקטיביות למשקיעים היא עשויה להיות המרוויחה הגדולה מהמצב הלא מאוזן שבו סין תופסת חלק לא פרופורציונאלי במאזן המסחרי של העולם.
רמי לנגר, COO של חברת קמטק (המייצרת את כל המכונות שלה בישראל) סבור כי יותר חברות יחליטו בעקבות המשבר להעביר הרכבות מסין למדינות אחרות אבל לאו דווקא לישראל אלא למקומות אחרים באסיה. יחד עם זאת, הוא מעריך כי המצב בסין משתפר, חברות ומפעלים פועלים במתכונת כמעט רגילה ובפועל קמטק ממשיכה לספק מכונות מתוצרתה לפי התכנון.
מנהל נוסף בתעשיה שהעדיף להישאר בעילום שם, מאמין כי יש צורך להגדיל ההרכבות בישראל. הוא מעריך כי יהיו הרבה מפסידים מהמשבר אך בין המרוויחים הגדולים תהיינה חברות העוסקות ביצור מכשור רפואי. מנהל אחר בתעשיה חושב שחברות ישראליות יפזרו סיכונים ויצרו מספר אלטרנטיבות כדוגמת סולאראדג' שכבר היום אינה מסתמכת על אתר יצור יחיד. לדעתו יש לא מעט חברות ישראליות הנסמכות על מכניקה, פלסטיקה ויצור מעגלים מודפסים במזרח. כרגע הם יחפשו אלטרנטיבות בישראל וענפים אלה עשויים להרוויח מהמשבר.
טל סגמן, מנכ"ל אבנט ישראל מאמין כי לא נראה גידול במספר ההרכבות בישראל כתוצאה מהמשבר אבל לדעתו חברות ידרשו לחשוב על אלטרנטיבה ליצור המוני בסין. חלק מהלקוחות כבר פונים לקבלני משנה במזרח אירופה ולכן נראה לו שהיצרנים במזרח אירופה ירוויחו מהמשבר. לדבריו חלקם כבר זוכים להתענינות מלקוחות בתחום המעגלים המודפסים בעיקר.
אלדד יסעור, מנכ"ל המכירות של Arrow בישראל לא חושש מהשפעות הקורונה. לדבריו התעשיה בסין חזרה לעבודה כמעט סדירה ונראה שהם משתלטים על המצב. לעומת זאת להעביר יצור למקום חדש לוקח הרבה זמן ודורש הרבה משאבים. ומכיוון שההערכות מדברות על השתלטות על המגיפה בתוך חודשים ספורים הוא אינו רואה אפשרות של היערכות מחודשת בתחום היצור וההרכבות. יסעור מסכים כי בטווח הקצר יהיו סקטורים שיצטרכו להצטמצם "עד יחלוף זעם" ואז יחזרו לשגרה בהדרגה. בטווח הבינוני והארוך המצב יחזור לקדמותו וגם הלך הרוח ישתפר. הסקטורים שירוויחו מהמצב הם כל נותני השרותים או יצרני המוצרים המיידים לטיפול בקורונה כולל חברות הדברה וחיטוי, יצרני מסכות, מדי חום וציוד בדיקה רפואי.
ציפי לנדסמן, מנהלת פעילות Jabil בישראל מוטרדת מהתפשטות הוירוס אך מאמינה כי זו אפיזודה מצערת שתחלוף בקרוב. יחד עם זאת היא סבורה כי אין להתעלם מהעובדה כי תופעות כאלה יכולות לשוב ולהופיע בעתיד ויש להיערך לקראתן עם חלופות הולמות. לנדסמן משוכנעת כי יהיו יצרנים בישראל שירויחו מהמשבר במיוחד אלה העוסקים בפיתוח ויצור מכונות הנשמה וציוד רפואי.
לסיכום ניתן לומר כי מנהלים רבים מאמינים שיהיו ספקי שרותי יצור והרכבה בישראל שירוויחו מהמשבר אך לא צופים גידול משמעותי בתעשיית המעגלים המודפסים או ההרכבות בישראל. יחד עם זאת, משבר הקורונה צפוי לגרום לכך שחברות רבות ידאגו לעבוד עם שני ספקים לפחות (כדי לא להיות תלויים בספק אחד או מדינה אחת). מחוץ לישראל המרוויחים הגדולים עשויים להיות ספקי שרותי הרכבות ויצור בהודו, ויטנאם ומזרח אירופה.