טאנג יו, הוא מנכ"ל חברת משחקי המחשב NetDragon Websoft שבסיסה בהונג קונג. מאז מונה לתפקידו הצליחה החברה תחת ניהולו לשפר את ערכה בצורה משמעותית בשוק המניות המקומי והרבה מעבר למדד Hang Seng, המודד את הביצועים של התאגידים הגדולים הרשומים בהונג קונג.
במאמר שפורסם לאחרונה במהדורה ההודית של מגזין DataQuest נכתב כי טאנג יו נבחר כדי לשנות את תרבות הניהול הארגוני ולהגדיל את הפרודוקטיביות התפעולית של חברתו. טאנג יו הוא גם המנהיג הראשון שפועל ללא קבלת תשלום עבור עבודתו בחברה למרות שהשיג שיפור משמעותי ברחויות החברה ויש לו חלק מכריע בטיפוח כישרונות ובהבטחת מקום עבודה פרודוקטיבי לכל אנשי החברה. אהה…עד כה לא ציינו שטאנג יו הוא בוט מבוסס בינה מלאכותית.
האם בקרוב נוכל להפקיד את תהליכי הניהול וקבלת החלטות בידי בינה מלאכותית בחברות ותאגידים רבים בכל רחבי העולם? האם לא הגיעה העת לנצל את כוחם של מחשבי העל המסוגלים לעבד הרי נתונים, מאלפי מקורות מידע בהינף רגע כדי לקבל החלטות מושכלות על סמך כל הנתונים האפשרים?
גם בשנת 2023 בה הטכנולוגיה מהווה מרכיב חשוב בחיינו קשה לנו לדמיין עתיד שבו בינה מלאכותית (AI) עשויה למלא תפקיד מהותי במנהיגות תאגידית. נכון להיום טכנולוגיית בינה מלאכותית גם אינה מתקדמת מספיק כדי להתמודד עם ההיבטים המורכבים של קבלת החלטות ומנהיגות אנושית אך בהביטנו על ההתקדמות הרבה שעשו מפתחי הישומים מבוססי בינה מלאכותית בשילוב כח העיבוד העצום המאפשר לבצע שורת חישובים אין סופית במהירות שיא, יש הטוענים כי בעוד כמה שנים נראה את הבוטים מבוססי בינה מלאכותית בצמתי קבלת ההחלטות בטובי החברות העסקיות. רק השבוע פורסם כי הגרסה החדשה ביותר של ChatGPT עברה את בחינת הרישוי הרפואי בארה"ב עם ציונים מצוינים תוך שהיא מאבחנת 100,000 סיטואציות רפואיות בתוך שניות. סביר להניח כי גם בתהליכי קבלת החלטות ניהוליות יש לבינה המלאכותית מה להציע ואפילו כמה יתרונות פוטנציאלים:
קבלת החלטות מונעת נתונים: בינה מלאכותית יכולה לנתח כמויות אדירות של נתונים ולייצר תובנות שבני אדם אולי לא יוכלו לזהות בעצמם. זה יכול להוביל לקבלת החלטות מושכלות יותר ומבוססות נתונים.
עקביות: מנהל המבוסס על בינה מלאכותית יכול לקבל החלטות באופן עקבי וחסר פניות, מבלי להיות מושפע מהטיות או רגשות אישיים.
יעילות: מנהל מבוסס בינה מלאכותית יכול לעבוד מסביב לשעון מבלי להתעייף או להזדקק להפסקות, מה שעלול להגדיל את היעילות והפרודוקטיביות שלו.
חדשנות: ניתן לתכנת מנהל מבוסס בינה מלאכותית כך שינתח באופן רציף מגמות שוק, העדפות צרכנים וטכנולוגיות מתפתחות, מה שיאפשר לחברתו להסתגל במהירות למצב החדש ולפעול בהתאם.
אך האם אנחנו מוכנים להפקיד את ההחלטות החשובות בארגונינו בידי בוט חכם ככל שיהיה? כנראה שלא. למען האמת מעבר לעובדה שזה נשמע לנו כמו מדע בדיוני יש לכך גם סיבות טובות. למנהל המבוסס על בינה מלאכותית יש גם כמה חסרונות כגון :
חוסר יצירתיות – עם כל המידע והנתותים שיש בידיו של מנהל מבוסס בינה מלאכותית הוא עדיין פועל לפי דפוסים ידועים מראש המסתמכים על מקרים מהעבר וחסר את היצירתיות, את החשיבה המקורית, את החזון ואת התעוזה שיש למנהל אנושי.
אמפתיה – דרך החשיבה של מנהל מבוסס בינה מלאכותית חסרה אמפתיה, התחשבות בזולת, במיוחד בחלש ובהבנה שהחלטות מסוימות יכולות אולי להיות טובות לחברה אך לא בהכרח לכל עובדיה או עלולות לפגוע בציבורים פגיעים אחרים.
אינטואיציה – פעמים רבות, החלטות מנהל מבוססות על מידע בשילוב אינטואיציה או כמו שנאמר על תחושת בטן. תחושות אלה הן מהות היכולת האנושית ולא נראה כי מנהל מבוסס בינה מלאכותית יוכל לשכפל יכולת זו.
השלכות אתיות ומוסריות – הפקדת תפקיד מנהיגותי כה חשוב בידי רובוט או מכונה מתחוכמת עלול ליצור השלכות אתיות. מי אחראי לתוצאות של החלטויתיו במידה והן גרמו נזק כלכלי לארגון או במקרים חמורים גם לפציעה או אובדן חיי אדם? האם החלטות הבוט מתחשבות גם בהיבטים מוסרים ומה אם לא לקחו זאת בחשבון וקיבלו החלטות הפוגעות במוסר הציבורי או בחוק?
כיום אין לנו עדיין תשובות וגם לא פתרונות להיבטים הללו ולכן עם כל היתרונות שציינו לעיל נראה כי מנהל מבוסס בינה מלאכותית אינו רעיון טוב או ממשי. יחד עם זאת יתכן ונראה בשנים הקרובות ארגונים הנעזרים בבינה מלאכותית לשם קבלת החלטות או אפילו מצרפים בוט מבוסס בינה מלאכותית לדירקטוריון החברה במטרה להשתמש ביכולות הניתוח ועיבוד הנתונים המהיר של הבוט לצורך קבלת החלטות מונעת נתונים. לשימוש ביכולות הבוט יתרונות חשובים אך ההחלטה הסופית גם של המנכ"ל וגם של מועצת המנהלים תהיה עדיין באחריותם של מנהלים בשר ודם.