אחרי שפורד הודיעה על סגירת שני מפעלים למשך חודש ופולקסווגן על חשש שלא תוכל לייצר מאה אלף מכוניות, מתחילות להתבהר תוצאות החלטת יצרניות השבבים לתעדף מוצרי אלקטרוניקה על פני מכוניות, בשנה שבה ירד הביקוש למכוניות ב-15%
TSMC הודיעה שתתן עדיפות לסגירת הפער בייצור שבבים לרכב זאת לאחר שבשנת 2020 קיצצה בייצור שבבים לרכב בגלל ההאטה החדה במכירות המכוניות
יצרניות המכוניות חוות שיבושים בשרשרת האספקה של השבבים ברבעון הראשון, כתב לאחרונה מארק פולתורפ, מנהל תחום הרכב בחברת המחקר IHS. "המצב מאוד נזיל".
יצרנית הרכב פורד הורתה על הפסקת ייצור במשך חודש באחד המפעלים שלה בגרמניה, עוד סימן לכך שמחסור עולמי בשבבי מחשבים מפעיל לחץ גובר ומאיים על ההתאוששות הענף לאחר משבר הקורונה.
מדובר במפעל פורד בסארלואה שבגרמניה, שהושבת משלשום (18/1) עד 19 בפברואר בשל המחסור בשבב והביקוש החלש. המפעל הופך את המכונית הפופולרית ביותר של פורד באירופה, פורד פוקוס, ומעסיק כ-5,000 עובדים.
"אנו עוקבים מקרוב אחר המצב ומתאימים את לוחות הזמנים של הייצור כדי למזער את ההשפעה על העובדים, הספקים, הלקוחות והמפיצים שלנו ברחבי אירופה", אמר דובר פורד. "בשלב זה, איננו צופים פעולות דומות במתקנים האירופיים האחרים שלנו".
פורד גם סגרה מפעל רכבי שטח בלואיוויל, קנטאקי בשבוע שעבר בגלל המחסור במוליכים למחצה. ההשבתה הנוכחית מעידה על החמרת המשבר. פורד לא לבד, גם שאר היצרניות הגדולות האחרות, לרבות פולקסווגן, פיאט קרייזלר, טויוטה, ניסאן והונדה הודיעו כי הן סובלות ממחסור בשבבים, המשמשים במספר גדל והולך של יישומים, כולל מערכות סיוע לנהג ובקרת ניווט. במכונית הממוצעת יש בין 50 ל-150 שבבים.
יצרניות מוליכים למחצה מובילות קיצצו את קיבולת הייצור עבור יצרניות הרכב בשנה שעברה לאחר שהמגיפה חתכה את מכירות כלי הרכב, ובמקום זאת השתמשו במשאב לייצור שבבים עבור חברות המייצרות טלפונים חכמים, קונסולות משחק וגאדג'טים טכנולוגיים אחרים שנותרו בביקוש גבוה. כתוצאה מכך האספקה עדיין הדוקה, וחברות הרכב נאבקות כדי להבטח את השבבים שהם צריכים.
השיבוש מגיע בתקופה קריטית עבור יצרני הרכב, שסבלו מקריסה במכירות בחודשים הראשונים של מגפת הקורונה, אך עדיין נמצאים תחת לחץ כבד מצד הרגולטורים הגלובליים להשקיע רבות במכוניות חשמליות. חברת המחקר ברנשטיין מעריכה שמכירות כלי הרכב העולמיים יגדלו ב-9% ב-2021, לאחר ירידה של 15% בשנה שעברה – אך המחסור בשבבים מסכן את ההתאוששות.
לדבריו, הנפגעת העיקרית תהיה תעשיית הרכב הסינית שתצטרך לבטל ייצור 250 אלף מכוניות בגלל המחסור. פולקסווגן אמרה בהודעה לבורסה שעבר כי היא תצטרך להתאים את הייצור בסין, צפון אמריקה ואירופה ברבעון זה. השינויים ישפיעו על הייצור של פולקסווגן גולף הנמכרת ביותר, כמו גם על דגמים ממותגי אאודי, סקודה ו-Seat. ההערכה היא שפולקסווגן תפסיד ייצור של 100 אלף מכוניות ברבעון הראשון, כ-4 אחוזים מהתפוקה העולמית, כתוצאה ממחסור ברכיבים.
C.C. Wei מנכ"ל יצרנית השבבים הגדולה ביותר, TSMC אמר בשבוע שעבר בכנס משקיעים כי הקלת המחסור היא בראש סדר העדיפויות שלו: "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם לקוחות הרכב שלנו כדי לפתור את בעיות התמיכה בקיבולת". סיכם וויי.