היום אנו שמחים לארח במדור “חמש עם…” את גיל אמיד, מייסד שותף וסמנכ"ל רגולציה ותפעול בחברת Foretellix – המפתחת כלים לוריפקציה ובטיחות של רכבים אוטונומיים ומערכות עזר מתקדמות (ADAS). בראיון בלעדי ל- Chiportal אומר גיל: " כבר אמר צ'רצ'יל: NEVER WASTE A GOOD CRISIS. להנהלת החברה יש היסטוריה מתקופות משבר קודמות (2001,2008) וכן מתעשיית המוליכים למחצה … למדנו שבזמן משבר כדאי להתמקד בשלושה וקטורים…". לפניכם הראיון המלא עם גיל אמיד:
1. כיצד מתמודדת חברתך עם משבר הקורונה? (האם פיטרתם עובדים, צמצמתם פעילות וכו')
כחברת סטארט-אפ בשלביה הראשונים CASH IS KING. הדילמה שלנו הייתה כיצד לקצץ בעלויות מבלי לפגוע בפיתוח המוצר והשוק. בחרנו במהלך של קיצוץ שכר וקיצוץ הוצאות, תוך שמירה על מצבת העובדים ושמירת המומנטום בתחומי פעילות הליבה: פיתוח (R&D), המשך פיתוח לקוחות (במיוחד המשך השקעה ב – ACTIVE PILOTS ) ופעילויות סטנדרטיזציה כלל עולמית.
ביצענו קיצוץ שכר פרוגרסיבי כשבראש המייסדים קיצצו את שכרם ב- 60%! (כן – אנחנו מאמינים בדוגמא אישית). לצוות העובדים קיצוצי השכר היו באחוזים יותר קטנים, אך בצורה פרוגרסיבית. כמו כן פנינו לכל הספקים והיועצים, והסכמנו על הורדת עלויות (וזו הזדמנות טובה להודות לכולם על הגישה הקונסטרוקטיבית). אנחנו ממשיכים בפעילות R&Dמלאה, ובפעילויות שיווק, מכירות וסטנדרטיזציה בהתאם למגבלות (אין טיסות, חלק מהלקוחות מושבתים וכו').
2. איזה טיפ ניהולי להתמודדות עם המשבר אתה יכול לתת למנהלים אחרים בהייטק?
אני לומד מגדולים וחכמים מממני וכבר אמר צ'רצ'יל: NEVER WASTE A GOOD CRISIS. להנהלת החברה יש גם היסטוריה מתקופות משבר קודמות (2001,2008) וכן מתעשיית המוליכים למחצה שהיא תעשייה בעלת מחזורי סינוס מטבעה. מהיסטוריה זו ניתן ללמוד כי בזמן משבר כדאי להתמקד בשלושה וקטורים:
האחד – המשך השקעה וקידום של טכנולוגית/מוצר הליבה, על מנת להיות מוכנים (ואפילו בעמדה משופרת) לזמן היציאה מהמשבר.
השני – המשך טיפוח ופיתוח לקוחות מפתח, כאלה שפתוחים להשקעה ושינוי בזמן משבר.
השלישי – לבצע "חישוב מסלול מחדש" כלומר לבצע הערכה אסטרטגית וזיהוי מוקדם של שינויי שוק מהותיים על מנת להתאים את אסטרטגיית המוצר והחברה אליהם. זהו זמן מעולה לבצע שינויים בחברה.
3. האם אתם מפעילים עבודה מרחוק/מהבית – מה מסקנותיך משימוש בשיחות וידאו ועבודה מבוזרת?
אנחנו חברה שפרושה בישראל ובחוף המערבי בארה"ב, ולקוחותינו הם מסביב לעולם. עבורנו, עבודה מרחוק ושימוש בשיחות וידאו וטלקונפרנס הם חיי היום יום. עוד לפני משבר הקורונה, העובדים יכלו לעבוד יום בשבוע מהבית. עם פרוץ המשבר עברנו כולנו לעבודה מהבית. כחברה בעלת מוצר תוכנה המעבר היה די פשוט. כמובן, שחסרה היצירתיות המתפתחת בשיחות קפה, שיחות מסדרון ומפגשי קפה אך מתגברים על הפער בעזרת שיחות יותר תכופות. למעשה, עבודה מרחוק וישיבות וידאו היו מאז ומתמיד כלי עבודה מהותי בכל חברה גלובלית, והמשבר רק גרם להרחבת השימוש בהם.
4. האם אתה צופה שינויים בהייטק ו/או בעולם העסקי בעקבות המשבר או שהכל יחזור לקדמותו?
אני זוכר למי ניתנה הנבואה ולכן לא אקבע קביעות נחרצות. עולם ההייטק הוא עולם גלובלי וכל עוד תשתית העסקים והתקשורת הגלובלית (טיסות, כנסים ומפגשים) לא תחזור לקדמותה, קטר ההייטק יאט את מהירותו. מצד שני “Necessity is the mother of invention”והתעשיה תפתח מעקפים. לדוגמא, בתחום שלנו, מכוניות אוטונומיות, כנראה שנראה מעבר יותר מהיר לשימוש מאסיבי בסימולציות לעומת שימוש בנהגי מבחן לבדיקות נהיגה פיזיות. אני מאמין שנראה רעיוניות חדשניים גם בתחומים אחרים ליצירת מנגנונים אלטרנטיביים לתקשורת, כנסים , החלפת מידע ועסקים. בכל מקרה התהליך כנראה יהיה איטי ומדורג.
5. מסקנות כלליות ותובנות שלך ממשבר הקורונה (מה היית צריך לעשות אחרת, מה צריכה לעשות ממשלת ישראל למען התעשיה, מה הציפיות שלך מספקים, לקוחות, עובדים?)
אני מפריד בין הציפיות מהממשלה לציפיות מספקים, לקוחות ועובדים. מהממשלה הציפייה היא חד משמעית: לפעול מחוץ לקופסא ולסייע לכלל המשק. יש כאן מערכת משולבת של עובדים, שירותים, עסקים בגדלים שונים המזינים אחד את השני. על הממשלה להציע מנגנוני תמיכה וסיוע . אנחנו רואים דוגמאות מדהימות מסביב לעולם ( גרמניה, ארה"ב ועוד) ולצערי ממשלת ישראל עדיין בקיפאון ולא מגיבה. התקציבים ששוחררו לרשות החדשנות ולתוכניות סיוע אחרות הם קטנים מאוד בהשוואה לתוכניות אחרות בעולם. ובמידה ולא נתאושש אי השוויון החברתי והפערים בישראל יגדלו עד מאוד, ולדעתי גם תעשיית ההייטק בסכנת צמצום.
אם נסתכל על עובדים, ספקים ולקוחות התחושה והציפייה היא שכולנו בסירה אחת. אנחנו צריכים לשלב כוחות, ולמצוא גישות ופתרונות “WIN-WIN” שיאפשרו לנו לצלוח את התקופה הזאת יחדיו. כמו שציינתי למעלה עד עכשיו זו הייתה הגישה מכל הסביבה, הן בארץ והן בעולם.