היום אנו שמחים לארח במדור “חמש עם…” את ד"ר (MD) גיא איזיקיאל, שותף מנהל בקרן הרפואית של פיטנגו. בראיון בלעדי ל-Chiportal אומר גיא:" אני רואה תמורות אדירות בתחום הרפואי, תמורות שהיו בבסיס ההקמה של הקרן הרפואית בפיטנגו, וכעת חוות האצה משמעותית. Telemedicine (רפואה מרחוק) צפויה לצמוח בקצב מואץ יותר…. המשבר הכלכלי ימשיך לדחוף לכוון של Healthcare consumerism- מצב שבו אנשים עוברים לנהל את מצבם הרפואי בצורה אינטנסיבית יותר- ולכן חברות שידעו להגיע לצרכן- )חולה או בריא( יצליחו מאוד. בנוסף, תהיה אינטגרציה של מקורות מידע שונים על כל חולה או מטופל". לפניכם הראיון המלא והמרתק עם ד”ר גיא איזיקיאל:
1. כיצד מתמודדות חברות הפורטפוליו שלך עם משבר הקורונה? (האם פיטרו עובדים, צמצמו פעילות וכו')
מגפת הקורונה חוללה משבר כלכלי ולצידו יצרה גם הזדמנויות רבות, בעיקר בתחום החדשנות הרפואית והרפואה הדיגיטלית. ארבע מחברות הפורטפוליו של הקרן הרפואית של פיטנגו נמצאות בחזית המאבק העולמי במגפה, והפתרונות שלהן עוזרים בניהול יעיל של בתי החולים, מערכות בריאות ואף להציל חיים ברחבי העולם.
גם כשהביקוש לפתרונות הטכנולוגיים מרקיע שחקים, משבר מחייב כל חברה לבחון לעומק את גרף הוצאותיה, להדק את החגורה, ובמקביל להמשיך לחפש הזדמנויות שיסייעו להן למיצוב תחרותי בסדר העולמי החדש ההולך ומתגבש.
הקרן הרפואית של פיטנגו, לצד הקרנות להשקעות בשלב מוקדם ובשלבי צמיחה ממשיכות לבצע השקעות ולבחון חברות באופן שוטף. בקרן הרפואית אנחנו בוחנים לא מעט חברות עם פתרונות שנותנות מענה לעולם שיחיה בצל מגפת הקורונה או מגפות אחרות בעתיד, ביניהם פתרונות של רפואה מרחוק, סנסורים חכמים, תראפיה, מנשמים ועוד.
2. איזה טיפ ניהולי להתמודדות עם המשבר אתה יכול לתת למנהלים אחרים בהייטק?
לצד הקושי, משברים הם קטליזטור משמעותי ליצירת הזדמנויות חדשות, וזה מה שהופך חברות מבינוניות לגדולות. משבר הוא הזדמנות מעולה להוכיח מנהיגות, יזמות וכמובן גם צניעות. קיצוץ בהוצאות הוא הכרחי להישרדות ארוכת טווח, ולצד זאת, על כל חברה חובה לעשות מאמצים לחפש הזדמנויות חדשות ב ״עולם החדש״. החברות שידעו ״לנצל״ את המשבר כדי לשנות אסטרטגיות, לייצר מוצרים חדשים ולשבור פרדיגמות קיימות הן חברות שיצאו מחוזקות מהמשבר.
3. מי לדעתך צריך לתמוך בחברות סטרטאפ שנקלעו לקשיים כלכלים בעקבות המשבר? המשקיעים שלהם? הממשלה? אף אחד?
לדעתי זה נכון שהממשלה תתן מימון יחד עם עידוד של המוסדיים להשקעה בחברות שנפגעו קשה מהמשבר, בעיקר כדי לדאוג לרציפות תעסוקתית בחברות מובילות וזאת כדי למנוע מצב של כניסה למשבר עוד יותר עמוק עקב אבטלה. יחד עם זאת, חשוב שהתמיכה תגיע עם קריטריונים ברורים, ואסור שהמצב יגרום לכך שנראה תמיכה בחברות עם פרמטרים שמעידים שהיו נכשלות גם ללא המשבר והמשבר רק האיץ את דעיכתן. את המשבר, ישרדו, בסופו של דבר, החברות המצוינות, אלו שיש להן תמהיל של צוות יוצא דופן, חזון גדול, ושוק משמעותי, בין אם הן בתחילת הדרך או בשלבי צמיחה. זהו התמהיל שבעינינו מרכיב חברות מצויינות, ובחברות האלו נמשיך לתמוך כקרן, על מנת שיוכלו להתמודד עם המשבר ולהמשיך ולצמוח לאורך זמן.
4. האם אתה צופה שינויים בהייטק ו/או בעולם העסקי בעקבות המשבר או שהכל יחזור לקדמותו?
אני רואה תמורות אדירות בתחום הרפואי, תמורות שהיו בבסיס ההקמה של הקרן הרפואית בפיטנגו, וכעת חוות האצה משמעותית. Telemedicine (רפואה מרחוק) צפויה לצמוח בקצב מואץ יותר. בנוסף חברות כמו Earlysense שעוסקות בניטור מרחוק, חברות בתחום הדיאגנוסטיקה (השקענו לאחרונה בשתי חברת בתחום- Varaintyx ו Click Dx ( data-analytics וחברות שבודקות סימפטומים של חולים ( כדוגמת khealth) צפויות לצמוח מהמשבר. המשבר הכלכלי ימשיך לדחוף לכוון של Healthcare consumerism- מצב שבו אנשים עוברים לנהל את מצבם הרפואי בצורה אינטנסיבית יותר- ולכן חברות שידעו להגיע לצרכן- )חולה או בריא( יצליחו מאוד. בנוסף, תהיה אינטגרציה של מקורות מידע שונים על כל חולה או מטופל –הטרנד הזה ייצור קרקע פורייה לגל חדשנות טכנולוגית נוסף בעולם הרפואה. לצד תחום הטכנולוגיות הרפואויות, כמובן שנראה גם תמורות גם בתחומים אחרים כמו תיירות, צרכנות, סייבר, תחבורה ועוד.
5. מסקנות כלליות ותובנות שלך ממשבר הקורונה (מה היית צריך לעשות אחרת, מה צריכה לעשות ממשלת ישראל למען התעשיה, מה הציפיות שלך מספקים, לקוחות, עובדים?)
תקופת משבר מייצרת אי וודאות רבה ואתגרים גדולים עבור מנכליות ומנכלים של חברות הייטק. בראש מעייניה של כל חברה צריכים להיות הלקוחות ,הספקים וכמובן העובדים. חברות חייבות לייצב את ההכנסות אבל לחפש גם מנועי צמיכה חדשים. ככלל, הייתי ממליץ תמיד להיערך למשבר. בסופו של דבר הקלישאה של cash is king תמיד נכונה. צריך לדאוג ולגייס כסף כשלא צריך כסף. חברות שהשכילו למלא את קופת המזומנים שלהם לפני המשבר, כנראה שיצלחו אותו טוב יותר.