אנו שמחים לארח במדור “חמש עם…” את רן רייכברג, מייסד ומנכ"ל Tingz, חטיבת הדיגיטל של ONE. בראיון בלעדי ל- Chiportal אומר רייכברג: "המעבר המוחלט לדיגיטל הוא כאן כדי להישאר. השנה האחרונה איפשרה למשתמשי המערכות שלנו קרי – הציבור – להתרגל לנוחות של החיים בדיגיטל, בכל האספקטים של החיים: בריאות, בנקים, ביטוח וכו' ואנחנו לא נוותר על זה בקלות" להלן הראיון המלא עם רן רייכברג.
1. שמעתי שאתה מנכ"ל של חברה חדשנית בשם Tingz. ספר לנו במה עוסקת החברה ואיך זה קשור לתחום ה- IOT?
"הקמתי את Tingz בשנת 2015, אחרי הרבה שנים בהן שמשתי בתפקידי פיתוח בכירים בתעשיית הדיגיטל. Tingz עוסקת באפיון, עיצוב ופיתוח פתרונות דיגיטליים מתקדמים בשלל תחומים. אנחנו מתמחים בפיתוח פתרונות IoT, יישומי מובייל ואתרי Web מורכבים, פורטלים ארגוניים, אתרי מסחר דיגיטלי, Crowd Working , רשתות חברתיות ועוד.
בשנה האחרונה אנחנו עסוקים בפיתוח יישומים עבור מכשירים חכמים כמו רובוטים או רחפנים בתחומי פעילות חדשים. אנחנו מצמידים למכשירים מצלמות זעירות חכמות אותן אנו מכנים 'עיניים דיגיטליות' ובאמצעותן, הרובוט או הרחפן, יכולים לאסוף מידע ולשדר אותו ישירות לאפליקציה של הלקוח או של הצרכן. בין הלקוחות שלנו בתחום נמצאת חברת Maytronics המפתחת רובוט לניקוי בריכה, Friendly Robotics עם רובוטים לכיסוח דשא, מכשירי שמיעה של Starkey ועוד."
2. שימוש ברחפנים אותם הזכרת נשמע בעבר כדמיוני ובימים אלו הופך ליותר ויותר מעשי. אתה יכול לתת לנו 2-3 דוגמאות ליישומים בהם ניתן לעשות שימוש מושכל ברחפנים?
"מעבר לביצוע משלוחים, תחום שבו כבר משולבים רחפנים, יש עוד שלל יישומים שאנחנו בוחנים היום עם לקוחות. בעולם התעשייה רחפנים, במיוחד אלו המצוידים בעיניים דיגיטליות, יכולים להתריע מפני תקלות בפסי ייצור כמו דליפות של חומרים מסוכנים או תנועה של אנשים לא מורשים בקרבת מכונות. בענף הבניה יכולים רחפנים לבצע אכיפה של הנחיות בטיחות ולהתריע על עובד שאינו חובש קסדה או רתמה. רחפנים יכולים גם למדוד גובה של ערימת עפר או עומק של בור, ואף לספק תמונת מבט כוללת על התקדמות הפרויקט. תחום נוסף הוא עבודות בגובה כמו איתור סדקים בגשרים גבוהים, ניטור תעלות או אנטנות. רחפנים בשירות הרשות העירונית זה גם כיוון שנבחן היום, כמו למשל לשם זיהוי של מפגעים ברחוב, תיעוד חריגות בנייה או משלוח דוחות חניה למכוניות שחונות בצורה לא חוקית.
תחום קלאסי לשימוש ברחפנים הוא הנושא של שמירה ואבטחה של מבנים, אתרים ציבוריים, קניונים, מפעלים או שדות חקלאיים, כולל שליחת תמונות והתראות מן השטח, או הזמנה של כוחות הצלה במקרה הצורך. ובחסות הקורונה ועיקרון הריחוק החברתי, רחפנים יכולים לדווח על אנשים שהולכים בשטח ציבורי ללא מסיכה, ואף לפנות אליהם ולהזכיר להם לעטות מסיכה. לרחפנים יכולה להיות תרומה גם בקיום מעקב אפידמיולוגי באמצעות בחינה של מרחק ומשך החשיפה של אנשים מחולים מאומתים ועוד."
3. אני מבין שאתה מתמחה בחדשנות ומוביל את תחום החדשנות בחברת ONE. במה באמת מתבטאת החדשנות של קבוצת ONE שמצטיירת בציבור כחברת שירותים בעיקר?
"חברת ONE היא חברת שירותים, המפתחת מוצרים מתקדמים עבור לקוחותיה. אנחנו שמים דגש רב על פיתוח אקו-סיסטם של חדשנות, כולל פיתוח ארכיטקטורות מתקדמות עבור הלקוחות שלנו, ומתמקדים בשילוב בין תשתיות תוכנה מסורתיות דוגמת BI, ERP ו- CRM עם מוצרים מתחום הרובוטיקה, רחפנים, IoT מתקדם, יישומי מובייל ודיגיטל אחרים. הארכיטקטורות החדשניות כוללות שילוב של פתרונות ענן ושימוש במגוון פלטפורמות קוד פתוח, הכל כמובן בליווי של אנשי אבטחת מידע מובילים. האינטגרציה בין תשתיות ומערכות legacy עם הסביבות החדשניות מאפשרת לנו לייצר עבור הלקוחות שלנו חדשנות עסקית אמיתית, ישימה ורובסטית שנותנת מענה לצרכים העסקיים שלהם.
אתן לך דוגמא, לאחרונה פיתחנו מוצרים דיגיטליים מדהימים עבור חברת בנייה גדולה. כאלה המאפשרים לחברה לספק רמת שירות וחוויית לקוח סופר-מתקדמת אולם כדי שהפתרון ייתן מענה יעיל נדרשנו לבצע אינטגרציה עם סביבת ה- CRM של החברה עם סביבת ה- ERP שלה ועם מערכות ה- BI שלה – כל זה איפשר לתת תמונת מצב טובה למנהלים אודות ביצועי החברה או במילים אחרות הערך ללקוח נוצר מן הפתרון הכולל".
4. איך השפיעה מגיפת הקורונה על פעילותכם? האם אתה חושב שבעוד שנה נחזור לפעילות דומה לימים שלפני הקורונה או שהקורונה תשפיע על עולמינו העסקי לעד?
"הקורונה האיצה בצורה משמעותית את הטרנספורמציה הדיגיטלית. לדוגמא אחת הלקוחות שלנו, חב' אוטומציה החדשה, שמה בשנה האחרונה דגש רב על פיתוח אתרי אינטרנט דיגיטליים עבור המגזר המוניציפאלי. אתרים אלה מאפשרים כיום לנהל את כל תהליכי העבודה ולהעניק שירותים לתושב או לבית העסק מרחוק (באמצעות האתר), כולל הרשמה למערכת החינוך, קיום פגישות וירטואליות עם פקידי העירייה ואפילו רכישת כרטיסים למופעים וקבלת קוד QR לנייד.
המעבר המוחלט לדיגיטל הוא כאן כדי להישאר. השנה האחרונה איפשרה למשתמשי המערכות שלנו קרי – הציבור – להתרגל לנוחות של החיים בדיגיטל, בכל האספקטים של החיים: בריאות, בנקים, ביטוח וכו' ואנחנו לא נוותר על זה בקלות. חלק מהארגונים מוצאים גם יתרון רב בעבודה מרחוק ואפילו צמצמו את שטחי הנדל"ן שלהם. כמובן שהמגמה הזאת מעוררת דילמות רבות, ביום שאחרי הקורונה – כמו למשל של אבטחת מידע כאשר כל עובד בוחר לעבוד מכל מקום, שאלות של שעות עבודה לעומת תפוקה, פיתויים שיעמדו לפתחו של העובד שאינו צריך להגיע למקום העבודה וכן הלאה.
כדי להתמודד עם זה ארגונים צריכים להיערך מראש ולהגדיר מדיניות מגובשת וברורה לכל ולהחזיר לשימוש את הפורטל הארגוני שיכול לספק לציבור העובדים מרחוק סביבת עבודה משותפת, מעין מרכז קהילתי וירטואלי, שישמור על הקשר בין העובדים לבין עצמם ובין העובדים למקום העבודה."
5. לאחרונה אני נתקל בחברות המשתמשות בחדשנות המחר לצרכי ההווה. האם גם לכם יש יישומים חדשנים שלא היה להם מקום בעבר וכעת הופכים להרבה יותר שימושים?
"תרחישים שבעבר הלא רחוק נראו לנו דמיוניים הופכים היום לריאליים ונשקלים בחיוב על ידי הלקוחות והצרכנים בזכות הקורונה. למשל, פגישות עם רופאים, עם פקידי עירייה, עם נציגי בנק – כל אלה עברו לגרסה הוירטואלית כאשר שני הצדדים גם הלקוחות וגם הצרכנים, רואים את התועלת שנובעת מכך. אפילו לשכת עורכי הדין אשרה לאחרונה קיומם של תצהירים וחתימות דיגיטליות. בתחום הרחפנים, כבר היום יש תנועה ערה של רחפנים בגבהים שבין 30 מטר ל- 120 מטר ובמקביל נעשים מאמצים כנים מצד הממשלה לאשר רגולטורית טיסה של כלים בלתי מאוישים בעולם האזרחי, לצורך משלוחים, אבטחה ועוד."