בתקופה זו בה כולנו חווים משבר שטרם ידענו כמותו חשוב במיוחד למנהלים ולמנהיגי החברות בתעשיה לדעת כיצד להתמודד עם המצב העסקי שנוצר. כשרות למנהלי התעשיה אנו מביאים לכם (בתרגום חופשי לעברית) את המלצותיו של ג'ף אימלט, המנכ"ל של קונצרן GE שהוביל את החברה משנת 2000 עד לפרישתו בשנת 2017. במהלך כהונתו זכה אימלט 3 פעמים בתואר "המנכ"ל הטוב בעולם" ע"י מגזין Barron's וחברת GE נבחרה ל"חברה המוערצת ביותר באמריקה" ע"י מגזין פורצ'ן.
כמנכ"ל חוויתי ארבעה אירועים משבריים, שלושה בעקבות מיתון עולמי, וגם אנחנו כמו בכל ענף אחר עברנו תקופות קשות ומשברים עסקיים. הטעות הגדולה היא לנסות להסתתר בתקופה שכזו.
בעידן של תנודתיות גלובלית, תראו דברים שמעולם לא ראיתם, לא תכננתם ולא פיללתם להם. גם אני לא ראיתי משבר אמיתי עד שנת 2001. מאז ראיתי כמה: 9/11, הוריקן קתרינה, המשבר הכלכלי העולמי ב-2008 , רעידת האדמה בפוקושימה שכללה אסון גרעיני, שפיכת נפט של BP …שנגע גם אלינו ועכשיו, וירוס הקורונה.
דרוש אומץ כדי לשרוד את התקופות החשוכות. הנטייה הגדולה היא לסגת אל הרגלים ישנים, להסתתר או לחכות לחזרה לשגרה. אך אני למדתי שזהו הזמן למנהיגות ולעשייה!
דעו שהזמן מתאפס – הרבה ממה שחשבתם שאתם יודעים משתנה בזמן אמת. בעניין זה: כל דקה היא יום, יום הוא חודש וחודש הוא שנה. ערכו תוכנית לפרק זמן שאתם יכולים להתמודד איתו. במהלך המשבר הכלכלי תכננו שבוע בשבוע. אל תפחדו לקבל החלטות; אל תפחדו לשנות את דעתכם. ותלמדו לומר "אני לא יודע."
היו ממוקדים, כי המשבר יגיע אליכם בגלים. אל תצפו לתקופת מנוחה. שמרו על מספר פעולות לעת צרה. זכרו שאתם יכולים לטעות בשני כיוונים: חוסר פעולה ותגובת יתר, אז אל תיבהלו. לאחר הטרגדיה של ה -11 בספטמבר נראה כי תעשיית התעופה המסחרית לעולם לא תחזור להיות חזקה כבעבר. אבל זה קרה, והביא לשוק שורי של 15 שנה לטיסות מסחריות.
אתם זקוקים לנקודת מבט חזקה וגמישה על העולם – עליכם להישאר פתוחים וגמישים. זה יאפשר לכם לקבל את ההחלטות הנכונות ובעיתוי שצריך לקבל אותן.
במקרה של וירוס הקורונה, עליכם לחפש נקודת מבט מאקרו לגבי משך הזמן שהמשבר ישפיע כלכלית. החדשות הטובות הן שנראה שסין חוזרת לעבוד; החדשות הרעות הן שזו הפעם הראשונה שאנחנו סוגרים את כל הכלכלה העולמית בו זמנית. אין מודל. בזמן משבר יש המון דעות ומעט עובדות. מצאו דרך לקבל מידע שאפשר לסמוך עליו.
אתם צריכים לעבוד במצב של "שתי אמיתות" בו זמנית. מצד אחד "מה התסריט הגרוע ביותר", ומצד שני "היכן ההזדמנויות?" הגנו על אזורי החברה שלכם שאינם באזור הסכנה, תוך הגנה על עתידכם. בעיצומה של המשבר הפיננסי הייתה לנו חברה תעשייתית לנהל. אז, תוך כדי שאימצנו את GE Capital, השקענו גם השקעות אדירות בטכנולוגיה ובגלובליזציה. לדוגמא, במהלך המשבר הפיננסי היינו צריכים לאשר מיליארדים במנועי צמיחה ועשינו זאת. אל תתנו לפחד להתפשט. משבר הוא זמן נהדר להגדיל נתח שוק או להוסיף עובדים מוכשרים לחברתכם.
קבלו החלטות (גייסו יותר כסף) ואל תדאגו מהביקורת – אל תפחדו לחתוך הוצאות, ומצד שני להגדיל את קווי האשראי בבנקים שלכם. הבינו מה המזומנים שזמינים עבורכם. למרבה הצער, אנחנו אף פעם לא יודעים על המאזן שלנו כמו שצריך. כשהזמנים יהיו טובים יותר תצטערו שלא עשיתם יותר. אך הדברים עדיין יכולים להחמיר; למען האמת, קשה לנו לתאר את "התרחישים הגרועים ביותר" ובינתיים דאגו לקבל תשלום במזומנים. זה ידרוש לעיתים קרובות החלטות קשות לגבי בסיס העלויות והלקוחות שלכם. במיוחד במשבר, אם תתעקשו לחכות עד שהשמיים יתבהרו, לעולם לא תעשו דבר.
לאחר ה- 9/11 הלווינו מיליארדים לחברות התעופה ללא תמונה ברורה של העתיד. עצירה היא מנהיגות גרועה, אך חוסר מעש יכול לתת תחושה בטוחה יותר מכיוון שברגע שאתם פועלים אתם פותחים את עצמכם לביקורת. לעיתים קרובות מעשיכם המבוססים על תחושת הבטן שלכם הם רגעי המנהיגות הטובים ביותר שלכם. אל תתנו לזה לערער אתכם.
בסופו של דבר, התמקדו במה שתוכלו לשלוט בו. אין "נקודות סגנון" במשבר. עשו את המיטב בכל יום. במהלך המשבר הפיננסי צוות GE הגה והוציא לפועל גיוס הון של 15 מיליארד דולר בתוך סוף השבוע אחד. זו הייתה עבודת צוות במיטבה. ספגנו על כך ביקורת פומבית אבל ידענו שעשינו את הדבר הנכון, וכולם התגאו במאמץ הקבוצתי.
תקשרו ללא הרף … בתוך החברה ומחוצה לה – הישארו גמישים ונגישים. אל תשמשו ב- PowerPoint להעברת מסרים. ערכו פגישות תכופות עם הצוות המנהל שלכם כדי לעדכן את נקודת המבט שלכם. החזיקו את הצוות שלכם מגובשים. תקשרו עימם ללא הרף, גם אם אין לכם שום דבר חדש להגיד. אנשים לא מצפים שתהיו מושלמים, פשוט תתקדמו. זכרו, המשבר אינו באשמת אף אחד, אז אל תעבירו את האשמה. בתרבות מאשימה אנשים מפסיקים לעבוד כדי לכסות את התחת שלהם. אם אתם יכולים טפחו אתוס של כולם בעד אחד ואחד בעד כולם, זה יכול מאד לעזור.
כולם רוצים תחושת מטרה. אנשים טובים יעמדו לצידכם במאבק צודק ויסייעו לקידום המשימות שלכם. כשיש לכם צוות חזק אתם יכולים להתמודד עם כל משבר. ללא צוות כזה, אתם אבודים. בתקופה שכזו יתכן ותצטרכו להילחם גם על המוניטין של חברתכם. המדיה מפרסמת לפעמים חדשות לא מדויקות ולא חיוביות והדרך להילחם בזה איננה בשתיקה אלא ע"י פרסום חדשות טובות לצד החדשות הרעות.
מצאו דרך לעזור – לאחר ה- 9/11, GE הייתה החברה הראשונה שתרמה כסף לקרן מגדלי התאומים (10 מיליון דולר). אחרי פוקושימה, GE תרמה 5 מיליון דולר לצלב האדום ביפן. במהלך המשבר הכלכלי, GE הייתה המלווה היחידה לגישה לסקטורים רחבים במשק. אנשים רוצים להיות חלק ממשימת החברה שלהם בזמן משבר. הם רוצים שלחברה שלהם תהיה משמעות, ולכן מצאו דרך לעזור. התייחסו לצוות שלכם בחמלה.
ראו מי שומר על קור רוח – תקופת משבר היא תקופה נהדרת לשפוט את הצוות שלכם. בואו נודה, רוב האנשים לא חוו ימים קשים מזה עשור. משבר חושף אופי. בזמן כזה תגלו שיותר עבודה נעשית על ידי פחות אנשים. המנהיגים הטובים ביותר יודעים לספוג פחד. אני לא מדבר על הרגעת אנשים על ידי נפנופי ידיים או הבטחות שווא. האותנטיות והשקיפות חשובות, אך לא על הכל. עליכם לדבר על הדברים שהצוות שלכם יכול לפעול בהם.
חשוב לציין, כי זו תקופה לעודד את הנהגת הממשלה. הם היו שותפים נהדרים למגזר הפרטי אחרי ה- 9/11 והמשבר הכלכלי. אני בטוח שגם עכשיו הם יהיו שותפים לסייע למגזר העסקי. אנו נעבור את זה. אל תיסוגו לאחור, אל תסתירו את המשבר ואל תחכו לחזרה לשגרה.
זה הזמן להוביל!