אם מישהו היה אומר לנו לפני שנה שננהל את כל חיינו העיסקיים מאחורי מסיכה, היינו חושבים שהוא הזוי או לפחות לא מציאותי. הרי ידוע שעסקים עושים עם אנשים. אנשים שמכירים, מעריכים ואפילו מחבבים. אז איך ניתן להכיר אנשים מאחורי מסיכה?
אבל… וירוס קטלני זעיר שהגיע מסין טפח על פנינו והמסיכה הפכה לנחלת הכלל. כך גם תוכנת התקשורת Zoom שהפכה לפתע פתאום לכלי חיוני לתקשורת בינאנושית בשנה הנוכחית. מדברים לא מעט על בדידות הזום. שעות לבד מול מסך בפגישות, בלימודים ואפילו בכנסים. אך בעידן המסיכה, הסגר והריחוק החברתי, הזום מציל את הנטוורקינג.
פעם, בעולם שלפני הקורונה, קשרים נוצרו במיפגשים: פגישות עסקיות, כנסים, ארועים חברתיים, ואפילו בסופר או בתור לקולנוע. העידן החדש סוגר אותנו בבית או במשרד, בלי שום אינטראקציה אישית.
על פניו, סוף הדרך ליצירת קשרים. בפועל, דרך נפלאה ליצור קשרים בעיקר לאלה מאיתנו שמתקשים ליזום, לגשת לאנשים זרים, להציג את עצמם, לספר על העיסוק שלהם, לנהל סמול טוק עם עמיתים לעבודה או לפתח מערכת יחסים עם אנשים חדשים.
אני מלווה מנהלים רבים אשר אחד החששות הגדולים ביותר שלהם הוא הצורך לגשת לאדם זר. החשש הזה חוצה גילאים, מינים והיררכיה. חלקם מדברים על בושה, חלקם על חשש מדחייה, לחלקם אגו שמונע מהם לעשות את הצעד הראשון.
הזום מרגיע את כל החששות הללו. אנשים מרגישים בטוחים יותר מאחורי המצלמה, וקל להם יותר להישאר באזור הנוחות שלהם.
תקשורת בינאישית בעידן הזום: זום ולעניין.
הזום קיצר עוד יותר את הזמן הקצר גם כך שיש לנו להכיר, להרשים, לעניין, לרתק ולהסביר מדוע שווה להקשיב לנו, ולהתחבר.
״אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני טוב״ אומר הפתגם הידוע ואכן רושם ראשוני מושפע בעיקר משפת הגוף שלנו: יציבה, תנועה, קשר עין, חיוך, לחיצת יד (פעם זה היה אחד המדדים לעוצמתו, כוונתו, יושרו וישירותו של הצד השני). במיפגשים אישיים מאחורי המסיכה וללא לחיצת יד, אנו מאבדים חלק משמעותי משפת הגוף אך הזום מאפשר פנים גלויות, חיוך, קשר עין.
עד היום, אלופי הקשרים היו אלו שידעו לנהל שיחה, להעביר מסרים, לבסס אמון. הזום מאתגר את עקרונות התקשורת הבינאישית. הופעה בזום משולה להופעה בטלביזיה: זוית צילום, תאורה, הגברה, לבוש, שפת גוף. כשלא מכירים את הכללים האלה, מאבדים חלק ניכר מיכולת ההשפעה שלנו ולעומת זאת כשעושים זאת נכון יכולים גם אלו שלא היו טובים כל כך בפגישות פיזיות לבנות לעצמם רשת קשרים והשפעה.
הנה כמה כללים איך לעשות זאת נכון או במילים אחרות למצלמה חוקים משלה:
• חשוב שהמצלמה שלנו תהיה מכוונת ישירות אלינו כך שרואים את הראש והכתפיים עד קו המותניים
• דאגו להישיר מבט אל המצלמה
• ידיים גלויות על השולחן, וכשאתם מניעים אותן אל תשכחו לעשות זאת בתנועות מתונות הקרובות לגוף ואינן עוברות את גובה הכתפיים
• הפנו תאורה חמה לכיוון הקיר שמולכם כך שהאור ייפול עליכם יהיה רך וחמים
• גם בזום מומלץ לדבר בהתלהבות, בישירות ולהפגין בטחון במה שאנחנו אומרים. כך נוכל לגרום גם לאחרים להאמין לנו.
נצלו את הזום גם כדי להיות פרו-אקטיבים. אל תתביישו לפנות לאנשים, לשאול אותם שאלות או להביע הערכתכם לפועלם. כולנו אוהבים שמביעים הערכה כלפינו, שואלים אותנו שאלות ורוצים להתייעץ איתנו. עשו זאת גם אתם.
ו…עוד טיפ קטן לסיום.
זה הזמן לעדכן את הפרופיל שלכם ברשתות החברתיות. הרשתות החברתיות הפכו ערוץ מרכזי לאיתור אנשים וליצירת קשר ראשוני. אך קשר אמיתי מצריך עוד צעד קדימה. יוזמה, שיחה, פגישה.
נצלו את הרשתות החברתיות להגדיל את רשת המכרים שלכם. עדכנו את הפרופיל שלכם כדי שיתאים לאנשים שאתם מחפשים או לתפקידים אליהם אתם שואפים. האינטרנט מלא רשתות חברתיות כגון פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר אבל אל תשכחו את Linkedin הרשת העסקית והאפקטיבית ביותר לקשרים עסקיים.
איילת גרדמן, מנכ"ל חברת AGPR עוסקת בהדרכת יחידים וקבוצות בכל מה שקשור בתקשרות בינאישית ונטוורקינג. לאיילת נסיון של למעלה מ -30 שנה בתחום והיא עובדת עם הארגונים הגדולים במשק הישראלי.
איילת תודה על טיפים מעולים
כתבת באמת על החיים החדשים שלנו כאנשי עסקים ❤
איילת, מאמר מדוייק, ענייני וקולע. תודהרבה, מנטע.