אוטונומו הודיעה בשבוע שעבר על גיוס של 46 מיליון דולר, מיצרני רכב גדולים, חברות השכרה ומשקיעים פיננסיים
חברת אוטונומו הודיעה על גיוס 46 מיליון דולר בסבב C. הגיוס כולל השקעות של SK Holdings, קבוצת אוויס – באגד'ט והברית הכוללת את רנו ניסן ומיצובישי. זאת בנוסף להשתתפות משקיעים קיימים כמו Bessemer Venture Partners ו-Stageone Ventures. סבב זה מביא את סך המימון של החברה מאז הקמתה ל 82 מיליון דולר.
הפלטפורמה שמפתחת אוטונומו קולטת נתונים של למעלה מ – 20 מיליון כלי רכב, והחברה משתפת פעולה עם למעלה מ – 25 יצרני רכבים וציי רכב. השותפים שהוכרזו בפומבי כוללים את דיימלר, ב.מ.וו, מיצובישי וקבוצת Budget Avis (שחלקם כאמור גם השתתפו בסבב ההשקעות). החברה הוקמה ב-2016, ומעסיקה יותר משמונים עובדים, רובם בישראל.
בראיון ל-Chiportal אומר מנכ"ל החברה בן וולקוב כי המשקיעים מתחום הרכב רואים במערכת של אוטונומו ערך אסטרטגי והם עובדים עם החברה זמן רב. "מכוניות הופכות מחוברות וכולן מכילות צ'יפים, מה שהופך אותן לטלפון על גלגלים. גילינו שיש המון עסקים ותעשיות שמוצאות עניין רב במידע שנצבר במחשבי המכונית. האקוסיסטם של אוטונומו כולל יותר ממאה שותפים הצורכים מידע ומספקים מגוון עשיר של שירותים, כגון שירותי חירום, תנועה ומיפוי, תדלוק על פי דרישה, חניה, תחזוקה חזויה, ביטוח מבוסס שימוש, שירותי מדיה שונים, שירותי קונסיירז שונים וערים חכמות."
"אנחנו מציעים פלטפורמת מסחר למידע ממכוניות ואנחנו בונים שותפויות עם יצרניות הרכב. הם מספקים לנו את המידע ממאות מיליוני מכוניות, אנחנו מנקים את המידע, מנרמלים אותו כי כל בחברת רכב המידע נראה אחרת, עומדים בתנאי הפרטיות, ומגינים על המידע, כדי שאפשר יהיה לשתף אותו עם צד שלישי בלי פגיעה בפרטיות וגם למקסם את הערך הפוטנציאלי שלו. "אוטונומו עובדת כבר עם שמונה חברות רכב אני לא חושב שיש דוגמאות לסטרטאפים ישראלים שמחזיקים בחוזים עם שמונה חברות רכב, מרצדס ב.מ.וו ומיצובישי, נוכל לפרסם עוד שמות בשבועות הקרובים." מוסיף וולקוב. SBD Automotive צופה כי מכוניות מקושרות יהוו יותר מ – 70% מהמכוניות שימכרו בשווקים בצפון אמריקה ובאירופה בשנת 2020"
פחות מכוניות – פחות השקעה במו"פ מצד חברות הרכב – הזדמנות לסטרטאפים
בתשובה לשאלה בדבר השפעת מגיפת הקורונה על שוק הרכב, שמתבטאת לפי הערכות כיום בירידה של 25% בייצור מכוניות חדשות ב-2020 לעומת 2019 ענה וולקוב: "אין ספק שהסנטימנט בשוק הוא שמכירות הרכב בחודשים וברבעונים הקרובים יהיו מאותגרות מהמון סיבות ולא רק בגלל הקורונה. אנחנו חושבים שאנחנו לא ניפגע ואולי להפך, משום שחברות הרכב לחוצות לייצר הכנסות ואוטונומו עוזרת להם לקבל זרם הכנסות חדש לחלוטין מתוכנה. כידוע חברות רכב עובדות על שולי רווחיות של 3-2 אחוז לכן הם אוהבים את עסקי נתונים החדשים כי נתונים אלו ביטים באוויר עם רווחיות של 80 אחוז ויותר. אנחנו באוטונומו רואים בכך הזדמנות כי החברות מבינות שאם אנשים לא קונים מכוניות, הם יכולים למכור להם מידע."
"בכלל נוצרה פה הזדמנות לסטרטאפים להציע טכנולוגיות ליצרניות הרכב. אלו ניסו לעשות המון דברים בתוך הבית, מרצדס מייצרת מצלמות כמו מובילאיי, לפולקסווגן יש חברת אבטחת מידע פנימית. לחברות הרכב לא תהיה יכולת ליזום חדשנות בתוך הבית כפי שהיה בשנות השפע."
מה בדבר מהפכת הרכב האוטונומי?
"ההערכה היא שהפיתוח יואט קודם כול בגלל העדר תקציבים ליצרני הרכב עקב הירידה במכירות. זאת בנוסף לחשש מהידבקות במחלות מרכב שמשותף עם משתמשים אחרים. כתוצאה מכך נראה לפחות בטווח הקצר פחות ציי רכב אוטונומיים, פחות חדשנות, פחות כסף של משקיעי הון סיכון במכוניות אוטונומיות," אומר וולקוב.
"כל רכב אוטונומי יהיה מטבע הדברים רכב מקושר ואנחנו מחכים למהפכה. במכוניות אוטנומיות יש יותר חיישנים שמוציאים המון מידע ועימו הזדמנות לעסקים, מצד שני אף אחד לא יודע מתי היא תגיע, ואנחנו לא רוצים להיות תלויים באחרים בהצלחתנו ולכן אנחנו פועלים כיום בשוק המכוניות המקושרות."