• אודות
  • כנסים ואירועים
  • צור קשר
  • הצטרפות לניוזלטר
  • TapeOut Magazine
  • ChipEx
  • סיליקון קלאב
  • Jobs
מבית
EN
Tech News, Magazine & Review WordPress Theme 2017
  • עיקר החדשות
    ראשי אנבידיה ו-TSMC חונכים את שבב הבלאקוול הראשון שיוצר בארה"ב. צילום יחצ, אנבידיה

    אנבידיה ו-TSMC: פרוסת Blackwell ראשונה שיוצרה בארה״ב מסמנת ייצור סדרתי

    לוח המחוונים של הרמן. צילום יחצ

    הרמן וקוואלקום משתפות פעולה לקידום בינה מלאכותית גנרטיבית (GenAI) בעולם הרכב

    מנכ״ל ומייסד אנבידיה, ג׳נסן הואנג, ביקר השבוע במתקן Starbase של חברת SpaceX על מנת למסור לאילון מאסק באופן אישי את מחשב העל הקטן בעולם לבינה מלאכותית – NVIDIA DGX Spark. במהלך המפגש נזכר הואנג כיצד לפני תשע שנים הגיע למשרדי OpenAI – שהיה אז סטארט-אפ קטן בתחילת דרכו - כדי למסור למאסק את NVIDIA DGX-1, מחשב העל הראשון שאנבידיה בנתה במיוחד עבור חישובי בינה מלאכותית.

    אנבידיה משיקה את DGX Spark: “סופר־מחשב AI” בגודל שולחני

    בתמונה: Pauline Thomas, מנהלת פיתוח עסקי ב־intoPIX, מציגה את טכנולוגיית JPEG XS לדחיסת וידאו בזמן אמת במצלמות רכב, במסגרת כנס AutoSens / InCabin Europe 2025 בברצלונה.

    שילוב מצלמה ורדאר לחישה פנימית מדויקת – שיתוף פעולה בין Tobii, D3 Embedded, H-Tech ו-Texas Instruments

    מתח בין סין להולנד בשל הלאמת נקספריה. אילוסטרציה: depositphotos.com

    אחרי שהולנד הידקה פיקוח על Nexperia: סין חסמה יצוא ויצרני הרכב האירופים מזהירים ממחסור שבבים

    Peter Wu – Senior Director, Automotive Division, Liteon Technology

    AutoSens 2025: מערכות ADAS לומדות

  • בישראל
    סתיו שוורץ, שותף מנהל ב-Automobility (אוטומוביליטי) בכנס AutoSens/InCabin. מתוך LINKDIN

    הרכב כחוויית שירות

    אלוף אביעד דגן, ראש אגף התקשוב בצה"ל במפגש הסיליקון קלאב, 30 בספטמבר 2025. צילום: שמואל אוסטר

    עליונות דיגיטלית בדור המערכות הלומדות: אלוף אביעד דגן הציג בסיליקון קלאב את תורת הלחימה הדיגיטלית של צה״ל

    תעשיית השבבים בישראל. אילוסטרציה: depositphotos.com

    ישראל מתבססת כמעצמת שבבים: 70 סטארטאפים פעילים, 45 אלף מועסקים ויתרון יחסי במטרולוגיה ובדיקות

    מייסדי נוירובלייד מימין לשמאל - אלעד סיטי, אליעד הלל. צילום - דייויד גארב

    נוירובלייד נסגרת, המפתחים עוברים ל-AWS

    משתתפי הפאנל במפגש הסיליקון קלאב, 30 בספטמבר 2025. מימין: עופר סמדרי, בן וולקוב, הילה זינגר והמנחה שלמה גרדמן. צילום: שמואל אוסטר

    פנל סיליקון קלאב: בינה מלאכותית בסייבר: משבר או מהפכה?

    מיקי בודאי, מנכ"ל Transmit Security במפגש הסיליקון קלאב, 30 בספטמבר 2025. צילום: שמואל אוסטר

    מיקי בודאי,  Transmit Security : "אי אפשר לסמוך עוד על קול, וידאו או תעודות – הדיפ-פייק שבר את כללי המשחק

  • מדורים
    • אוטומוטיב
    • בינה מלאכותית (AI/ML)
    • בטחון, תעופה וחלל
    • ‫טכנולוגיות ירוקות‬
    • ‫יצור (‪(FABs‬‬
    • ‫צב"ד‬
    • ‫שבבים‬
    • ‫רכיבים‬ (IOT)
    • ‫תוכנות משובצות‬
    • ‫תכנון אלק' (‪(EDA‬‬
    • תקשורת מהירה
    • ‫‪FPGA‬‬
    • ‫ ‪וזכרונות IPs‬‬
  • מאמרים ומחקרים
  • צ'יפסים
  • Chiportal Index
    • Search By Category
    • Search By ABC
No Result
View All Result
Chiportal
  • עיקר החדשות
    ראשי אנבידיה ו-TSMC חונכים את שבב הבלאקוול הראשון שיוצר בארה"ב. צילום יחצ, אנבידיה

    אנבידיה ו-TSMC: פרוסת Blackwell ראשונה שיוצרה בארה״ב מסמנת ייצור סדרתי

    לוח המחוונים של הרמן. צילום יחצ

    הרמן וקוואלקום משתפות פעולה לקידום בינה מלאכותית גנרטיבית (GenAI) בעולם הרכב

    מנכ״ל ומייסד אנבידיה, ג׳נסן הואנג, ביקר השבוע במתקן Starbase של חברת SpaceX על מנת למסור לאילון מאסק באופן אישי את מחשב העל הקטן בעולם לבינה מלאכותית – NVIDIA DGX Spark. במהלך המפגש נזכר הואנג כיצד לפני תשע שנים הגיע למשרדי OpenAI – שהיה אז סטארט-אפ קטן בתחילת דרכו - כדי למסור למאסק את NVIDIA DGX-1, מחשב העל הראשון שאנבידיה בנתה במיוחד עבור חישובי בינה מלאכותית.

    אנבידיה משיקה את DGX Spark: “סופר־מחשב AI” בגודל שולחני

    בתמונה: Pauline Thomas, מנהלת פיתוח עסקי ב־intoPIX, מציגה את טכנולוגיית JPEG XS לדחיסת וידאו בזמן אמת במצלמות רכב, במסגרת כנס AutoSens / InCabin Europe 2025 בברצלונה.

    שילוב מצלמה ורדאר לחישה פנימית מדויקת – שיתוף פעולה בין Tobii, D3 Embedded, H-Tech ו-Texas Instruments

    מתח בין סין להולנד בשל הלאמת נקספריה. אילוסטרציה: depositphotos.com

    אחרי שהולנד הידקה פיקוח על Nexperia: סין חסמה יצוא ויצרני הרכב האירופים מזהירים ממחסור שבבים

    Peter Wu – Senior Director, Automotive Division, Liteon Technology

    AutoSens 2025: מערכות ADAS לומדות

  • בישראל
    סתיו שוורץ, שותף מנהל ב-Automobility (אוטומוביליטי) בכנס AutoSens/InCabin. מתוך LINKDIN

    הרכב כחוויית שירות

    אלוף אביעד דגן, ראש אגף התקשוב בצה"ל במפגש הסיליקון קלאב, 30 בספטמבר 2025. צילום: שמואל אוסטר

    עליונות דיגיטלית בדור המערכות הלומדות: אלוף אביעד דגן הציג בסיליקון קלאב את תורת הלחימה הדיגיטלית של צה״ל

    תעשיית השבבים בישראל. אילוסטרציה: depositphotos.com

    ישראל מתבססת כמעצמת שבבים: 70 סטארטאפים פעילים, 45 אלף מועסקים ויתרון יחסי במטרולוגיה ובדיקות

    מייסדי נוירובלייד מימין לשמאל - אלעד סיטי, אליעד הלל. צילום - דייויד גארב

    נוירובלייד נסגרת, המפתחים עוברים ל-AWS

    משתתפי הפאנל במפגש הסיליקון קלאב, 30 בספטמבר 2025. מימין: עופר סמדרי, בן וולקוב, הילה זינגר והמנחה שלמה גרדמן. צילום: שמואל אוסטר

    פנל סיליקון קלאב: בינה מלאכותית בסייבר: משבר או מהפכה?

    מיקי בודאי, מנכ"ל Transmit Security במפגש הסיליקון קלאב, 30 בספטמבר 2025. צילום: שמואל אוסטר

    מיקי בודאי,  Transmit Security : "אי אפשר לסמוך עוד על קול, וידאו או תעודות – הדיפ-פייק שבר את כללי המשחק

  • מדורים
    • אוטומוטיב
    • בינה מלאכותית (AI/ML)
    • בטחון, תעופה וחלל
    • ‫טכנולוגיות ירוקות‬
    • ‫יצור (‪(FABs‬‬
    • ‫צב"ד‬
    • ‫שבבים‬
    • ‫רכיבים‬ (IOT)
    • ‫תוכנות משובצות‬
    • ‫תכנון אלק' (‪(EDA‬‬
    • תקשורת מהירה
    • ‫‪FPGA‬‬
    • ‫ ‪וזכרונות IPs‬‬
  • מאמרים ומחקרים
  • צ'יפסים
  • Chiportal Index
    • Search By Category
    • Search By ABC
No Result
View All Result
Chiportal
No Result
View All Result

בית מדורים בטחון, תעופה וחלל האקרים עלולים להשבית לווינים או להפוך אותם לכלי נשק

האקרים עלולים להשבית לווינים או להפוך אותם לכלי נשק

by THE CONVERSATION
03 מרץ 2020
in בטחון, תעופה וחלל, מאמרים ומחקרים
שיגור ננו לוויינים מתוך תחנת החלל הבינלאומית. צילום: נאס"א

שיגור ננו לוויינים מתוך תחנת החלל הבינלאומית. צילום: נאס"א

Share on FacebookShare on TwitterLinkedinWhastsapp

 

 

פצחנים יכולים להשבית לוויינים – או להפוך אותם לכלי נשק

וויליאם אקוטו, עמית מחקר פוסט דוקטורט, האוניברסיטה של דנוור

בחודש שעבר ספייס אקס הפכה למפעילה של המערך הגדול ביותר בעולם של לוויינים פעילים. נכון לסוף ינואר, היו לחברה 242 לוויינים במסלול סביב כדור הארץ עם תוכניות לשגר 42,000 בעשור הבא. זה חלק מהפרויקט השאפתני שלה לספק גישה לאינטרנט ברחבי העולם. המרוץ לשים לוויינים בחלל נמשך, כשאמזון, OneWeb הבריטית וחברות אחרות להוטות לשים אלפי לוויינים במסלול בחודשים הבאים.

ללוויינים החדשים האלה יש פוטנציאל לחולל מהפכה בהיבטים רבים של חיי היומיום – מהבאת גישה לאינטרנט לפינות המרוחקות של העולם ועד לניטור הסביבה ושיפור מערכות הניווט הגלובליות. בתוך כל ההתלהבות, סכנה קריטית חמקה מבלי שהבחינו בה: היעדר תקנים ותקנות של אבטחת סייבר ללוויינים מסחריים, בארה"ב ובעולם. כאיש אקדמיה שחוקר עימותי סייבר, אני מאוד מודע לכך שבגלל עניין זה, יחד עם שרשראות האספקה המורכבות של לוויינים והרמות של בעלי העניין, הם מאוד פגיעים להתקפות סייבר.

אם פצחנים ישתלטו על הלוויינים האלה, התוצאות יכולות להיות חמורות. בצד הקל של הסקאלה, הפצחנים יכולים פשוט להשבית לוויינים ולמנוע גישה לשירותים שלהם. פצחנים יכולים גם לשבש או לזייף את האותות מהלוויינים וליצור אנדרלמוסיה בתשתיות חיוניות. זה כולל רשתות חשמל, רשתות מים ומערכות תחבורה.

לחלק מהלוויינים החדשים האלה יש אמצעי דחף שמאפשרים להם להאיץ, להאט ולשנות כיוון בחלל. אם פצחנים ישתלטו על הלוויינים הניתנים להיגוי האלה, התוצאות יכולות להיות נוראיות. הפצחנים יוכלו לשנות את המסלול של הלוויין ולרסק אותו לתוך לוויינים אחרים או אפילו לתוך תחנת החלל הבינ"ל.

חלקים מהמדף פותחים דלת

היצרנים של הלוויינים האלה, במיוחד הקיובסאטים (לווייני קובייה) הקטנים, משתמשים בטכנולוגיות מוכנות מהמדף כדי להפחית עלויות. הזמינות הנרחבת של הרכיבים האלה משמעה שפצחנים יכולים לנתח אותם כדי למצוא נקודות תורפה. בנוסף, רכיבים רבים מתבססים על טכנולוגיית קוד פתוח. הסכנה כאן היא שפצחנים יכולים להכניס דלתות אחוריות ונקודות תורפה אחרות לתוך התוכנה של הלוויינים.

האופי המאוד הטכני של הלוויינים האלה משמעו גם שיצרנים רבים מעורבים בייצור הרכיבים השונים. גם תהליך הבאת הלוויינים האלה לחלל מורכב, ומעורבות בו חברות רבות. גם כשהם כבר בחלל, הארגונים שהם בעלי הלוויינים לעיתים תכופות מעבירים את הניהול היומיומי שלהם במיקור חוץ לחברות אחרות. עם כל ספק נוסף, נקודות התורפה מתרבות כי לפצחנים יש הרבה הזדמנויות לחדור למערכת.

פריצה לחלק מהקיובסאטים האלה יכולה להיות לא יותר מסובכת מהמתנה עד שאחד מהם יעבור למעלה ואז שליחת פקודות זדוניות באמצעות אנטנות קרקעיות מיוחדות. גם פריצה ללוויינים יותר מתוחכמים עשויה להיות לא כל כך קשה.

לוויינים נשלטים בדרך כלל מתחנות קרקעיות. בתחנות האלה פועלים מחשבים עם נקודות תורפה בתוכנה שפצחנים יכולים לנצל. אם פצחנים יחדרו למחשבים האלה, הם יוכלו לשלוח פקודות זדוניות ללוויינים.

 

היסטוריה של פריצות

התרחיש הזה התרחש ב-1998 כשפצחנים השתלטו על לוויין קרני הרנטגן האמריקני- גרמני ROSAT. הם עשו זאת על ידי פריצה למחשבים במרכז טיסות החלל גודארד במרילנד. הפצחנים הורו לאחר מכן ללוויין לכוון את הלוחות הסולריים שלו ישירות לשמש. זה למעשה טיגן את הסוללות שלו והפך את הלוויין לחסר תועלת. הלוויין הפגום בסופו של דבר התרסק על כדור הארץ ב-2011. פצחנים יכולים גם לחטוף לוויינים עבור כופר, כפי שקרה ב-1999 כשפצחנים השתלטו על הלוויינים של SkyNet הבריטית.

במשך השנים האיום של התקפות סייבר על לוויינים החמיר. ב-2008 פצחנים, אולי מסין, השתלטו כנראה באופן מלא על שני לוויינים של נאס"א, אחד למשך כשתי דקות והשני למשך כתשע דקות. ב-2018 קבוצה אחרת של פצחנים סיניים בתמיכת המדינה התחילה במתקפת פריצה מתוחכמת שכוונה אל מפעילי לוויינים וקבלנים של משרד ההגנה. גם קבוצות של פצחנים איראנים ניסו לבצע התקפות דומות.

למרות שמשרד ההגנה האמריקני והסוכנות לביטחון לאומי (NSA) פעלו כדי לטפל באבטחת סייבר בחלל, הקצב איטי. אין כיום תקנים של אבטחת סייבר ללוויינים ואין גוף מפקח שמאסדר ומבטיח את אבטחת הסייבר שלהם. אפילו אם אפשר יהיה לפתח תקנים משותפים, לא קיימים מנגנונים לאכוף אותם. זה אומר שהאחריות לאבטחת סייבר של לוויינים מוטלת על כל אחת מהחברות שמייצרת ומפעילה אותם.

כוחות השוק פועלים נגד אבטחת סייבר בחלל

כשהן מתחרות כדי להיות מפעילת הלוויינים הדומיננטית, ספייס אקס והחברות המתחרות נתונות ללחץ גדל והולך להפחית עלויות. יש גם לחץ להאיץ את הפיתוח והייצור. המצב הזה מפתה את החברות לעגל פינות בתחומים כמו אבטחת סייבר שמשניים לעצם הבאת הלוויינים האלה לחלל.

אפילו אצל החברות שנותנות עדיפות גבוהה לאבטחת סייבר, העלויות שקשורות להבטחת האבטחה של כל אחד מהרכיבים יכולות להיות גורם מונע. הבעיה הזאת אפילו יותר חריפה במשימות חלל זולות, שבהן העלות של הבטחת אבטחת הסייבר יכולה לעלות על העלות של הלוויין עצמו.

כדי לסבך את העניינים, שרשרת האספקה המורכבת של הלוויינים האלה והגורמים הרבים שמעורבים בניהול שלהם משמעם שלעיתים קרובות לא ברור מי נושא באחריות ובחבות לפריצות סייבר. חוסר הבהירות הזה גרם לשאננות והפריע למאמצים לאבטח את המערכות החשובות האלה.

דרושה אסדרה

אנליסטים החלו לקרוא למעורבות ממשלתית חזקה בפיתוח והאסדרה של תקני אבטחת סייבר ללוויינים ונכסים אחרים בחלל. הקונגרס יכול לפעול לאימוץ מסגרת אסדרה מקיפה למגזר החלל המסחרי. לדוגמה, יכולים לקבל שם חוקים שמחייבים יצרני לוויינים לפתח ארכיטקטורת אבטחת סייבר משותפת.

הקונגרס גם יכול לחייב לדווח על כל פריצות הסייבר שמעורבים בהן לוויינים. צריכה גם להיות בהירות לגבי איזה נכסים בחלל נחשבים לקריטיים כדי לתעדף את פעילות אבטחת הסייבר. גם הנחיות משפטיות ברורות מי נושא באחריות להתקפות סייבר על לוויינים יועילו מאוד כדי להבטיח שהגורמים שאחראים ינקטו באמצעים הנחוצים כדי לאבטח את המערכות האלה.

לאור הקצב האיטי באופן מסורתי של החקיקה בקונגרס, ייתכן שיש הצדקה לגישה של בעלי עניין מרובים שכוללת שיתוף פעולה ציבורי- פרטי כדי להבטיח תקני אבטחת סייבר. מה שלא יהיו הצעדים שממשלות והתעשייה ינקטו, הכרחי לפעול עכשיו. זאת תהיה טעות גדולה לחכות עד שפצחנים ישתלטו על לוויין מסחרי וישתמשו בו כדי לאיים על חיי אדם ועל רכוש — כאן על הארץ או בחלל — לפני שנטפל בבעיה הזאת.

|למאמר ב-THE CONVERSATION

 

תגיות אבטחת מידעלוויינים
THE CONVERSATION

THE CONVERSATION

נוספים מאמרים

אלוף אביעד דגן, ראש אגף התקשוב בצה
בטחון, תעופה וחלל

עליונות דיגיטלית בדור המערכות הלומדות: אלוף אביעד דגן הציג בסיליקון קלאב את תורת הלחימה הדיגיטלית של צה״ל

אירופה מבקשת עצמאות בתחום השבבים. המחשה: depositphotos.com
בטחון, תעופה וחלל

אירופה מתעצמת מחדש: שבבים במרכז המאמץ הביטחוני

Raphe mPhibr ההודית מאיצה פיתוח כטב״מים בעזרת פלטפורמת Dassault Systèmes
בטחון, תעופה וחלל

Raphe mPhibr ההודית מאיצה פיתוח כטב״מים בעזרת פלטפורמת Dassault Systèmes

חן גולן' מנכ
בטחון, תעופה וחלל

נקסט ויז'ן מדווחת על ביקושי יתר של כ-4.2 מיליארד שקל – פי 3 מסכום הגיוס בהנפקה הגלובלית 

הפוסט הבא
ז'קט אימוג'י לרוכבי אופניים. צילום יחצ פורד

  פורד הציגה אב טיפוס של ז'קט Emoji הנועד לשפר את ההבנה התקשורתית בין רוכבי אופניים לנהגים

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • הידיעות הנקראות ביותר
  • מאמרים פופולאריים

הידיעות הנקראות ביותר

  • ישראל מתבססת כמעצמת שבבים: 70 סטארטאפים פעילים, 45…
  • משה הלל מצטרף לחברת MIPS כמנהל פיתוח עסקי לשוק הישראלי
  • "אני נרגש עד עמקי נשמתי ומלא הכרת תודה" כך…
  • אינטל חונכת את מפעל Fab 52 באריזונה ופותחת עידן חדש…
  • פוקחים עין על ערנות הנהג

מאמרים פופולאריים

  • אריק שמר:"מאד מעניין אותי לפתור בעיות".…
  • הפנים הפחות מוכרות של דב מורן: מבחינתי המכירה של M…
  • גרפן 2026: האם הגענו לשלב בו יחליף את שבבי הסיליקון?
  • הקאמבק הגדול של השיחה הטלפונית
  • עסקת אינטל טראמפ – האם מדובר בהימור אסטרטגי או בצעד נואש

השותפים שלנו

לוגו TSMC
לוגו TSMC

לחצו למשרות פנויות בהייטק

כנסים ואירועים

כנסים ואירועים

כנס ChipEx2025 יערך ב-13-14 במאי, 2025. הכנס מיועד לכל העוסקים בתעשיית הסמיקונדקטור  כולל מהנדסים, מומחים מקצועיים ובכירים.

לחץ לפרטים

הרשמה לניוזלטר של ChiPortal

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו


    • פרסם אצלנו
    • עיקר החדשות
    • הצטרפות לניוזלטר
    • בישראל
    • צור קשר
    • צ'יפסים
    • Chiportal Index
    • TapeOut Magazine
    • אודות
    • מאמרים ומחקרים
    • תנאי שימוש
    • כנסים
    • אוטומוטיב
    • בינה מלאכותית
    • בטחון, תעופה וחלל
    • ‫טכנולוגיות ירוקות‬
    • ‫יצור (‪(FABs‬‬
    • ‫צב"ד‬
    • ‫רכיבים‬ (IOT)
    • ‫שבבים‬
    • ‫תוכנות משובצות‬
    • ‫תכנון אלק' (‪(EDA‬‬
    • ‫‪FPGA‬‬
    • ‫ ‪וזכרונות IPs‬‬

    השותפים שלנו

    כל הזכויות שמורות Chiportal (c) 2010 תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

    דרונט דיגיטל - בניית אתרים, בניית אתרי וורדפרס, בניית אתרי סחר, חנות אינטרנטית, פיתוח אתרים

    No Result
    View All Result
    • עיקר החדשות
    • בישראל
    • מדורים
      • אוטומוטיב
      • בינה מלאכותית (AI/ML)
      • בטחון, תעופה וחלל
      • ‫טכנולוגיות ירוקות‬
      • ‫יצור (‪(FABs‬‬
      • ‫צב"ד‬
      • ‫שבבים‬
      • ‫רכיבים‬ (IoT)
      • ‫תוכנות משובצות‬
      • ‫תכנון אלק' (‪(EDA‬‬
      • ‫‪FPGA‬‬
      • ‫ ‪וזכרונות IPs‬‬
      • תקשורת מהירה
    • מאמרים ומחקרים
    • צ'יפסים
    • כנסים
    • Chiportal Index
      • אינדקס חברות – קטגוריות
      • אינדקס חברות A-Z
    • אודות
    • הצטרפות לניוזלטר
    • TapeOut Magazine
    • צור קשר
    • ChipEx
    • סיליקון קלאב

    כל הזכויות שמורות Chiportal (c) 2010 תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

    דרונט דיגיטל - בניית אתרים, בניית אתרי וורדפרס, בניית אתרי סחר, חנות אינטרנטית, פיתוח אתרים

    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס