כך אומר ראש מחלקת האוטומוטיב של חברת הייעוץ דלויט מייקל וודוורד. לדבריו ישנם כ -1,300 שבבים כאלה ברכב בנזין או דיזל, אך ברכב חשמלי יש כבר למעלה מ -3,500 שבבים. לכ-50-100 מהם יש כוח עיבוד "משמעותי"
לאחרונה החלו רבים לתהות מה גורם למחסור העולמי הנוכחי בשבבים לתעשיית הרכב?
העולם המודרני פועל על מוליכים למחצה; הכל מטלפונים ניידים למכונות כביסה תלוי במיקרו-שבבים זעירים אלה. אך מעטים הענפים התלויים במיקרו-מעבדים אלה כמו מגזר הרכב, כפי שהוכח שוב ושוב במהלך החודשים האחרונים.
בזה אחר זה פרסמו יצרני הרכב הגדולים בעולם הודעות ואמרו כי הם ייאלצו לעכב או לקצץ את הייצור בגלל מחסור בשבבים אלה.
בשבוע שעבר הגיע תורה של ג'נרל מוטורס האמריקאית; לפני כן, פרסמו כל החברות ובהן פולקסווגן, מאזדה וסוברו את אותן אזהרות. בבריטניה נאלץ מפעל הונדה בסווינדון לעצור את הייצור פעמים רבות בנושא.
הגה כוח, חיישני בלמים ומצלמות חניה, המפרט הסטנדרטי של מכונית מודרנית תלויים כולם בשבבים אלה.
לדברי ראש מחלקת האוטומוטיב של חברת הייעוץ דלויט מייקל וודוורד, ישנם כ -1,300 שבבים כאלה ברכב בנזין או דיזל, אך ברכב חשמלי יש כבר למעלה מ -3,500 שבבים. לכ-50-100 מהם יש כוח עיבוד "משמעותי", אומר וודוורד – כלומר הם משמשים לפתרונות מתקדמים כמו ניהול מנוע ומכ"ם.
כפי שכבר ציינו בכתבות קודמות, מדובר בהשפעות עקיפות של נגיף הקורונה. הסגרים הארוכים גרמו לנו להשתמש יותר במכשירים האלקטרוניים שלנו כדי לא להשתעמם, או כדי לעבוד מרחוק. במקביל, מפעלי מכוניות, כמ מרבית מפעלי הייצור הלא חיוניים נסגרו במשך חודשים, וגם כשנפתחו מחדש, מכירות המכוניות החדשות נותרו נמוכות. כתוצאה מכך, הביקוש לטכנולוגיה כמו מחשבים ניידים, טאבלטים וקונסולות משחקים זינק ויצרניות השבבים עברו לייצר אותן במקום שבבים לרכב.
כעת מתחילות מכירות הרכב להתגבר שוב, במיוחד בסין, שוק הרכב הגדול בעולם וחברות הרכב אינן יכולות להגדיל את הייצור בגלל המחסור בשבבים.
על פי פאלאן יינוג, מנהל סטטיסטיקה ומדיניות כלכלית ב-Semiconductor Industry Association הביקוש לשבבים התאושש באותה מהירות בסתיו כפי שהתמוטט באביב, מה שהוביל לחוסר איזון.
הנושא מסתבך עוד יותר בגלל העובדה שרוב מפעלי הרכב מפעילים רשתות אספקה "בדיוק בזמן" – כלומר במקום להחזיק מלאי גדול של רכיבים מרכזיים, חלקים מגיעים ככל שהם נדרשים.
מפעלי מוליכים למחצה ובראשם TSMC – נמצאים בתהליך של הגדלת הייצור, אך הזהירו כי התוספת לא תהיה מיידית. השבבים הם פריט מורכב ביותר ויכולים לקחת עד 26 שבועות לייצורם.
לדברי וודוורד, עבור תעשיית הרכב, וודוורד מזהיר כי המחסור הנוכחי יכול להיות רק הראשון מבין מספר בעיות הייצור המתגלות ככל שרכבים חשמליים הופכים פופולריים יותר ויותר. "זה יכול להיות הראשון ממגבלות ההיצע שיכולות להשפיע על ייצור המכוניות החשמליות. ראינו בשנת 2019 מה קרה כשהיה מחסור בליתיום – מכיוון שמהירות הקליטה הייתה מהירה מהצפוי, היצרנים נתפסו בלי מלאי, אמר
עוד הוסיף וודוורד" "יכולנו לראות משהו דומה השנה עם קובלט, שכולו מגיע מאזור קטן אחד בסין. זה יסתדר כשיזהו מקור אספקה חדש, אך בטווח הקצר גם מחסור זה עשוי לגרום להאטה בייצור. "
לסיכום אומר וודוורד כי סביר להניח שיהיה צורך להאט את ייצור המכוניות למשך מספר חודשים לפחות.