"אמנם תחומי הרכב וה-IOT נמצאים במערכות אקולוגיות נפרדות אך כל הדברים מתחילים להיות חכמים ומחוברים"
דיפטי וצ'אני, סגנית נשיא בכירה ומנהלת תחומי הרכב והמערכות המשובצות בחברת arm. צילום: אבי בליזובסקי |
עידן המכוניות האוטונומיות יגיע רק באמצעות מחשב בעל ליבות מבוזרות. כך אומרת דיפטי וצ'אני, סגנית נשיא בכירה ומנהלת תחומי הרכב והמערכות המשובצות בחברת arm בכנס arm tech symposia הראשון מסוגו שקיימה arm בישראל כחלק מסבב עולמי אתמול במרכז הכנסים אווניו בארגון חברת ASG.
"אמנם תחומי הרכב וה-IOT נמצאים במערכות אקולוגיות נפרדות אך כל הדברים מתחילים להיות חכמים ומחוברים. יש הרבה דמיון ביניהם ובשניהם ניתן לעשות שימוש בתיק ה-IP העצום של ARM. בתחום הרכב למשל, יש צורך לעמוד בתקנים מחמירים, ולדאוג לבטיחות הנוסעים כמו גם לאבטחת המידע. אלו דברים שאולי לא מדברים עליהם מהבחינה השיווקית אבל הם הכרחיים עבור הלקוחות שלנו שנדרשים לקבל הסמכה."
לדבריה, לשם כך נדרש שינוי ארכיטקטורה ופיתוח מערכות מיחשוב בעלות ליבות המפוצלות. צריך להתאים את המיחשוב ברכב לזרימת העבודה שנדרשת כדי לתפעל רכב אוטונומי. לפיכך הארכיטקטורה שלנו מאפשרת לפצל ליבות בין כמה יישומים (מעבדים מרכזיים, מעבדים גרפיים ומעבדי לימוד מכונה), כדי לקבל את הביצועים המקסימליים. הדבר נדרש כדי שכלי רכב אוטונומיים יהיו נפוצים, לא רק נסיוניים כמו עכשיו.
בתשובה לשאלת אתר CHIPORTAL מתי באמת נראה מכוניות אוטונומיות כדבר נפוץ, ענתה וצ'אני כי נדרשים שיפורים סביבתיים – רגולציה, תשתיות תומכות ועוד, שהם בשליטת גופים חיצוניים כגון ממשלות או עיריות, וישנו ההיבט הטכנולוגי. "כדי להגיע לפריסה המונית של מכוניות אוטונומיות, הן צריכות להיות יעילות מבחינת צריכת החשמל, המידע צריך להיות מאובטח, וצריך לדאוג לבטיחות הנוסעים.
כיום יש לנו פתרון לא אופטימלי – למעשה יש לנו דטה סנטר בתוך המכוניות. הוא אמנם עושה את העבודה אבל בצורה לא יעילה.למעשה מחליטים על כל בעיה שהיא מסמר ומנסים להכות בה בפטיש. כדי שיבצע את העבודה בצורה טובה יותר אנו חייבים לדעת מהי זרימת העבודה של המידע בתוך המכונית, ועדיין איננו יודעים זאת."
"בכל אופן, מעבד כללי לא מתאים לכל משימה, למשל מעבד כללי לא יכול להתאים למטרות לימוד מכונה, שם נדרשות רמות גבוהות של מתמטיקה כדי לייצר את המיחשוב הנחוץ לרשתות עצביות. ולכן יהיה צורך ליצור מעבד ספציפי שיהיה יעיל יותר – שיצרוך הרבה פחות אנרגיה. המערכת האקולוגית של ARM פועלת ליצירת ארכיטקטורת מיחשוב הטרוגנית כדי להגיע לפריסה המונית."
"אני מעריכה שיהיה לנו מחשב ייחודי לסביבת הרכב האוטונומי בתוך חמש שנים ועד שנת 2030 נראה את המכוניות הללו על הכביש. יש משתנים שאינם תלויים בנו כגון התשתיות והתקנות ולכן קשה לחזות בדיוק.
המעבר למכוניות אוטונומיות ישנה את תנאי השוק, אם עד היום שרשרת האספקה היתה שיצרני הסיליקון מוכרים לחברות TIER 1, המשלבות את הרכיבים בתתי מערכות ומוכרות אותן ליצרני הרכב, שמוכרים אותם לסוכנים ובסוף לציבור הרכב. ההערכה היא שהשרשרת הזו תעבור טרנספורמציה, משום שכנראה שכבר לא נחזיק במכונית בעצמנו, אלא נשתמש בשירותי שיתוף רכבים, ואז חברות השיתוף יהיו למעשה הלקוחות הסופיים וצריך גם להתחשב בצרכים שלהם. כפי שציינתי יש הרבה משתנים, לא רק הטכנולוגיות. על הסוגיה הטכנולוגית נוכל להתגבר ולהגיע לשוק די מהר."
בתשובה לשאלת CHIPORTAL האם למעשה יש שיבוש נוסף של השוק, משום שיצרניות הרכב פתאום מתחרות בחברות טכנולוגיה כמו גוגל או אובר, ענתה וצ'אני: "אינני סבורה שחברות הטכנולוגיה יפתחו לבד את המכוניות. אמנם תהיה תחרות אבל הם יצטרכו לשתף פעולה כדי ליצור תקנים וכבר היום רואים הכרזות משותפות של יצרני רכב וחברות טכנולוגיה – לדוגמה וולוו ואובר."
{loadposition content-related} |