היום אנו שמחים לארח במדור “חמש עם…” את מיקי בכר סגן נשיא בחב' סמסונג ומנכ"ל SIRC – מרכז הפיתוח של סמסונג בישראל . בראיון בלעדי ל- Chiportal אומר מיקי: "כחברה גלובלית שהמטה שלה בדרום קוריאה, לסמסונג יש מודעות רבה לנושא הקורונה ולהתמודדות עם משברים מסוג זה. כבר מהשלבים ראשונים של המשבר התהווה תיאום שוטף בינינו לבין המטה בקוריאה על מנת שנוכל לעדכן ולקבל יעוץ." לפניכם הראיון המלא עם מיקי בכר:
1. כיצד מתמודדת חברתך עם משבר הקורונה? (האם פיטרתם עובדים, צמצמתם פעילות וכו')
בימים אלו החברה עושה כמיטב יכולתה להתמודד עם המשבר. לשמחתנו הרבה אנחנו לא מפטרים עובדים ואף ממשיכים לגייס. עברנו לעבודה מלאה מהבית, ובזכות היערכות טובה מבחינת תשתיות והגדרת פרוצדורות עבודה הצלחנו להגיע לפרודוקטיביות גבוהה.
כחברה גלובלית שהמטה שלה בדרום קוריאה, לסמסונג יש מודעות רבה לנושא הקורונה ולהתמודדות עם משברים מסוג זה. כבר מהשלבים ראשונים של המשבר התהווה תיאום שוטף בינינו לבין המטה בקוריאה על מנת שנוכל לעדכן ולקבל יעוץ. בנוסף, קיבלנו גיבוי מלא לגבי המשך הדרך והערכה רבה להתקדמות שלנו בישראל על אף האילוצים והקשיים.
כמו כן הייתה גם הבנה הדדית כי בריאות העובדים היא בראש סדר העדיפויות וכי זהו הנושא המרכזי שצריך להנחות אותנו בהחלטות ניהול סיכונים. כעת אנחנו עדיין נוקטים משנה זהירות וממתינים לשעת הכושר לחזרה בטוחה למשרדים.
2. איזה טיפ ניהולי להתמודדות עם המשבר אתה יכול לתת למנהלים אחרים בהייטק?
הטיפים החשובים הם וודאות ככל האפשר, איכפתיות, ומיקסום הפרודוקטיביות בעבודה מהבית.
כבר מן היום הראשון, דאגנו לשמור באמצעות שיחות ועידה בוידאו על שיגרות עבודה כמו שיחות אישיות, שיחות קבוצה והגדרת משימות. פעילויות כמו הרמת כוסית וחגיגות יום העצמאות, שאותם אנחנו חוגגים בימים רגילים, המשכנו לקיימן גם עכשיו באמצעים דיגיטלים.
כמו כן, אנחנו מנסים במהלך התקופה לדאוג לרווחת העובדים כמו למשל, ארוחות, תחנות עבודה, שי לעובדים ובני משפחותיהם, וכד'. בסופו של דבר, אני מאמין שיש קורלציה גבוהה בין פרודוקטיביות ומחויבות העובדים לרמת ההשקעה של האירגון בדברים שחשובים לעובדים. אי לכך ההמלצה שלי למנהלים אחרים בהייטק, ובמיוחד לאלה שבחרו להפעיל את הארגון בעבודה מהבית, היא להתמקד בדברים שיכולים לעזור לעובד להרגיש שמח ומרוצה.
3. האם אתם מפעילים עבודה מרחוק/מהבית – מה מסקנותיך משימוש בשיחות וידאו ועבודה מבוזרת?
בהחלט, כבר בשלב מוקדם החלטנו לעבור לעבודה מהבית ולשם כך הטמענו יכולת שימוש בשיחות וידאו ועבודה מבוזרת. הגדרנו מספר שגרות עבודה, כגון נוהל פגישות ועדכוני תוכניות, שמטרתן העיקרית היא סינכרון וניראות למנהלים בנוגע למתרחש בשטח.
הופתענו מאד מעוצמת התגובות לשיחות הוידאו שהתגלו כיעילות מאד ובמידה מסויימת אפילו ממוקדות יותר מפגישות פנים אל פנים. שיטת ההתקשרות בשיחות וידאו ועבודה מבוזרת מאפשרות למנהלים ולעובדים להתרכז בעיקר ולבזבז פחות זמן על עבודה לא מתוכננת.
כמובן שהתגלו גם קשיים מסויימים, בעיקר לעובדים עם ילדים קטנים שנאלצים לעבוד בשעות לא שיגרתיות ומעמיסים על עצמם מאד ולא תמיד יכולים לעבוד בחפיפה עם שאר הצוות.תופעה זו מקשה מעט על הסינכרון בין אנשי הצוות אך ניהול משימות נכון מסייע להתמודד עם כך.
4. האם אתה צופה שינויים בהייטק ו/או בעולם העסקי בעקבות המשבר או שהכל יחזור לקדמותו?
קשה לנבא מה יהיו השינויים בהייטק ו/או בעולם העסקי בעקבות המשבר, אני חושב שעדיין מוקדם לומר. באופן אישי הייתי מציין מספר דברים שיש להניח שיקרו. למשל, יש להניח שתהיה פתיחות רבה יותר בקרב האירגונים לעבודה מהבית, גם בעקבות העובדה שהדבר הוכח כפרודוקטיבי וגם בגלל החסכון הגלום בכך.
בנוסף, הדרך בה עסקים יתמכו בלקוחות עשויה להשתנות בטווח הרחוק עם פחות פגישות פנים אל פנים ושינוי דרכי ההתקשורת. המשבר הוא גם הזדמנות לצמיחה, וחברות שיקדימו לזהות הזדמנויות חדשות בתחומן ויתאימו עצמן מהר לסביבה החדשה, יהפכו למובילות.
5. מסקנות כלליות ותובנות שלך ממשבר הקורונה (מה היית צריך לעשות אחרת, מה צריכה לעשות ממשלת ישראל למען התעשיה, מה הציפיות שלך מספקים, לקוחות, עובדים?)
המסקנות הכלליות שלי מהמשבר עד כה הם שיש חשיבות גבוהה מאד לכל ארגון לטפח שדרת מנהלים חזקה ועצמאית שיכולה להניע את הארגון קדימה גם בעיתות משבר מסוג זה.
היערכות מוקדמת של הארגון לעבודה מהבית נותנת מרחב תימרון גדול ומאפשרת להתנהל בקור רוח ולא מתוך לחץ. עובדים נדרשים להפגין וורסטיליות ולהתאים עצמם לסביבות עבודה שונות ולמערכת אילוצים שונה ממה שהכירו עד עתה ואלו שיעשו זו טוב יצליחו להתבלט במציאות החדשה.
לממשלת ישראל באמצעות הרשות לחדשנות או גופים רלוונטיים אחרים הייתי מייעץ לעודד תקשורת שיתופית בין החברות ושיתוף המלצות והנחיות ברורות עם החברות שיסייעו להן להתגבר על זמנים מאתגרים אלה.