החוקרים מדדו את לחץ היד על ההגה ומדדים נוספים ובחנו באמצעותם את ריכוז הנהג
צוות מחקר מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת אריאל, בשיתוף פעולה עם רשות החדשנות הישראלית ותאגיד אנדרומדה, עשו פריצת דרך במדידת תחושות הלחץ והמתח במהלך משימות נהיגה. הגישה החלוצית פורסמה בכתב העת הבינלאומי למחקר סביבתי ובריאות הציבור במאמר שכותרתו "מיפוי מאפייני כוח האחיזה במדידת מתח בנהיגה" (הקליקו למחקר המלא). המחקר מפרט את השימוש בעוצמת האחיזה בהגה כמדד לא חודרני למדד לחץ הנהג/ת, שעשוי לסלול את הדרך למערכות בטיחות בדרכים משופרות.
המחקר מתמקד בשימוש בעוצמת האחיזה בהגה כמדד לרמת הלחץ שחש/ה הנהג/ת. זו שיטה לא פולשנית המציעה פתרון מהיר ושקוף, הבוחנת חלון זמן קצר של שניות בודדות. המטרה העיקרית של המחקר נועדה למפות פרמטרים שונים המעידים על הקשר בין עוצמת האחיזה ללחץ המתקיים במהלך משימות נהיגה שונות. מדד הלחץ החדשני הזה, על פי ממצאים קודמים שנחקרו על ידי צוות זה, דורש חלון זמן קצר בלבד של שתיים עד חמש שניות, מה שהופך אותו לשיטה יעילה וידידותית.
"הפחתת הלחץ של הנהגים והנהגות, עשויה להגביר את הבטיחות בדרכים. מדדי הלחץ הפיזיולוגיים המתקדמים ביותר היום הם חודרניים ומצריכים זמן מדידה ארוך. הגישה שלנו למדידת כוח האחיזה מציעה פתרון שקוף לחוקרים וחוקרות וזאת בתוך חלון זמן קצר", מסביר פרופ' שרגא שובל, דקן הפקולטה להנדסה ושותף למחקר.
"חקרנו שני גורמי לחץ, מוסיף ד"ר יותם סהר מוביל המחקר: מצב הנהיגה והקרבה של רכב להולך רגל חוצה. עשרות נהגים ונהגות השתתפו במשימות הנהיגה, שכללו נהיגה מרחוק או נהיגה באמצעות הדמיה, במהלכן חצתה במפתיע בובת הולכ/ת רגל את הכביש, כאשר מדידות עוצמת האחיזה על ההגה ותגובת מוליכות העור תועדו ונבדקו במהלך משימות הנהיגה".
ממצאי המחקר יסייעו בפיתוח מערכות בטיחות לרכב המשלבות מדידות רציפות של מתח ולחץ בקרב נהגים ונהגות. ממצאים אלו מהווים מדריך מקיף לחוקרים/ות ולאנשי ונשות מקצוע, לצורך מדידת מתחים ולחצים, באופן לא חודרני ובטווחי זמן קצרים ומדודים.
"תוצאות מחקר זה, מדגיש ד"ר אורן מוזיקנט * ראש המרכז הרב תחומי לרכבים אוטונומיים, חושפות לציבור הרחב, גישה חדשנית במדידת מתח הנהיגה, שעשויה להציל חיים".