מערכת ADAM CogTec מתוך אתר החברה |
קרה לכם שבלי שתכננתם מצאתם את מוחכם עסוק במחשבות נודדות שאינן קשורות כלל לסיטואציה בה אתם נמצאים. לפעמים זה קורה כשאתם קוראים ספר או בפגישה עסקית. במצבים כאלה אתם מתעשתים תוך כמה דקות וחוזרים לשגרה אך חשבתם מה עלול לקרות אם מוחכם נכנס למוד של שיטוט מוחין mind wandering)) בזמן שאתם נוהגים ברכב?
חברת הזנק ישראלית צעירה בשם ADAM CogTec מאמינה כי מצאה פתרון לתופעה השכיחה העלולה לגרום לתאונות קטלניות כתוצאה מהסחת תשומת ליבו של הנהג במחשבות לא מתוכננות. מסתבר שיש כבר קטיגוריה ברורה העוסקת בנושא הזה ונקראת
Driver-Monitoring Systems (DMS). ויש אפילו מספר חברות המציעות פתרונות לטיפול בהסחת תשומת ליבו של הנהג. בין החברות המציעות פתרון לתחום ה- DMS נמצאות Seeing Machines האוסטרלית, Smart Eye השוודית , Affectiva ו –FotoNation האמריקאיות.
אך להבדיל מכל החברות הנ"ל, העוסקות בעיקר בטיפול בהסחת דעתו של הנהג כתוצאה מעייפות או שכרות, המערכת של חברת ADAM מתיימרת להוסיף נדבך של טיפול בקוגניציה. כלומר הבנת מצבו של המוח האנושי וטיפול תגובתי במצב המודעות בו נמצא הנהג. החברה פיתחה פלטפורמה הקרויה Adaptive Driver Attention Management (ADAM). ונמצאת כעת בשלב הוכחת יכולת. מדובר בחברה צעירה שקמה לפני קרוב לשנה וכוללת צוות של כ-10 אנשים המתמקדים בפיתוח פתרון מבוסס בינה מלאכותית. מעבר להבנת מצב המוח האנושי של הנהג המערכת מתיימרת לטפל בהעברת הנהיגה לשליטת הרכב במצבים של חוסר ערנות ותפקוד לקוי במטרה להבטיח תגובה נאותה של הרכב במקרים בהם הנהג אינו מסוגל להגיב במהירות ובצורה נאותה ויחד עם זאת להחזיר את השליטה לנהג עם חזרתו לתפקוד ראוי.
ADAM CogTec הוקמה ע"י ארז אלוף, יזם ומשקיע ותיק בהייטק, המשמש כיו"ר מועצת המנהלים של החברה ופרופ' יאיר בארי, איש סגל במחלקה להנדסת חשמל באונב' ת"א.
השבוע הודיעה החברה על מינויו של קרל פיקרינג כמנכ"ל החברה. פיקרינג שימש בעבר כמנהל אסטרטגיות המחר וכן כמנהל המחקר והפיתוח של חברות יגואר-לנדרובר ואף היה אחראי לתחום הנהיגה האוטונומית בחברה. בראיון לעיתון EETIMES הודה פיקרינג כי החליט להצטרף לחברת ADAM Cogtec לאחר 20 שנה בקבוצת יגואר-לנדרובר מאחר ומצא בחברה זו טכנולוגיה חדשנית ומשמעותית שכבר חיפש מזה זמן רב. לדבריו החליט להצטרף ל- ADAM לאחר שהתרשם במיוחד מממשק האדם-מכונה שפיתחה החברה.
חברת ADAM כוללת כיום צוות מדענים המתמחים בתחום הקוגניציה ביחד עם מומחי בינה מלאכותית. הצוות עובד על שורת בדיקות הכוללת מבט העין, התרחבות האישונים, סגירת עפעפיים, קצב מצמוץ ופרמטרים אחרים במטרה להבחין ברמה הקוגניטיבית של הנהג המשתנה האדם לאדם. לדעת פיקרינג רוב המערכות הקיימות בודקות את מצב ערות הנהג רק לפי עינים פקוחות ומצב הראש בעוד המערכת של ADAM משקללת שורה של פרמרטים ולוקחת בחשבון מנעד רחב של בני אדם שלכל אחד מהם תגובות שונות.
לדברי פיקרינג, המערכת של ADAM יכולה לעבוד תוך שימוש במצלמת פנים הקיימת ברכב אך כדי להביא לידי ביטוי את כל יכולותיה רצוי שתשתמש במערכת הבקרה האלקטרונית Electronic Control Unit (ECU) הקיימת ברכב ותוכל לספק למערכת ADAM את יכולות העיבוד הדרושות לה. כמו כן, בעתיד צפויים אנשי ADAM לעבוד עם יצרני המכלולים לרכב כדי לכלול בהם מעבד (SoC) שיהיה חזק מספיק כדי לתמוך במערכת הבינה המלאכותית של ADAM ולספק לה יכולות עיבוד ומשאבי זכרון נחוצים. במחצית ינואר הקרוב צפויה החברה להכריז על הנתונים הטכנולוגים הדרושים לתפקודה כראוי.
{loadposition content-related} |