כך אמר זיו בנימיני, מנכ"ל פורטליקס במפגש הסיליקון קלאב.
מנכ"ל פורטליקס זיו בנימיני בכנס ה-Silicon Club, דצמבר 2018. צילום: שמואל אוסטר |
"ענף הרכב האוטונומי נע פי 4 יותר מהר מענף השבבים". כך אמר זיו בנימיני, מנכ"ל פורטליקס במפגש הסיליקון קלאב שהתקיים השבוע בת"א בארגון חברת ASG. אנחנו עוסקים בתחום תעשיית הרכב האוטונומי. תעשיה חדשה מאוד שממציאה המון טכנולוגיות – חיישנים, לימוד מכונה וכו'. עד היום להערכתנו הושקעו כ-100 מיליארד דולר בפיתוח הטכנולוגיה המדהימה, אך ההחזרים הם עד כה אפס.
המון חברות הייטק וכל יצרני הרכב פיתחו טכנולוגיות. הטכנולוגיות "כמעט כבר שם" אבל הדבר הבעייתי הוא סוגיית הבדיקות, איך אני יודע שהרכב יתנהג נכון ולא יקבל החלטות מוטעות בכל סיטואציה אפשרית? הוריפיקציה או היכולת לבדוק את כל המקרים ולו הנדירים ביותר, ויש אינסוף כאלה – היא המכשול העיקרי שעומד בפני התעשייה.
את פורטליקס הקמתי ביחד עם יואב הולנדר אותו הכרתי בוריסיטי, וגיל אמיד מאינטל. מועצת היועצים שלנו כוללת את זוהר זיסאפל בני שניידר ומשה גבריאלוב.
אנחנו, מקימי פורטליקס באים מעולם השבבים. בעולם זה התרחש משבר דומה לפני 20 שנה כשכמות הטרנזיסטורים עלתה ממיליון למאה מיליון וממאה מיליון למיליארד. ההתפתחות המהירה הביאה לכך שהשיטות הקיימות, הידניות בעיקרן, לא עבדו. אנחנו בוריסיטי פיתחנו שיטות אימות מודרניות, והסטרטאפ שלנו נמכר -315 מיליון דולר לקיידנס. היום כולם משתמשים בשיטות שהבאנו לעולם. השיטות הללו יכולות מאוד לעזור לעולם הרכב האוטונומי ועל בסיס זה הקמנו את פורטליקס שבו אנחנו מנסים להביא את השיטות שלנו עם התאמה לתחום הרכב האוטונומי.
המטרה שלנו לפתור את בעיית הבטיחות. כרגע אנחנו החברה היחידה בתחום. יש המון חברות המפתחות סימולטורים – כולל סטרטאפ ישראלי אבל פתרון לוריפיקציה עדיין לא קיים. למייסדים יש יכולת להטמיע מערכות מהסוג הזה בחברות ענק.בטיחות זו הדאגה מספר אחת של לקוחות הרכב. איך אני יודע שאהיה בטוח כאשר אני במכונית. ווימו שהיא חברה מובילה – נסעו עד עכשיו 10 מיליון מיילים עם צי המכוניות שלהם, ויותר ממיליארד מיילים נסיעות וירטואליות. זה לא אומר שהם בדקו את כל מה שצריך. אפשר לשים צי של אלף מכוניות ולתת להם לנסוע מחוף לחוף ולא יתקלו בכל התסריטים החריגים.
אנו רוצים להעביר את המדידה בענף מכמות המיילים לאיכות הכיסוי. אנחנו רוצים להגדיר את כל התסריטים ולבדוק האם הרכב נבדק כנגד כל התסריטים. נאפשר ללקוחות מסלול מהיר להגיע לבטיחות ולאפשר לכל האקוסיסטם לדבר באותה שפה, כדי לדעת מה נבדק ומה לא, דבר החיוני למכוניות בדרגת אוטונומיות 3 והלאה.אנחנו מפתחים שני קווי מוצרים – קו אחד שהוא פלטפורמה, וקו שני של ספריות תסריטים (לכביש מהיר, לצמתים וכו').
היום כדי לבדוק רכב מריצים נסיעות פיזיות, וסימולציות. אנחנו פיתחנו שיטה שנקראת COVERAGE DRIVER VERIFICATION – אנחנו מתחברים לנסיעה פיזית או סימולטור, אוספים את המידע, מספקים חיווי של המערכת ומתכננים מסלולים.
לשם כך בנינו שפה המיועדת לתיאור תסריטים בעולם הרכב, הרכב נוסע, עוקף וכו'. השפה למעשה מאפשרת לתאר את התסריטים בצורה מופשטת. ואז בא המחולל (Generator), שבוחן את התסריט, מקמפל אותו ומייצר המון מופעים של התסריט הזה ותסריטים אחרים בסימולציה או בניסויים פיזיים. יש לנו את התוכנה של הרכב הנבדק. המערכת אומרת לאנשים להכנס לכביש בעיתוי ובדרך שקבעה (וירטואלים או רובוטים), וכך נוכל לבוא למפתחים אילו תסריטים הוא בדק, לדוגמה כניסה לצומת כשהאור מתחלף לצהוב בגשם במהירות 40 קמ"ש.
החברה הוקמה בתחילת 2018 ומעסיקה 15 עובדים. עד כה גייסנו 2 מיליון דולר בשלב הסיד ואנחנו בשלבים של גיוס סיבוב ראשון. עד כה רק פיתחנו את הטכנולוגיה ובחודש הבא מתחילים פיילוט עם שני יצרני רכב – אירופי ואמריקני.
{loadposition content-related} |