בדיקות ADAS הם חלק קרדינלי בתהליך הפיתוח וההטמעה של המערכות האוטונומיות ברכב. הם מבטיחים כי המערכות לעבוד כראוי, אמין ובטוח בכל התנאים הסביבתיים השונים. זאת, באמצעות סימולציות, בדיקות מעבדה ובדיקות בתנאי אמת על הכביש. החזון הוא למנוע תאונות ולשמור על בטיחות הנהגים והולכי הרגל
מערכות ADAS (מערכות תומכות נהיגה מתקדמות) הן הבנה טכנולוגית שמחוללת מהפכה בפניו של עולם הרכב. מערכות אלו, המשלבות חיישנים, מצלמות, רדארים ותוכנות מתקדמות, מגיבות אוטומטית למגוון מצבים על הכביש ומסייעות לנהג לפעול בצורה בטוחה ויעילה יותר. חוקרים ומפתחים פועלים ללא הרף כדי להביא את הטכנולוגיה הזו למקסימום יכולתה, כשהמטרה הגדולה היא להגיע לנהיגה אוטונומית מלאה.
בתערוכת Autosens 2023 המתקיימת בבריסל הציגו חברות מובילות בתעשייה פתרונות חדשניים לבדיקה ואימות של מערכות ADAS, הכוללות טכנולוגיות מתקדמות כגון מצלמות, מכ"מים ולייזרים.
בדיקות ADAS הם חלק קרדינלי בתהליך הפיתוח וההטמעה של המערכות האוטונומיות ברכב. הם מבטיחים כי המערכות לעבוד כראוי, אמין ובטוח בכל התנאים הסביבתיים השונים. זאת, באמצעות סימולציות, בדיקות מעבדה ובדיקות בתנאי אמת על הכביש. החזון הוא למנוע תאונות ולשמור על בטיחות הנהגים והולכי הרגל, ולכן הדרישות מבדיקות אלו גבוהות במיוחד. כל טעות או חוסר עקביות יכולים להוביל לתוצאות קריטיות, ולכן עבודה בתחום זה דורשת דיוק, מקצועיות ותשומת לב גבוהה.
מאט דיילי, המנהל הטכני של חברת RFpro הבריטית (Matt Daley) הציג מערכת סימולציה לרכבים אוטונומיים.
דיילי פתח והציג את RFpro כספקית גלובלית של פתרונות סימולציית נהיגה הנדסית לתעשיית הרכב האוטונומי. הוא הסביר כי החברה מספקת סביבות נהיגה וירטואליות מדויקות ביותר ללקוחותיה, כולל יצרניות רכב מובילות, ספקי משנה ומכוני מחקר, כדי לסייע בפיתוח, בדיקה ואימות של מערכות ADAS ורכבים אוטונומיים.
"RFpro נבחרה להשתתף בשני פרויקטים חדשים במימון Innovate UK, סוכנות החדשנות הבריטית, במטרה לקדם את שרשרת האספקה והמסחור של רכב אוטונומי. הפרויקט הראשון, SIM for Camsense, מתמקד בפיתוח מודלים מדויקים של חיישני ראייה ממוחשבת שישולבו בסימולציות נהיגה. RFpro תשתף פעולה עם מוסדות אקדמיים וחברות הזנק בפיתוח דגמים מתקדמים של מצלמות, לייזרים ומכ"מים".
ניתוח נתוני תאונות דרכים
"הפרויקט השני, Deep Safe, יתמקד באיסוף נתוני תאונות דרכים באמצעות טיסות חיישנים מעל כלי הרכב ושימוש בלמידה חישובית כדי לפתח כלי אימון סינתטי מסחרי לרשתות עצביות שישפר את בטיחות הנהיגה".
"שני הפרויקטים מהווים נקודת מפנה חשובה בפיתוח כלים מתקדמים לאימות ותיקוף תוצאות הסימולציה מול נתוני אמת, במטרה להאיץ את הטמעת הרכב האוטונומי". הוסיף דיילי.
לדבריו, "סימולציות נהיגה מאפשרות לחקור תרחישי נהיגה רבים ומגוונים, כולל תנאי שוליים וקיצוניים, באופן מבוקר ובטוח. הסימולציה כוללת מודלים מדויקים של חיישנים, תנאי תאורה וחומרים. זאת כדי לאפשר סימולציה אמינה המדמה במדויק את העולם האמיתי. סימולציות חשובות במיוחד לפיתוח ואימות רכב אוטונומי מכיוון שהוא נדרש לתפקד בצורה אמינה במצבים רבים שקשה לחזות מראש. הסימולציות מאפשרות לבצע מיליוני קילומטרים וירטואליים בזמן קצר יחסית".
דיילי ציין כי סימולציות מדויקות נחוצות על מנת שהרכב האוטונומי יוכל להריץ בבטחה את האלגוריתמים והמודלים שפותחו ואומנו בסביבה הווירטואלית גם בעולם האמיתי.
לאחר מכן הוא סקר שדרוגים חשובים אחרים בפלטפורמת הסימולציה RFpro, כולל חישוב מדדי איכות תמונה עבור אלגוריתמים של ראייה ממוחשבת, זיהוי אוטומטי של תמרורים באמצעות למידה חישובית, ומודל מתקדם של פיזור אור לא רצוי בעדשה.
מהקולנוע לעולם הרכב
חברת I-MOVIX: המתמחה במצלמות וידאו מהירות, הוצגה על ידי פביאן מונטנייה (Fabien Montagné). מונטנייה הדגיש את חשיבות איכות התמונה במערכות נהיגה אוטונומיות ואת האתגרים הייחודיים העומדים בפניהן. הוא הציג את הפתרונות החדשניים שפיתחה החברה, הכוללים מערכת למדידת השתקפויות אור ובוהק, מכשיר לבדיקת תנודות תאורת לד ועוד. החברה גם עבדה בשיתוף פעולה עם ועדת IEEE P2020 כדי לגבש סט מדדים להערכת איכות התמונה.
"בשנים האחרונות מתמקדת I-MOVIX בפיתוח כלי ניסוי ומערכות מצלמות לתעשיית הרכב האוטונומי. מונטנייה הסביר כי איכות התמונה של החיישנים קריטית לבטיחות ולביצועים של מערכות הנהיגה האוטונומיות".
הוא ציין את האתגרים הייחודיים בתחום כגון טווח דינמי רחב, ראיית לילה, עצמים נעים, השתקפויות אור ורעד מצלמה. מונטנייה טען כי חסרים מדדים סטנדרטיים בתעשייה שיאפשרו השוואה אובייקטיבית של הביצועים של מצלמות שונות. "זו הסיבה ש-I-MOVIX עובדת יחד עם ועדת התקינה IEEE P2020 כדי לפתח סט סטנדרטי של מדדים להערכת איכות התמונה ביישומי רכב אוטונומי".
מונטנייה הציגה מספר מוצרים שפותחו על ידי החברה לבדיקת איכות התמונה על פי קריטריוני IEEE P2020:
• מערכת למדידת השתקפויות אור ובוהק עם מקור אור נע סביב המצלמה.
• מתקן בדיקת רעידות תאורה עם נורות LED להדמיית תאורת רחוב.
• מערכת דינמית למדידת טווח דינמי גבוה עם 4 מקורות אור שונים הנשלטים אוטומטית.
מונטנייה ציין כי הם החברה הראשונה שמציעה מעבדה משולבת מקיפה לבדיקת כל פרמטרי איכות התמונה על פי תקן IEEE P2020 החדש.
עד 120 (מעלות)
דירק סיבאום ( Dirk Seebaum) , מנהל מוצר בחברת טריאופטיקס (TRIOPTICS) הציג את הגישה של החברה לבדיקת מערכות אופטיות ואת המוצר החדש – מערכת לבדיקת מצלמות בטווח טמפרטורות רחב, המשלבת טכנולוגיה אופטית מתקדמת עם תא חימום וקירור.
סבם הציגה מערכת חדשה שפיתחה החברה במיוחד עבור תעשיית הרכב האוטונומי – מערכת לבדיקה אופטית של מצלמות רכב בטווח טמפרטורות רחב.
המערכת כוללת תא חימום וקירור המאפשר לבצע מדידות אופטיות בטמפרטורות שבין מינוס 40 לפלוס 120 מעלות צלזיוס. זהו טווח הטמפרטורה הרלוונטי לבדיקות תקינות של מצלמות רכב אוטונומי, בהתאם לתקנים הנדרשים כיום בענף.
המערכת בודקת פרמטרים אופטיים כמו איכות מיקוד, חדות תמונה, פיזור אור ועוד – באופן אוטומטי במחזורי חימום וקירור. הדגיש סבם.