כך אמר חגי זיס, מנכ"ל חברת אוטוטוקס בפאנל שנערך במסגרת מפגש מועדון השבבים הישראלי שעסק במהפכה בעולם הרכב ובתפקידה של ישראל בה. ליאור זינו, מנכ"לית אקומושן אומרת כי בישראל יש כ-450 חברות הייטק הפעילות בתחום הרכב. רן אחיטוב, מנכ"ל מגמה ונצ'ר פרטנרס: לשבב רכב אחד של מובילאיי או NVIDIA תהיה ב-2020 עוצמה שהיתה לפני עשור ל-1,200 מחשבים ניידים
מימין לשמאל: חגי זיס מנכ"ל אוטוטוקס, רן אחיטוב מנכ"ל קרן מגמה ונצ'רס, ליאור זינו מנכ"לית אקומושן, ושלמה גרדמן מנכ"ל ASG במפגש מועדון השבבים, דצמבר 2016. צילום: שמואל אוסטר |
"הטכנולוגיה תאפשר לצמצם את תאונות הדרכים בתשעים אחוז". כך אמר חגי זיס, מנכ"ל חברת אוטוטוקס בפאנל שנערך במסגרת מפגש מועדון השבבים הישראלי שעסק במהפכה בעולם הרכב ובתפקידה של ישראל בה. בפאנל השתתפו בנוסף לזיס גם ליאור זינו, מנכ"לית אקומושן ורן אחיטוב, מנכ"ל מגמה ונצ'ר פרטנרס.
"למרות כל השיפורים שביצעו יצרניות כלי הרכב נרשמת בשנים האחרונות עליה בתאונות הדרכים בגלל הסחת דעת." אומר זיס "בארה"ב נהרגים כל שנה 32 אלף איש בתאונות דרכים, ונגרם נזק עתק בשווי 230 מיליארד דולרים. אם מכניסים טכנולוגיה לעולם הרכב, ניתן לשפר את הבטיחות ולהוריד דרסטית את המספרים הללו, אולי אפילו ב-90%, כאשר המכוניות תהיינה אוטונומיות אבל גם בתקופת המעבר לרכבים אוטונומיים", כך אמר חגי זיס, מנכ"ל חברת אוטוטוקס במפגש מועדון השבבים הרבעוני והאחרון לשנת 2016.
אוטוטוקס פועלת בתחום קישור המכוניות זו לזו. במכוניות רבות מותקן כבר מזמן SIM סלולארי המדווח ליצרניות הרכב על תקלות. זה אינו דבר חדש. מה שאנחנו מפתחים זו מערכת שמאפשרת למכוניות לדבר בינם לבין עצמם ובינם לבין התשתיות (רמזורים כדוגמה) לצרכי בטיחות.
עד שנגיע לרכב אוטונומי מלא, אפשר לספק בינתיים טכנולוגיות שיורידו דרסטית את תאונות הדרכים. זה לא במקום חישת הדרך באמצעות חיישנים כפי שהדבר נעשה היום. כשמכוניות מחליפות מידע למנוע תאונות דרכים בצמתים שאין בהם קוו ראיה. בארה"ב הוציא המימשל תקנה לפיהן טכנולוגית תקשורת בסיסית ומאובטחת תהיה חובה בכל המכוניות החל מ-2021.
שלמה גרדמן, מנכ"ל חברת ASG והמנחה של הפאנל שאל את זינו כיצד קרה שישראל, מדינה שהיה בה יצרן רכב אחד וגם הוא זניח, הפכה פתאום למעצמה בתחום האוטומוטיב, ומה הסיבה לכך שעולם ההייטק ועולם הרכב שפעלו במקביל גילו פתאום זה את זה?
זינו: "בישראל פעילות כ-450 חברות סטארטאפ בתחום הרכב. המגמות בעולם הטכנולוגיה ובעולם התחבורה שהביאו לכך שמכונית היא לא פח על גלגלים ויצרן רכב הוא לא רק מרכיב של חלקים אלא שהמכונית היא מחשב על גלגלים. כאן נכנסות נקודות החוזקה של ישראל – אומת הסטרטאפ: יכולות בתחומי התוכנה, שבבים, בינה מלאכותית. כל הדברים מתיישבים על נקודות החוזקה של ישראל שמאפשרים לטכנולגיות לקחת חלק במשחק הזה, כשבמקביל בשנים האחרונות רואים גם כמה שחקנים מרכזיים שהתחילו להתעורר בשנים האלה אם זו ווייז שנהייתה שחקן משמעותי גם בעולם וגררה תשומת לב בינלאומית. מובילאיי שהפכה למובילה בתחום מערכות החישה לרכב אוטונומי וגם שחקנים בינלאומיים. GM פתחה מרכז פיתוח ב-2008 והתחילה להכשיר אנשים בתחום הרכב, וגם בטר פלייס למרות שכשלה תרמה את חלקה משום שהרבה מעובדי בטר פלייס התפזרו בתעשייה והביאו הרבה ידע וקשרים בינלאומיים.
"אקומושן היא עמותה שהוקמה ב-2012 כמיזם משותף של מינהלת תחליפי הדלקים במשרד ראש הממשלה והמכון הישראלי לחדשנות בתמיכת משרד הכלכלה במטרה לעודד חדשנות ישראלית בנושאים של רכב, תחבורה, ותחבורה ציבורית. מיפינו את האקוסיסטם הישראלי, היו אז 87 חברות. אני הצטרפתי לאקומושן אחרי שנה, בסוף 2013. הצמיחה המטורפת של חברות בתחום הזה – המספר הרב של החברות הבינלאומיות שמגיעות לישראל ומתעניינות בטכנולוגיות ישראליות מגיע לממדים מטורפים. בשנה האחרונה ביקרו בארץ משלחות של בכירים שחיפשו טכנולוגיות ישראליות לפחות אחת לחודש. אנחנו יודעים לספק את הדברים שנדרשים היום בתעשייה."
"אנחנו משתמשים במודל של קהילת חדשנות במטרה להביא את כל השחקנים למקום אחד ולראות איך אפשר להקדיח את התבשיל. יזמים, אנשי תעשייה, ממשלה, אקדמיה, משקיעים, כל מי שיכול להיות קשור לאקוסיסטם ולראות כיצד ניתן לחבר ביניהם. לשם כך אנו עורכים אירועי משקיעים, תערוכות חשיפה, האקטונים. יש לנו בסיס חברות מאוד גדול. במיוחד אנו מנסים לסייע לחדשנות התחבורתית לחלחל לחיים של כל אזרח, בין היתר באמצעות העיריות, שהם החוליות החלשות בפער שזיהינו.
רן אחיטוב: "קרן הון הסיכון מגמה ונצ'רס השקיעה בווייז וממשיכה גם היום להתמחות בתחום הרכב. אחיטוב: "נכון להיום יש להו בפורטפוליו ארבע חברות בתחום הרכב – אוטוטוקס בה השקענו כבר לפני שמונה שנים, ארגוס העוסקת באבטחת סייבר למכוניות, אינוויז שמפתחת חיישני LEDAR וחברת ואלנס שעשתה הסבה לתחום הרכב שהוא הרבה יותר משמעותי מאשר המודל הקודם שלהם. חברי מועצות מנהלים של מרבית יצרניות הרכב הגיעו לפה, וביחד עם אקומושן נבנה אקוסיסטם שמאפשר ליצור חברות משמעותיות. הרבה יזמים שחשבו עד כה רק על רעיונות בתחום הסייבר מקימים מיזמים בתחום התחבורה."
בתשובה לשאלתו של המנחה שלמה גרדמן מה היה המניע למהפכה הטכנולוגית העוברת על ענף הרכב ענה אחיטוב: "הכלכלה של מנוע חשמלי איפשרה לשחקנים חדשים להסתכל על השוק. זאת במקביל למהפכת הקישוריות אבל הגורם הראשוני לדעתי היה המכונית החשמלית, כאשר טסלה בנתה מותג מאפס תוך ארבע שנים."
"לפני עשר שנים נדרשו 1,200 מחשבים ניידים כדי להגיע לעוצמה של שבב אחד של NVIDIA או מובילאיי של 2020."
{loadposition content-related} |