ינאי סיפר על מסקנותיו מניהול סניף מוטורולה ישראל במשך שנים רבות בכנס הסניף הישראלי של ה-IEEE שעסק בהסטוריה של תעשיית ההייטק הישראלית
אלישע ינאי |
מחברה שהעסיקה בשיאה 5,000 עובדים, מהם רבים בישראל, הצטמקה מוטורולה לאלף איש בלבד, ועל אף שהיא עדיין מחזיקה פה סניף הנוכחות שלה לא מורגשת. אלישע ינאי, יו"ר התאחדות תעשייני האלקטרוניקה והתוכנה, שניהל את מוטורולה ישראל במשך שנים רבות, מצר על הפיצולים הרבים שעברו על חטיבות במוטורולה. בפרט הוא כואב על כך שהחברות שקמו בעקבות הפיצול או החברות הרוכשות אותן לא הצליחו ליצור נוכחות מורגשת בשוק, כפי שהיה למוטורולה בזמנו.
ינאי אמר את הדברים במסגרת כנס שנערך היום (ה') על ידי הסניף הישראלי של האיגוד הבינלאומי של מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה, IEEE, המונה 1,300 חברים, בשיתוף ICOHTEC – האיגוד לחקר ההיסטוריה של הטכנולוגיה ומשמעויותיה, ובסיוע אוניברסיטת תל אביב. הכנס עסק בהיסטוריה של ההיי-טק הישראלי.
"החברות האלה לא המשיכו את הפעילות בישראל ובתחומים רבים מוטורולה הובילה וכיום זה לא מורגש. מוטורולה שגתה כשמכרה את מרבית הפעילויות שפיתחנו בארץ לאורך השנים".
"המהנדסים הישראלים שעבדו במוטורולה לאורך השנים היו אלה שחידשו את פני החברה כמה וכמה פעמים, כשפיתחו טכנולוגיות שהפכו מאוחר יותר לנפוצות בכל העולם".
"הצטרפתי למוטורולה כבוגר הטכניון ב-1970, כעשור לאחר פתיחת הסניף הישראלי", ציין. "באותו הזמן לימדו את שפת אלגול בשנת הלימודים האחרונה. עם זאת, הבנתי שתוכנה היא העתיד. כשהצטרפתי כמהנדס צעיר, מוטורולה הייתה חזקה בתחום הרדיו הדו כיווני, אותו היא המציאה. אבל אנחנו, בסניף הישראלי, חיפשנו תחומים אחרים. קנינו שני מחשבים של HP ונתן גדרון נעזר בהם לתכנן מערכות רדיו דיגיטליות, ולאחר מכן מערכות סקאדה למים ולחשמל. מאז העולם השתנה – הרדיו הפך לדיגיטלי ועברנו עוד כמה דורות טכנולוגיים".
"אנחנו, בסניף הישראלי, היינו המומחים הדיגיטליים במוטורולה. מרכז התכנון של החברה בישראל הלך וגדל, והיינו הראשונים לפתח את הרדיו הדיגיטלי (שנודע בישראל כמירס – א"ב) ולאחריו את טטרה – אחד ממכשירי הרדיו היעילים והבטוחים ביותר. בשנות ה-80 פתחנו את המפעל בערד ובשנות ה-90 פיתחנו וייצרנו בו את מכשירי המירס", אמר ינאי.
הוא הוסיף וציין ש-"הרבה לפני ה-iPad פיתחנו מסופים לחברות שילוח כמו UPS, פדקס, DHL והדואר האמריקני. UPS הייתה צריכה מערכת מעקב חי אחרי כל חבילה, והמערכות שלנו אפשרו, למשל, לשנות ניתוב של חבילה בודדת בזמן אמת. פיתחנו להם מסוף עם סורק וקורא ברקוד, שעושה שימוש בטכנולוגיות Blutooth ו-Wi-Fi, ובקישור למערכות מרכזיות – מה שמכנים כיום האינטרנט של הדברים. ייצרנו מאות אלפי מכשירים עבור כל חברה. בנינו מפעל באילת, אך מוטורולה החליטה למכור את עסקי המסופים הללו לחברה מתחרה וכך הופסקה המעורבות הישראלית בהם".
בהמשך הוא סיפר על אחד התחומים שמוטורולה נודעה בהם ביותר – הסלולר. "מוטורולה היא זו שהמציאה את הסלולר והיא מכרה תשתיות ב-25 מיליארד דולר בשנה. לצערנו, גם פעילות זו נמכרה – הפעם ללנובו (Lenovo)".
ינאי גם הקדיש פרק נכבד לשאלת הכשרת כוח האדם לתחומים הרלוונטיים להייטק (מתמטיקה, פיזיקה), שנעצרה או אף נסוגה. "אם נכפיל את כוח האדם נוכל להכפיל את המכירות של תעשיית ההייטק הישראלית מ-30 ל-60 מיליארד דולר בשנה." הוסיף.
{loadposition content-related} |