מכירות ענף השבבים צנחו בשנת 2009 ב-29 מיליארד דולרים. הענף נפגע בשל ההאטה לביקושים של מחשבים אישיים וכלי רכב – שני מוצרים עתירי שבבים
שבבים. אילוסטרציה |
שנת 2009 היא אחת השנים הגרועות ביותר לתעשיית המוליכים למחצה מאז התפוצצות הבועה ב 2001 ובכלל ב 25 השנים האחרונות. כך עולה מדו"ח שפרסמה חברת הייעוץ והמחקר גרטנר.
מהדו"ח שפורסם אתמול עולה כי הכנסות תעשיית המוליכים למחצה העולמית ירדו ב 29 מיליארד דולר ב 2009 . הענף ידע ירידה בהכנסות בסך הכל בפעם השישית מזה 25 שנים, כאשר ההכנסות העולמיות ב 2009 הסתכמו ב 226 מיליארד דולר, ירידה של 11.4% לעומת 2008 .
אינטל ממשיכה לשמור על הובלה בתחום, 18 שנה ברציפות, והיא הגדילה את נתח השוק שלה ל 14.2% ב 2009 . החברה רושמת השנה הכנסות משוערות של כ-32 מיליארד דולר, ירידה של 5.4% לעומת 2008.
במקום השני סמסונג עם מכירות של כ-17.8 מיליארד דולר וצמיחה של 2.5%. שלישית טושיבה שמכירותיה צונחות בשמונה אחוזים ל-9.75 מיליארד דולר, רביעית טקסס אינסטרומנטס עם ירידה של כמעט 10% בהכנסות ל-9.6 מיליארד דולרים. לאחר מכן ST עם מכירות של 8.4 וצניחה של למעלה מ-17%, ובמקומות הבאים Hynix Semiconductor (6.1 מיליארד) ו- Renesas Technology (5.6 מיליארד). רק שלוש מעשר היצרניות המובילות בתחום, ראו צמיחה בהכנסות ב 2009 – שתיים מהן יצרניות זכרונות – סמסונג ו Hynix
ההכנסות צנחו בתלילות ברבעון הראשון של 2009, והמשיכו במגמה שהחלה ברבעון האחרון של 2008, אומר סטיבן אור, מנהל תחום מחקר תעשיית השבבים בגרטנר. "עליה קטנה שהחלה בסוף הרבעון הראשון הובילה לצמיחה משמעותית ביחסים רבעון לעומת רבעון קודם ברבעונים שלאחר מכן.
ואולם שנת 2009 תירשם בספר השיאים של התעשיה כשנה הגרועה ביותר לענף המוליכים למחצה מאז התנפצות בועת הדוט-קום בשנת 2004, והשנה הראשונה שבה רושמת התעשיה ירידה רצופה במשך שנתיים. הכנסות הענף ברחבי העולם צנחו ב-4.4% בשנת 2008, כתוצאה מהמיתון העולמי, שהחל ברבעון הרביעי.
כאשר השוק מתאושש מהמיתון, נדרשים ספקי המוליכים למחצה לעקוב אחר תבניות המשתמש הסופי במהלך 2010 כדי לגלות הפרעות בביקוש או דרישות נוספות שתמתחנה את האספקה. אמר אור. " ההאטה כמו גם ההתאוששות לא נחוו באופן שווה בקרב כל היצרניות בתחום. מגזר ה PC היה הראשון להיפגע, ואחריו שוק המכשירים הניידים והרכב. הוצאות הארגונים הושפעו מאוד מהמיתון וימשיכו בקצב התאוששות איטי".
כמה ספקים נפגעו יותר מאחרים. היפנים למשל נפגעו חזק מאוד, תחילה בשל המיתון העולמי שגרם לביטול הזמנות, ושנית בשל היין היפני החזק, שגרם למוצרים היפנים להיות יקרים יותר מאשר מתחריהם האמריקנים והאירופים.