הדוח השנתי לשנת 2024 חושף שינוי אסטרטגי במיקוד במוצרי אלקטרוניקה מודפסת וחיסכון תפעולי של עשרות מיליוני דולרים
Nano Dimension, שמרכזה בוולטהאם, מסצ׳וסטס, דיווחה בדוח הכספי לשנת 2024 על הפסקת שיווק וקידום קווי המוצרים Formatec ו-Admatec, שהיו חלק מפעילותה בתחום הייצור התוספתי של מתכות וקרמיקה. במהלך שיחת המשקיעים שקיימה החברה, הצהיר ג׳וליאן לדרמן, סמנכ״ל הפעילות העסקית, כי לאחר בחינה מעמיקה נבדקו אופציות למכירת שני הקווים, אולם בסופו של תהליך הוחלט כי הפסקת הפיתוח והמכירות היא הטובה ביותר עבור בעלי המניות.
ננו דימנשן (Nano Dimension Ltd.) היא חברת טכנולוגיה ישראלית שנוסדה בשנת 2012 ומתמחה בייצור תוספתי של אלקטרוניקה (Additively Manufactured Electronics). שנקרא בעבר הדפסה בתלת ממד. החברה פועלת מנס ציונה ומפעילה גם מטה אמריקני בוולתם, מסצ׳וסטס. בשנת 2022 רכשה ננו דימנשן את חברת Formatec Holding B.V. (שכוללת את Admatec Europe ו-Formatec Technical Ceramics) תמורת כ־12.9 מיליון דולר. ב־2 באפריל 2025 השלימה ננו דימנשן את רכישת Desktop Metal בעסקה בשווי כ־179.3 מיליון דולר.
במקביל, מנהל ההנהלה הבכיר אופיר בחרב חידד את היעד החדש של החברה: “החלטנו להתמקד בשתי קבוצות מוצרים עיקריות בלבד – אלקטרוניקה מודפסת תוספתית (AME) וטכנולוגיית הרכבה שטחית (SMT) – ולבטל קווים שאינם ליבתיים, ביניהם Admatec, DeepCube, Fabrica ו-Formatec”. לדבריו, מהלכים אלה לצד שיפור היעילות הארגונית אפשרו לחברה לצמצם בהיקף שנתי יותר מ-20 מיליון דולר בהוצאות התפעול והעלו את ההכנסה הממוצעת לעובד מ-147 אלף ל-223 אלף דולר, גידול של 52%.
בהקשר זה הדגישה Nano Dimension גם את מצבה של Desktop Metal, אשר נרכשה לאחרונה ועומדת בימים אלה בבחינה אסטרטגית. כפי שהסביר בחרב, “Desktop Metal נושאת חוב משמעותי של 115 מיליון דולר באגרות חוב ניתנות להמרה שנרכשו טרם הרכישה. האיגרות אמורות להיקנות חזרה עד ה־11 ביוני 2025, יחד עם ריבית מצטברת, אך כיום אין בידי החברה את הנזילות הדרושה לביצוע הרכישה או למחיקת התחייבויותיה האחרות”.
החברה סיפקה ל-Desktop Metal תמיכה פיננסית מוגבלת לטובת מימון זמני ופתחה תהליך להערכת חלופות אסטרטגיות, אך לא הבטיחה מתן אשראי נוסף. “נעדכן את המשקיעים במועד הנכון על תוצאות התהליך”, הבטיח בחרב, והוסיף כי Nano Dimension תערוך עדכון אסטרטגי בחודש יוני 2025.
בנוגע לתוצאות הכספיות, הכנסותיה של Nano Dimension בשנת 2024 הסתכמו ב-57.8 מיליון דולר, לעומת 56.3 מיליון דולר בשנת 2023, בעוד שההפסד הנקי גדל ל-95.9 מיליון דולר (0.44 דולר למניה), לעומת הפסד של 54.6 מיליון דולר (0.22 דולר למניה) בשנה הקודמת, בעיקר בעקבות הערכת שווי ההשקעה במניות Stratasys.
בחלק ההוצאות למחקר ופיתוח, הורדו ההשקעות ביותר מ-24 מיליון דולר, ל-37.2 מיליון דולר ב-2024 לעומת 62 מיליון דולר ב-2023, הודות להפחתת עלויות שכר, חומרים וקבלני משנה, וכן הוזלו תשלומים מבוססי מניות. יתרת המזומנים ושווי המזומנים השווה בבנק הסתכמה בסוף 2024 בכ-759.3 מיליון דולר, לעומת 852.5 מיליון דולר בסוף 2023, והונה העצמי עמד על 858.7 מיליון דולר, לעומת 1,015.8 מיליון דולר.
בעקבות המהלכים הללו, מציינת החברה כי היא נכנסת לשנת 2025 ממוקדת יותר, עם קווי מוצר ליבה חזקים, הוצאות תפעול נמוכות ותזרימי מזומנים יציבים, במטרה להמשיך ולבסס את מעמדה בשוק ה-AM המתקדם. אמפמ