איגוד הרובוטיקה הישראלי אירח את צבי שלגו, מנכ"ל חברת PTL Group ויו"ר לשכת המסחר הישראלית בשנגחאי * בשנת 2014 צפויה סין להפוך לשוק הגדול בעולם בצריכת רובוטים – חלון ההזדמנויות לחברות ישראליות מזמין יותר מתמיד
מימין צבי שלגו, מנכ"ל חברת PTL Group ויו"ר לשכת המסחר הישראלית בשנגחאי ופרופ' צבי שילר, יו"ר איגוד הרובוטיקה הישראלי |
"Foxconn לא לבד! חברת הענק הסינית הפועלת להחלפת כוח האדם שלה במליון רובוטים עד סוף 2014 משקפת תופעה הולכת וגוברת בסין: חברות מקומיות גדולות משקיעות כיום משאבים רבים ברובוטיקה ואוטומציה, בגלל עליית השכר הדרמטית של עובדי מפעלים בסין." כך ציין צבי שלגו, יו"ר לשכת המסחר הישראלית בשנגחאי ומנכ"ל חברת PTL Group בפני מנהלי חברות ישראליות, במסגרת מפגש מיוחד של האיגוד הישראלי לרובוטיקה iROB בראשות פרופ' צבי שילר.
לדבריו: "מאז הרגולציה החדשה של חוקי עבודה בסין, שהביאה לעליה קיצונית בשיעור המשכורות, מפעלים רבים קרסו. התעשיה הסינית רואה ברובוטים פתרון לבעיית כוח האדם היצרני במדינה ואמצעי לצמצום התלות בכוח אדם. בשל מדיניות 'ילד אחד' בסין, גם האוכלוסייה בגיל העבודה הולכת ומצטמקת, מה שיביא באופן טבעי לאובדן "היתרון הדמוגרפי".
שלגו סבור, שכיוון שנושא רובוטיקה ואוטומציה מוגדר בתוכנית החומש של סין כעדיפות עליונה, תזכה כל חברה סינית שתרצה לרכוש טכנולוגיה בתחום זה לתמיכה כספית מהשלטונות, ככל שתצטרך. כך, בגיבוי ממשלתי מאסיבי ובאימוץ טכנולוגיה, גם חברות סיניות שנחשבות כיום נחותות לעומת מתחרים זרים, עתידות להפוך לחברות מובילות בהיקפי פעילות של כמיליארד $. חברות ישראליות יכולות וצריכות לנצל את הצומת הזה ואת יתרונותיהן בשוק הסיני בזכות ייחודיות טכנולוגית, וכן הערכה רבה של הסינים כלפי התעשיה הישראלית."
פרופ' צבי שילר, שפתח את המפגש, ציין כי "סין הינה שוק יעד חשוב לתעשיית הרובוטיקה הישראלית בתחומי התעשייה והביטחון. חברות רובוטיקה ישראליות מצטיינות בפיתוח מוצרים ייחודיים בתחומי הבית, הרפואה, והביטחון הנמכרים ברחבי העולם. הפוטנציאל האדיר בשוק הרובוטיקה הסיני, הנמצא בתחילת דרכו, מהווה חלון הזדמנויות שעל התעשייה הישראלית למצותו ללא דיחוי". הוא הוסיף כי בכוונתו לקדם את הנושא דרך איגוד הרובוטיקה ולסלול את הדרך לשוק הסיני עבור חברות רובוטיקה הישראליות. האיגוד שם לו למטרה את קידום תעשיית הרובוטיקה באמצעות חינוך לרובוטיקה, עידוד יזמות בתחום, וסיוע בשיתופי פעולה בינלאומיים.
צבי שלגו, הציג למשתתפי הכנס את עקרונות הניהול בסין, השונים מאוד מניהול בכל שוק אחר, כאשר המרכזי שבהם הוא עצמאות ושליטה. "היוזמה שלכם ומה שיש לכם לתת לאחרים הוא כלי העבודה היחידי שיש לכם בסין, אל תחלקו אותו עם שותפים זרים". חברת PTL Group בראשותו פיתחה לאורך השנים מודל המאפשר לחברה ישראלית הקטנת הסיכון וצמצום ההשקעה בתהליך החדירה, לצד צמיחה אחראית בסין, ללא צורך במסירת הטכנולוגיה הישראלית לידי שותף סיני. השותפות שהוא כן ממליץ עליה, היא עם הממשל המקומי בערים שונות, אשר מוכן להשקיע בהטבות ותמריצים בשווי מליוני דולרים כדי למשוך תעשיות בעלות ייחודיות טכנולוגית, אך אינו דורש שותפות טכנולוגית בתמורה.
"הדרך לעצמאות בסין אינה קלה, אך בסופו של יום, הכשלונות וביה"ס שחברות ישראליות סופגות בסין יקרים הרבה יותר מהדרך הארוכה והלא קלה שצריכה חברה ישראלית לעשות כדי להגיע לעצמאות בסין."
דובר נוסף היה דרור מרום, מנכ"ל חברת ACS (Motion Control) הפועלת בסין מזה כשנתיים. החברה מפתחת מערכות בקרת תנועה עבור תעשיות האלקטרוניקה, המוליכים למחצה, הסורקים הרפואיים והדפוס הדיגיטלי. ACS, המפעילה סניפים ותיקים יותר בארה"ב ובקוריאה, ניסתה לפעול בסין דרך שני מפיצים אך נוכח התוצאות, הבינה החברה שרק נוכחות מקומית תביא להישגים. החברה פועלת כיום בסין באמצעות PTL Group על מנת לחסוך לעצמה את ההשקעה הנדרשת בהקמת חברה בת משלה בסין. PTL Group מספקת לה מעטפת ניהולית הכוללת גיוס עובדים, טיפול בנושאי אדמיניסטרציה וכוח אדם, פיננסים וניהול משרד, כך שהעובדים המקומיים שגוייסו יכולים להתפנות ולעסוק בניהול המכירות בלבד. מרום ציין כי התחרות בסין אינה קלה, לכן "כחברה ישראלית, היתרון שלך הוא ייחודיות טכנולוגית עליה יש לשמור".
ארז דותן, מנכ"ל iScan Robotics סיפר על "רומן של 10 שנים עם השוק הסיני" ותיאר את הדרך לבניית מיתוג בסין מנסיונו. החברה עוסקת במערכי ייצור לסביבת זכוכית שטוחה המיועדים לתעשיית הזכוכית לבניה, לתעשיית הרכב ותעשיית הסולאר (PV). החברה הצליחה לגייס את שני הלקוחות המובילים בסין, ועל בסיס זה נבנה המוניטין שלה. "לסינים לא אכפת אם אתה מוכר ל-IBM או לכל מותג עולמי גדול אחר. הם יתרשמו הרבה יותר אם אתה עובד עם חברות מובילות סיניות בשוק המקומי. דותן הדגיש גם את הנוכחות הארוכה של החברה בסין כמפתח להצלחה. "
גם לדברי שלגו,"זו טעות טרגית להתקפל אחרי 3-4 שנים בסין. גם אם אין רווחיות בינתיים צריך להישאר, כי התמדה תביא להישגים. כדוגמא הביא את אחד מלקוחותיו, חברת Afimilk מקיבוץ אפיקים המתמחה במכוני חליבה אוטומטיים ממוחשבים, שבשנותיה הראשונות בסין כמעט ולא הרוויחה, אך בשנים האחרונות חל גידול של מליוני דולרים מדי שנה, ולאחרונה אף חתמה על עסקת ענק עם מפעיל הרפתות הגדול בסין.
בשנת 2014 סין צפויה לעבור את יפן ולהפוך לשוק הרובוטים הגדול בעולם. שוק הרובוטים הסיני עדיין בחיתוליו. רק 28% מהמכונות במפעלים הסיניים הן דיגיטליות (ביפן – 83%) פוטנציאל גידול עצום. בשנת 2011 היו בתעשייה הסינית 21 רובוטים על כל 10,000 עובדים. בשנים הקרובות סין צפויה להגיע ליחס של 50 רובוטים ל-10,000 עובדים. (הממוצע העולמי עומד על 55; יפן -339, גרמניה -251, ארה"ב -135) בשלב זה אין כמעט תחרות מקומית. תעשיית הרובוטיקה הסינית בתחילת דרכה. מרבית הרובוטים הנמכרים בסין מיוצרים על ידי חברות זרות.
בתכנית החומש ה- 12 (הנוכחית) ה"שדרוג התעשייתי" מסומן כעדיפות ראשונה במעלה ברמה הלאומית (תמריצים). רוב השימוש כיום הוא לרובוטים בתעשייה, אך הביקוש גדול גם לרובוטי שירות (service robots) ורובוטים אישיים.
בשנת 2011 נמכרו בעולם 166028 רובוטים תעשייתיים, עלייה של 38% לעומת שנת 2010 וכמות שיא לעומת פעם. העלייה המשמעותית ביותר נרשמה בסין, בה נמכרו 22600 רובוטים, 51% יותר משנת 2010 ופי ארבע משנת 2006. בשנת 2014 צפויים להימכר במדינה 32000 רובוטים תעשייתיים.
בשנת 2011 נמכרו בסין כ-16,400 רובוטי שירות בשווי מכירות של 3.6 מיליארד דולר. עליה של 9% לעומת 2010. תחזית מכירות בסין ל- 2015: 93,800 רובוטי שירות בשווי כולל של 16.3 מיליארד דולר.
על רקע הצמיחה, מוקם בימים אלה איגוד סיני לרובוטיקה.
תערוכת הרובוטים הבינ"ל של סין (CIROS) שתתקיים בין 4-3 ביולי צפויה למשוך ספקי רובוטים ולקוחות מכל העולם.
{loadposition content-related} |