התוכנית תכלול הקמת מתקני ייצור חדשים, רכישת חברות שבבים והשקעה במחקר ופיתוח. בין החברות שיזכו לנתח מהמענקים – אינטל, TSMC, סמסונג, וכן יצרניות אירופיות: אינפינון בוש וסימנס, וכן יצרניות רכב
גרמניה מתכוננת להשקיע 22 מיליארד דולר בייצור שבבים מקומי. התוכנית תכלול הקמת מתקני ייצור חדשים, רכישת חברות שבבים והשקעה במחקר ופיתוח.
התוכנית היא חלק מהמאמץ של גרמניה להפחית את התלות שלה בשבבים המיוצרים בסין. סין היא כיום יצרנית השבבים הגדולה בעולם, והיא שולטת בכ-20% מהשוק העולמי.
החשש של גרמניה הוא שהתלות שלה בשבבים המיוצרים בסין עלולה להוביל לבעיות אספקה אם תפרוץ מלחמה או משבר כלכלי בסין. התוכנית של גרמניה היא ליצור תשתית ייצור שבבים מקומית שתאפשר לה לספק את הצרכים שלה בשבבים גם במקרה של משבר.
לדברי אנליסטים התוכנית של גרמניה היא מבורכת, אבל היא גם מאתגרת. ייצור שבבים הוא תהליך מורכב ויקר, וגרמניה תצטרך להתחרות על השקעותיהן של חברות שבבים בינלאומיות גדולות:
- אינטל מתכננת להשקיע 17 מיליארד דולר בבניית מתקן ייצור חדש בעיר נירנברג. המפעל, שייפתח בשנת 2026, יהיה מסוגל לייצר שבבים בטכנולוגיית 20 ננומטר.
- TSMC מתכננת להשקיע 12 מיליארד דולר בבניית מתקן ייצור חדש בעיר אוברהאוזן. המפעל, שייפתח בשנת 2027, יהיה מסוגל לייצר שבבים בטכנולוגיית 3 ננומטר.
- סמסונג מתכננת להשקיע 4 מיליארד דולר בבניית מתקן ייצור חדש בעיר מינכן. המפעל, שייפתח בשנת 2028, יהיה מסוגל לייצר שבבים בטכנולוגיית 5 ננומטר.
בנוסף אליהן צפויות חברות מקומיות ליהנות מהמענקים: אינפיניון, בוש סימנס וכן חברות רכב כדוגמת פולקסוואגן ו-BMW.
עם זאת, אם גרמניה תצליח, היא תוכל ליצור תעשיית שבבים מצליחה שתעזור לה לחזק את הכלכלה שלה ולהבטיח את אספקת השבבים שלה.
המצב הנוכחי דווקא ישחק לטובתם כי בעוד מספר שנים,עם התבססות הענקים, יהיה בגרמניה הרבה כח אדם מאומן בנושאי הייצור וכן תהיה תשתית תומכת פריפריאלית כמו חברות לאחסנת כימיקלים, חברות למתן שירותי תיקון ותמיכה למערכות וכדומה.
מדינת ישראל צריכה לנסות לפתות את סמסונג tsmc וחברות סיניות נוספות להקים בישראל חברות סמיקונדקטור, זה יפתח הרבה מקומות תעסוקה יביא מליוני דולרים מתשלום מיסים וישים את ישראל על מפת הייצור העולמית