מכון המחקר SNV טוען כי על האיחוד להעדיף לעבוד עם אינטל שממילא כבר מייצרת באירלנד, לא משום שאינטל תספק אוטומטית ייצור מוביל, אלא מכיוון שהקיבולת שאינטל בונה תועיל ליישומי רכב ותעשייה שהם התחומים הבולטים שבהן מתמחה תעשיית השבבים האירופית
אינטל מבקשת מהאיחוד האירופי סובסידיות של 8 מיליארד אירו (כעשרה מיליארד דולר) להקים מפעלי ייצור שבבים נוספים באירופה. ככל הנראה בגרמניה. כך עולה בעקבות ביקורו של מנכ״ל אינטל פט גלסינגר בגרמניה ביום שישי האחרון בדרכו לביקור הראשון שלו בישראל בתפקידו כמנכ"ל אינטל.
הדיבורים על בניית יכולות ייצור מובילות בתחום השבבים הואצו באירופה, אך שר הכלכלה של טייוואן חושב שהתבונה העסקית במאמצים אלה קלושה. "TSMC אמרה שוב ושוב כי הטכנולוגיה המתקדמת ביותר תיוצר אך ורק בטייוואן," אמר השר וואנג. "באשר לאופן שבו טייוואן והאיחוד האירופי יכולים לשתף פעולה, יש לחברות את ההסדרים והשיקולים שלהן, וניתן לדון בהן.
מנכ"ל TMSC אמר השבוע כי לחברה "אין כרגע תוכנית הרחבה נוספת באזורים אחרים, לרבות אירופה. אבל לא שללנו שום אפשרות. בכירים בהאיחוד האירופי, היו אמורים לשבת השבוע לשיחות על תוכניות התרחבות עם אינטל ו- TSMC
האנליסט ג'ואל הרוסקה סבור כי ייצור באירופה אינו כדאי. במאמרו באתר EXTREAMETECH הוא מסביר בין היתר: "פעם אירופה החזיקה בייצור מוביל יותר מאשר היום. אין שום סיבה אחת לכך. ל- GlobalFoundries מספר מפעלי ייצור בדרזדן, אך מדובר במפעלים ישנים המייצרים בטכנולוגיות מדור קודם. חברות כמו STMicroelectronics, Infineon ו- NXP הן עדיין שחקניות גדולות בתעשייה, אך הן פועלות על טכנולוגיות ישנות יותר או עושות מיקור חוץ ל- TSMC לצורך שימוש ביכולות היצור המובילות שלה.
על פי דו"ח שפורסם לאחרונה על ידי מכון חשיבה גרמני Stiftung Neue Verantwortung (הקרן לאחריות חדשה), מאמצי האיחוד האירופי לבנות מפעל מוביל של 2 ננומטר עשויים להיכשל מכמה סיבות. ראשית, מחירי החשמל בדרך כלל גבוהים בהרבה באירופה מאשר באסיה. שנית, אין מספיק דרישות מחברות באיחוד האירופי כדי להצדיק את ההשקעה. SNV חושבת שיש סיכוי קטן לחברות אמריקאיות לבנות מפעלים ללקוחות האיחוד האירופי בהתחשב בקשרים הקיימים עם סמסונג ו- TSMC, כמו גם מאמציה של אינטל להגביר את עסקי הייצור שלה.
העובדה שבאירופה נותרו רק שתי חברות פאבלס גדולות, כשאחת מהן, דיאלוג, עומדת להימכר לרנסאס, מורידה את הסיכוי לקיומו של שוק אירופי עצמאי. מכון המחקר SNV טוען כי יש להעדיף לעבוד עם אינטל, לא משום שאינטל תספק אוטומטית ייצור מוביל, אלא מכיוון שהקיבולת שאינטל בונה תועיל ליישומי רכב ותעשייה שהם התחומים הבולטים שבהן מתמחה תעשיית השבבים האירופית.
אינטל כבר עובדת כיום עם ציוד יצור מתקדם בליקס ליפ, אירלנד וטוענת כי היא מעונינת להוביל טכנולוגיות חדשות ולבנות עסקי ייצור יציבים כחלק מאסטרטגיית IDM 2.0 שלה. אירופה מצידה מעונינת להגיע למצב לפיו 20 אחוז מעסקי ייצור השבבים המתקדמים מיוצרים בה עד 2030. ממשלת טייוואן ו- TSMC בפרט טוענים שהתכנית האירופית היא רעיון רע, ודעתה של סמסונג על כל האירועים הללו אינה ידועה.
קל לראות את האיחוד האירופי עובד עם אינטל ביכולת מסוימת להרחיב את ייצור ה- x86 במפעל הקיים שלה. מה שיהיה רדיקלי יותר יהיה הסכם בין אינטל לאיחוד האירופי להקמת מתקני ייצור חדשים בלב אירופה. אינטל תדרוש השתתפות של האיחוד האירופי בהשקעה והאיחוד האירופי יהמר שאינטל תוכל לספק מספיק לקוחות כדי למלא את קיבולת מפעלי הייצור.