פורטליקס ומובילאיי מדגימות מערכת לאימות מערכת אוטומטית לשמירת נתיב (ALKS) שתהווה התקדמות מהמצב הנוכחי שבו המערכת רק מתריעה והנהג צריך להחזיר את המכונית לנתיב
חברת הסטארטאפ הישראלית פורטליקס משיקה פתרון חדש לבדיקת בטיחות עבור מערכות אוטומטיות לשמירה על נתיב (ALKS).
זהו הפתרון הראשון בעולם העונה על תקנת האו"ם שהוכרזה לאחרונה בשם זה: Automatic Lane-Keeping System (ALKS) regulation – Unece Regulation 157. החבילה החדשה כוללת תמיכה בטכנולוגיית RSS של מובילאיי (מודל הבטיחות של מובילאיי לרכב אוטונומי), וזאת בעקבות הדגמה מוצלחת שהחברות ביצעו במשותף. חבילת הבדיקה תסייע ליצרני רכב לעמוד בדרישות הרגולטוריות ובדרישות ההסמכה של תקנת ALKS למערכות נהיגה אוטומטית.
בהדגמה משותפת עם מובילאיי, חבילת הבדיקה ALKS של פורטליקס ייצרה את התרחישים והפרמטרים הנדרשים לפי התקינה, ועקבה אחרי התנהגות מערכות הנהיגה האוטונומיות שנשלטו על ידי טכנולוגיית RSS של מובילאיי. החבילה השתמשה במודל RSS של מובילאיי כדי להבטיח שהרכב הנבדק לא יוצר מצבים מסוכנים, ושהוא מגיב כראוי למצבים מסוכנים שיוצרים רכבים אחרים. התרחישים השתנו לפי מגוון רחב של פרמטרים וערכים, והדגימו עמידה בדרישות הבטיחות והרגולציה.
"אנו שמחים להדגים כיצד גישת הבטיחות שלנו, שמאפשרת כיסוי של כל התרחישים האפשריים בשילוב עם RSS של מובילאיי, מסייעת לקרב את התעשייה ליעד של בטיחות הניתנת למדידה" אומר גיל אמיד, סמנכ"ל רגולציה ומייסד שותף בפורטליקס.
בראיון ל-Chiportal אמר אמיד : "ALKS היא הסנונית הראשונה של יכולת נהיגה אוטונומית בדרגה 3. במערכות דרגה 2, שהמוכרת בהם לנהג הישראלי היא המערכת של מובילאיי, המערכת מתריעה כאשר היא חשה בסטיה מהנתיב אך מי שצריך לבצע את התיקון הוא הנהג. ALKS תחליף את הנהג, אך היא מוגבלת כעת לנהיגה בכבישים מהירים שיש בהם הפרדה בין כיווני התנועה, ואין תנועה של הולכי רגל ורוכבי אופניים. בנוסף, לפחות בשלב ראשון היא גם תוגבל למהירות של עד 60 קמ"ש מה שאומר שהיא תסייע רק לנהגים הנמצאים בפקקים בכבישים המהירים. בגרסה הבאה, כנראה בתוך שנה, היא תעלה ל-130 קמ"ש משום שוועדת התקינה החליטה להתקדם בזהירות."
עצם התקינה מאפשרת ליצרנים לשווק את המערכת הזו במדינות רבות החל מינואר 2021, כולל בארה"ב משום שהטכנולוגיה כבר היתה קיימת ורק חיכתה לתקן.
ומה בדיוק משמעות ההדגמה שלכם עם מובילאיי?
"הדגמנו כיצד אנו מסוגלים בעזרת המערכת של פורטליקס לבצע אימות של התאמת מכוניות לדרישות התקינה. הדגמנו את זה גם על מודל ממוחשב של מכונית שמופעלת על ידי RSS של מובילאיי. כך הראינו מערכת שלמה שעומדת בדרישות הבטיחות.
כזכור המערכת שלנו היא מערכת שמטרתה לתרגל את הרכבים האוטונומיים והיא מסוגלת להתחבר לסימולטורים ומערכות בדיקה שונות. במסגרת שיתוף הפעולה עובד עבדו צוותים משתי החברות – פורטליקס הביאה את המערכת שלנו, מובילאיי את RSS ואת הידע שלהם בסימולציה. הדגמנו ביחד אחד לשני איך אנחנו מעבירים את המערכת שלהם את אותו סט בדיקות. בסוף הצגנו גם את תוצאות הבדיקה. המטרה היתה להדגים לעולם איך השילוב של RSS ואימות מאפשר לוודא עמידה בדרישות בטיחות.
"רגולטורים ידרשו הוכחה ליכולתו של רכב להימנע מהתנגשויות שיש סבירות לחזות ולמנוע אותן", אמר ג'ק וויסט, סגן נשיא לסטנדרטים של רכב אוטונומי במובילאיי. "פלטפורמת Foretify של פורטליקס, המשתמשת ב-RSS, מספקת ליצרני רכב דרך להדגים עמידה בתקנות הרגולציה המחמירות ביותר בעולם בתחום נהיגה אוטומטית".