• אודות
  • כנסים ואירועים
  • צור קשר
  • הצטרפות לניוזלטר
  • TapeOut Magazine
  • ChipEx
  • סיליקון קלאב
  • Jobs
מבית
EN
Tech News, Magazine & Review WordPress Theme 2017
  • עיקר החדשות
    מנכ"ל NXP קורט סיברס בכנס של TSMC באמסטרדם, מאי 2025. צילום יחצ

    הסוכנים באים

    מלחמת הסחר מתעצמת. אילוסטרציה: depositphotos.com

    ארצות הברית משהה ייצוא טכנולוגיות מטוסים ושבבים לסין; תעשיית השבבים הסינית עדיין תלויה ביבוא קריטי

    מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג בכנס CES 2025. צילום יחצ אנבידיה

    אנבידיה מדווחת על הכנסות שיא של 44 מיליארד דולר ברבעון הראשון

    רקל פינטו, מנהלת האקוסיסטם של TSMC בישראל. צילום: אבי בליזובסקי

    בלעדי! ראיון עם המנהלת החדשה של TSMC בישראל: "האקוסיסטם בישראל דינמי, חדשני ומחובר היטב להון סיכון"

    מיחשוב על באיחוד האירופי. איור אבי בליזובסקי באמצעות DALEE

    אירופה מתחייבת לשיתוף פעולה גלובלי בתעשיית השבבים

    מפעל 21 של TSMC באריזונה. צילום יחצ

    TSMC מזהירה: מכסי שבבים עלולים לסכן את ההשקעות באריזונה

    Trending Tags

    • בישראל
      רשתות תקשורת. איור: Image by TheAndrasBarta from Pixabay

      דרייבנטס מאתגרת את אנבידיה: זכתה בהזמנות בכמיליארד דולר

      יוסי מיוחס, מנכ"ל Xsight הציג בכנס TSMC פתרון חדש לעיבוד תשתיות ענן ובינה מלאכותית

      יוסי מיוחס, מנכ"ל Xsight הציג בכנס TSMC פתרון חדש לעיבוד תשתיות ענן ובינה מלאכותית

      פאנל הבכירים בכנס ChipEx2025. מימין לשמאל: שלמה גרדמן, דב מורן, פרקש נאריין ואורי תדמור. צילום: ניב קנטור

      ד"ר פרקש נאריין ב- ChipEx2025: “בלי סיליקון, AI היה נשאר מושג תיאורטי”

      מנכ"ל וויביט ננו קובי חנוך בכנס ChipEx2025. צילום: ניב קנטור.

      ReRAM – העתיד של הזיכרונות הבלתי־נדיפים במערכות על־שבב

      Zero ASIC משיקה פלטפורמת chiplets בענן לפיתוח שבבים ללא tape-out

      Zero ASIC משיקה פלטפורמת chiplets בענן לפיתוח שבבים ללא tape-out

      עמית קריג, סגן נשיא בכיר ומנהל מרכז הפיתוח אנבידיה ישראל. צילום יחצ

      NVIDIA מכפילה את מרכז המו"פ בתל אביב כחלק מהעמקת פעילותה בישראל

      Trending Tags

      • מדורים
        • אוטומוטיב
        • בינה מלאכותית (AI/ML)
        • בטחון, תעופה וחלל
        • ‫טכנולוגיות ירוקות‬
        • ‫יצור (‪(FABs‬‬
        • ‫צב"ד‬
        • ‫שבבים‬
        • ‫רכיבים‬ (IOT)
        • ‫תוכנות משובצות‬
        • ‫תכנון אלק' (‪(EDA‬‬
        • תקשורת מהירה
        • ‫‪FPGA‬‬
        • ‫ ‪וזכרונות IPs‬‬
      • מאמרים ומחקרים
      • צ'יפסים
      • Chiportal Index
        • Search By Category
        • Search By ABC
      No Result
      View All Result
      Chiportal
      • עיקר החדשות
        מנכ"ל NXP קורט סיברס בכנס של TSMC באמסטרדם, מאי 2025. צילום יחצ

        הסוכנים באים

        מלחמת הסחר מתעצמת. אילוסטרציה: depositphotos.com

        ארצות הברית משהה ייצוא טכנולוגיות מטוסים ושבבים לסין; תעשיית השבבים הסינית עדיין תלויה ביבוא קריטי

        מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג בכנס CES 2025. צילום יחצ אנבידיה

        אנבידיה מדווחת על הכנסות שיא של 44 מיליארד דולר ברבעון הראשון

        רקל פינטו, מנהלת האקוסיסטם של TSMC בישראל. צילום: אבי בליזובסקי

        בלעדי! ראיון עם המנהלת החדשה של TSMC בישראל: "האקוסיסטם בישראל דינמי, חדשני ומחובר היטב להון סיכון"

        מיחשוב על באיחוד האירופי. איור אבי בליזובסקי באמצעות DALEE

        אירופה מתחייבת לשיתוף פעולה גלובלי בתעשיית השבבים

        מפעל 21 של TSMC באריזונה. צילום יחצ

        TSMC מזהירה: מכסי שבבים עלולים לסכן את ההשקעות באריזונה

        Trending Tags

        • בישראל
          רשתות תקשורת. איור: Image by TheAndrasBarta from Pixabay

          דרייבנטס מאתגרת את אנבידיה: זכתה בהזמנות בכמיליארד דולר

          יוסי מיוחס, מנכ"ל Xsight הציג בכנס TSMC פתרון חדש לעיבוד תשתיות ענן ובינה מלאכותית

          יוסי מיוחס, מנכ"ל Xsight הציג בכנס TSMC פתרון חדש לעיבוד תשתיות ענן ובינה מלאכותית

          פאנל הבכירים בכנס ChipEx2025. מימין לשמאל: שלמה גרדמן, דב מורן, פרקש נאריין ואורי תדמור. צילום: ניב קנטור

          ד"ר פרקש נאריין ב- ChipEx2025: “בלי סיליקון, AI היה נשאר מושג תיאורטי”

          מנכ"ל וויביט ננו קובי חנוך בכנס ChipEx2025. צילום: ניב קנטור.

          ReRAM – העתיד של הזיכרונות הבלתי־נדיפים במערכות על־שבב

          Zero ASIC משיקה פלטפורמת chiplets בענן לפיתוח שבבים ללא tape-out

          Zero ASIC משיקה פלטפורמת chiplets בענן לפיתוח שבבים ללא tape-out

          עמית קריג, סגן נשיא בכיר ומנהל מרכז הפיתוח אנבידיה ישראל. צילום יחצ

          NVIDIA מכפילה את מרכז המו"פ בתל אביב כחלק מהעמקת פעילותה בישראל

          Trending Tags

          • מדורים
            • אוטומוטיב
            • בינה מלאכותית (AI/ML)
            • בטחון, תעופה וחלל
            • ‫טכנולוגיות ירוקות‬
            • ‫יצור (‪(FABs‬‬
            • ‫צב"ד‬
            • ‫שבבים‬
            • ‫רכיבים‬ (IOT)
            • ‫תוכנות משובצות‬
            • ‫תכנון אלק' (‪(EDA‬‬
            • תקשורת מהירה
            • ‫‪FPGA‬‬
            • ‫ ‪וזכרונות IPs‬‬
          • מאמרים ומחקרים
          • צ'יפסים
          • Chiportal Index
            • Search By Category
            • Search By ABC
          No Result
          View All Result
          Chiportal
          No Result
          View All Result

          בית מאמרים ומחקרים מאמרים טכניים מי אשם בתאונה בה מעורב רכב אוטונומי?

          מי אשם בתאונה בה מעורב רכב אוטונומי?

          מאת אתר קול המדע - הקרן הישראלית למדע
          27 דצמבר 2023
          in אוטומוטיב, מאמרים טכניים
          בחירתה של מכונית אוטונומית. באדיבות החוקרים

          בחירתה של מכונית אוטונומית. באדיבות החוקרים

          Share on FacebookShare on TwitterLinkedinWhastsapp

          חוקרים מצאו כי פעולה של “נהג” ברכב אוטונומי מתקבלת בסלחנות רבה יותר מאשר פעולה של נהג ברכב רגיל

          קבלת החלטות היא תהליך קוגניטיבי שבו אנשים יכולים לבחור מתוך כמה אפשרויות. תהליך זה יכול להיות רציונלי (מבוסס על בדיקה של כל האפשרויות והפעלת שיקול דעת) או לא רציונלי (מבוסס על אינסטינקטים ואינטואיציה). המחקר בתחום בודק כיצד אנשים תופסים ומעבדים את המידע הנתון בפניהם, בוחרים בין האפשרויות ומקבלים החלטה.

          פרופ’ סימון מורן מהמחלקה לניהול וד”ר עמוס שור מהמחלקה למינהל עסקים ומהמרכז לקבלת החלטות ופסיכולוגיה כלכלית באוניברסיטת בן גוריון הם חוקרים בתחום שיפוט וקבלת החלטות. מחקריהם מתמקדים בנושאים כגון משא ומתן, שיתוף פעולה, תחרותיות, התנהגות מוסרית, צרכנות, רמייה, אינטראקציות בין-אישיות והתנהלות בין אדם לאדם.

          במחקרם האחרון, שזכה במענק מהקרן הלאומית למדע, ביקשו החוקרים לבחון אם וכיצד החלטה שמתקבלת בסביבה אוטומטית משפיעה על האופן שבו אנשים שופטים אותה; וליתר דיוק, אם קיים הבדל באופן שבו אנשים שופטים נהג ברכב אוטונומי לעומת נהג ברכב רגיל שנקלעו לתאונת דרכים שלא באשמתם. כיום ישנם כלי רכב שמצוידים במערכת נהיגה אוטונומית, אך עדיין נדרש להם נהג (בדומה למכשור רובוטי רפואי שעדיין מצריך התערבות ופיקוח של גורם אנושי). כלומר, השימוש בהם מצריך שיתוף פעולה ואינטראקציה בין האדם למכונה.

          “כחוקרים בתחום שיפוט וקבלת החלטות, האוטומציה מעניינת אותנו כיוון שהיא מותירה ברירת מחדל. אם האדם לא יחליט ולא יפעל – המכונה תעשה זאת במקומו. והשיפוט של המתבונן מהצד יושפע כפי הנראה מהיחס של האדם לברירת המחדל – אם הוא קיבל אותה או התעלה עליה”, מסבירה פרופ’ מורן.

          במסגרת המחקר בחנו החוקרים כ-1,800 נבדקים מהאוכלוסייה הכללית (שמשתייכים לפלטפורמות מחקר של אמזון). הם הציגו להם תרחישים במלל או תרשים המתארים תאונה בלתי נמנעת – למחציתם תרחיש שבו הנהג נוהג ברכב אוטונומי ולמחציתם תרחיש שבו הנהג נוהג ברכב רגיל. באחד התרחישים הנהג נסע ובמעבר החציה שמולו עברו חמישה ילדים. כיוון שכבר לא יכול היה לעצור בזמן בשל עיקול, אפשרויותיו היו להמשיך ישר ולפגוע בכל הילדים (ברירת המחדל) או לסטות ולפגוע בילד אחד (פעולה תועלתנית). לנבדקים נאמר באיזו אפשרות בחר הנהג (המשיך ישר או סטה) ולאחר מכן נשאלו בין השאר עד כמה התנהגותו הייתה מוסרית, עד כמה כוונותיו היו טובות, ואיזה עונש הוא צריך לקבל על זה שפגע בהולך או בהולכי רגל.

          נמצא כי הנהג ברכב הרגיל נשפט על ידי הנבדקים לפי הנזק שגרם. ככל שהנזק היה גדול יותר, הנהג נתפס כפחות מוסרי ולהפך. “לא שינה לנבדקים אם הנהג המשיך ישר או סטה אלא כמה ילדים נדרסו. מינימום נזק, ולא פעולת הנהג, היה הקריטריון העיקרי שלפיו הוא נשפט”, מסביר ד”ר שור.

          לעומת זאת, הנהג ברכב האוטונומי נשפט לפי פעולתו. אם סטה, לא משנה בכמה ילדים פגע, נתפס כיותר מוסרי. “במקרה זה הנבדקים ציפו מהנהג שיפעל ולא ייתן לרכב להחליט בכוחות עצמו. כלומר, הוא קיבל קרדיט מוסרי מעצם זה שפעל והפעיל שיקול דעת, אפילו אם הפעולה הסתיימה בתוצאה פחות טובה, וכך גם נתפס כבעל כוונות טובות”, מוסיף ד”ר שור.

          הנבדקים ציינו גם כי הנהג ברכב האוטונומי זכאי לעונש הקל ביותר אם הסיט את ההגה (כלומר פעל) ולעונש מוגדל אם לא הסיט את ההגה ונתן לרכב להמשיך ישר כיוון שלא החליט דבר (כלומר לא פעל). את הנהג ברכב הרגיל שפטו כאמור לפי רמת הנזק (מספר הנפגעים). וכך, לא משנה כיצד פעל, ציינו שהעונש הקשה ביותר מגיע לנהג שפגע במספר הילדים הרב ביותר, ולהפך.

          לפי ממצאים אלו ניתן להבין כי כאשר נתקלים במצב שבו נגרם נזק בלתי נמנע בסביבה אוטומטית, התנהגות אקטיבית של האדם נשפטת בסלחנות רבה יותר. לדברי פרופ’ מורן, “בנוכחות אוטומציה, בפרט בעת פגיעה או תאונה בלתי נמנעת שמציבה בפנינו דילמה מוסרית (במי לפגוע ואת מי להציל), השפיטה המוסרית מתבססת על הכוונה, פעולה / אי-פעולה. ללא אוטומציה, השפיטה המוסרית מתבססת על התוצאה הסופית. הציפייה ממי שנמצא בסביבה אוטומטית היא שיפעל, שיפעיל שיקול דעת מוסרי וייקח אחריות. נראה כי נקיטת פעולה בסביבה זו נתפסת כבעלת כוונה טובה, כניסיון להציל את המצב, ולכן נשפטת פחות בחומרה גם אם היא מובילה לתוצאות פחות טובות. לעומת זאת, אי נקיטת פעולה בסביבה זו והשארת ההחלטה המוסרית בידי המכונה נתפסות כבריחה מאחריות ונשפטות לחומרה. בסביבה הרגילה אדם לא נשפט לפי מעשיו אלא לפי התוצאה (מידת הנזק בפועל)”. לדברי ד”ר שור, “המסקנות הללו יכולות לתרום לקביעת מדיניות שלפיה מערכות אוטונומיות יתוכנתו כך שהגורם האנושי יוכל להתערב בפעולתן ביתר קלות”.

          ואכן, בפרויקט ההמשך מתכננים החוקרים לבחון את תכנות המערכות האוטונומיות. “השאלות שיישאלו הן כמה סמכות צריכה להינתן למתכנתים בתכנון רכב אוטונומי, איזה כלל צריך להוביל אותם – שמירה על הנהג או הפחתת נזק (שני כללים אפשריים בייצור כלי רכב אוטונומיים), ואיך ירגישו בעקבות תכנות מזיק”, מסכמת פרופ’ מורן.

          תגיות מכוניות אוטונומיות
          אתר קול המדע - הקרן הישראלית למדע

          אתר קול המדע - הקרן הישראלית למדע

          נוספים מאמרים

          קובי חנוך, מנכל ויביט נאנו. צילום יחצ
          אוטומוטיב

          לקראת ChipEx2025: העולם עובר ל-ReRAM, וויביט ננו היא כיום הספק העצמאי היחיד לטכנולוגיה זו

          אוטומוטיב

          CEVA זכתה במכרז של Nextchip: מחזק את מעמדה בשוק ה-ADAS

          מנכ
          אוטומוטיב

          לקראת ChipEx2025. קובי מרנקו, ארבה: כך מקצרים עשר שנים בפיתוח שבבי אוטומוטיב

          פתרון זכרונות לשימוש ברכב. איור: וויביט ננו
          אוטומוטיב

          וויביט: טכנולוגיית הזיכרון ההתנגדותי עברה בהצלחה את דרישות התקן המחמיר של מועצת האלקטרוניקה לרכבים

          הפוסט הבא
          תהליך ייצור GAA 3 ננומטר של סמסונג. צילום יחצ

          סמסונג מפתחת "מערכת חיישנים חכמה" כדי לשפר תפוקה וקיבולת ייצור של מוליכים למחצה

          כתיבת תגובה לבטל

          האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

          • הידיעות הנקראות ביותר
          • מאמרים פופולאריים

          הידיעות הנקראות ביותר

          • אנבידיה בחרה במעבדי Xeon 6 של אינטל למערכות הבינה…
          • יוסי מיוחס, מנכ"ל Xsight הציג בכנס TSMC פתרון…
          • מהפכה במרכזי הנתונים: שיתוף פעולה אסטרטגי בין מארוול…
          • ד"ר פרקש נאריין ב- ChipEx2025: “בלי סיליקון, AI…
          • ReRAM – העתיד של הזיכרונות הבלתי־נדיפים במערכות על־שבב

          מאמרים פופולאריים

          • Neoclouds: הסטארט-אפים הזריזים המגדירים מחדש את…
          • היכונו לדור הרובוטים החדש: רובוטיקת בינה מלאכותית…
          • הינן שחולם: לייצר ינות ישראלים ברמת סופר פרימיום
          • להוביל עם הלב: הכוח של ניהול ממוקד באדם בעידן הבינה…
          • מהפך במערכות הניווט של המחר: האם שבבים חכמים יחליפו…

          השותפים שלנו

          לוגו TSMC
          לוגו TSMC

          לחצו למשרות פנויות בהייטק

          כנסים ואירועים

          כנסים ואירועים

          כנס ChipEx2025 יערך ב-13-14 במאי, 2025. הכנס מיועד לכל העוסקים בתעשיית הסמיקונדקטור  כולל מהנדסים, מומחים מקצועיים ובכירים.

          לחץ לפרטים

          הרשמה לניוזלטר של ChiPortal

          הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו


            • פרסם אצלנו
            • עיקר החדשות
            • הצטרפות לניוזלטר
            • בישראל
            • צור קשר
            • צ'יפסים
            • Chiportal Index
            • TapeOut Magazine
            • אודות
            • מאמרים ומחקרים
            • תנאי שימוש
            • כנסים
            • אוטומוטיב
            • בינה מלאכותית
            • בטחון, תעופה וחלל
            • ‫טכנולוגיות ירוקות‬
            • ‫יצור (‪(FABs‬‬
            • ‫צב"ד‬
            • ‫רכיבים‬ (IOT)
            • ‫שבבים‬
            • ‫תוכנות משובצות‬
            • ‫תכנון אלק' (‪(EDA‬‬
            • ‫‪FPGA‬‬
            • ‫ ‪וזכרונות IPs‬‬

            השותפים שלנו

            כל הזכויות שמורות Chiportal (c) 2010 תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

            דרונט דיגיטל - בניית אתרים, בניית אתרי וורדפרס, בניית אתרי סחר, חנות אינטרנטית, פיתוח אתרים

            No Result
            View All Result
            • עיקר החדשות
            • בישראל
            • מדורים
              • אוטומוטיב
              • בינה מלאכותית (AI/ML)
              • בטחון, תעופה וחלל
              • ‫טכנולוגיות ירוקות‬
              • ‫יצור (‪(FABs‬‬
              • ‫צב"ד‬
              • ‫שבבים‬
              • ‫רכיבים‬ (IoT)
              • ‫תוכנות משובצות‬
              • ‫תכנון אלק' (‪(EDA‬‬
              • ‫‪FPGA‬‬
              • ‫ ‪וזכרונות IPs‬‬
              • תקשורת מהירה
            • מאמרים ומחקרים
            • צ'יפסים
            • כנסים
            • Chiportal Index
              • אינדקס חברות – קטגוריות
              • אינדקס חברות A-Z
            • אודות
            • הצטרפות לניוזלטר
            • TapeOut Magazine
            • צור קשר
            • ChipEx
            • סיליקון קלאב

            כל הזכויות שמורות Chiportal (c) 2010 תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

            דרונט דיגיטל - בניית אתרים, בניית אתרי וורדפרס, בניית אתרי סחר, חנות אינטרנטית, פיתוח אתרים

            דילוג לתוכן
            פתח סרגל נגישות כלי נגישות

            כלי נגישות

            • הגדל טקסטהגדל טקסט
            • הקטן טקסטהקטן טקסט
            • גווני אפורגווני אפור
            • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
            • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
            • רקע בהיררקע בהיר
            • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
            • פונט קריאפונט קריא
            • איפוס איפוס