הדרך שבה אנו עובדים השתנתה: ההתקדמות המהירה בטכנולוגיה מחד ועלייתה של עבודה מרחוק מאידך, שינו את הדרך שבה ארגונים רבים פועלים. מנהלים מקצועים עומדים כיום בפני האתגר של הסתגלות וניהול יעיל של צוותים מבוזרים תוך שמירה על שיתוף פעולה ותקשורת, והבטחת פרודוקטיביות בסביבת עבודה מרוחקת או היברידית.
להלן שלושה מאתגרי הניהול הקריטיים ביותר בשנת 2023:
1. שינוי בדרכי העבודה
יש דברים שלא משתנים. מגיפת הקורונה ויעדי החברה , לא שינו בהכרח את תפקידו של מנהל – עליו לדאוג לרווחת העובדים, לדיוני קריירה, לשיחות ביצועים ומתן משוב. משימות אלה מהוות עדיין חלק גדול מהיום-יום שלו. מה שהשתנה כעת הוא האופן שבו עליו לטפל בחלקים החיוניים הללו בתפקידו.
כאשר העובדים מבלים 65% פחות זמן במשרד (בממצוע) בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה, מנהלים מרגישים פחות את הקשר עם העובדים שלהם. עם זאת, העובדים מסתמכים כעת יותר על המנהל הישיר שלהם עבור רוב המידע שעליהם לקבל מהארגון .
המנהלים לעומת זאת נאבקים למצוא דרכים חדשות לתקשר, לנטר ולהתחבר במיוחד עם הצוותים המרוחקים שלהם, לוודא עמידה ביעדים ובביצועים, לשמור על המוטיבציה של הצוותים שלהם ובמיוחד על המעורבות של הצוותים המרוחקים.
כדי לבצע זאת עליהם לעדכן את דרכי העבודה שלהם במטרה להבטיח את השליטה בניהול עובדיהם.
במציאות היום יומית מנהלים רבים מרגישים חוסר אמון ביכולתם להוביל צוותים מצליחים. במחקר שנערך לאחרונה על ידי הרוורד ביזנס ריוויו (HBR) התגלה כי כ-40% מ-215 המפקחים והמנהלים שהשתתפו במחקר הביעו ביטחון עצמי נמוך ביכולתם לנהל עובדים מרוחקים ביעילות. לעומת זאת, מנהלים שהם חלק מחברות שהעניקו תמיכה מעשית או הכשרה למנהלים בסביבה משתנה הראו יכולות מוגברות של התמודדות עם המציאות החדשה.
2. למנהלים יש יותר על שולחנם
או במילים אחרות, למנהלים יש יותר עם מה להתמודד עכשיו. לפי חברת המחקר גאלופ, עבודה היברידית פשוט "מפילה יותר על שולחנו של המנהל".
עם סביבת העבודה המשתנה, דרישות חדשות מהעובדים והעלייה של עבודה מרחוק, מנהלים הם כעת יותר מתמיד מרכיב קריטי בארגון. הם לא רק הקשר החיוני בין החברה לעובדיה, אלא הם גם הכריכה שמחברת את הצוותים המרוחקים שלהם יחד וכתוצאה מכך למנהלים יש יותר אחריות מאי פעם.
אך במציאות לא פשוטה זו מתברר שמנהלים רבים נשחקים – לפי גאלופ בשנת 2022 מנהלים היברידיים חוו את הרמות הגבוהות ביותר של שחיקה, ובסך הכל 49% מהמנהלים הקדמיים מרגישים שחוקים על בסיס יומי.
הנוף העסקי המתפתח והמורכבות הגוברת של הפעולות הארגוניות הטילו אחריות גדולה יותר על המנהלים. הם צפויים לא רק להשיג מטרות עסקיות אלא גם להתמודד עם משימות מגוונות כמו ניהול צוותים מרוחקים, אימוץ טרנספורמציה דיגיטלית, להישאר מעודכן במגמות בתעשייה וטיפול ברווחת העובדים. איזון התפקידים והאחריות המרובים הללו תוך שמירה על צמיחה והתפתחות מקצועית משלהם יכול להיות אתגר משמעותי עבור מנהלים בסביבת העבודה הדינמית של היום.
3. נתק בין הציפיות של מנהלי החברה והעובדים בצוותים
אחד האתגרים הניהוליים הגדולים איתם אנו מתמודדים היום הוא ה"סחיטה" – מנהלים חווים לחץ משני הכיוונים גם מעליהם וגם מתחתם. המנהל הקדמי הוא מתווך מרכזי בין מנהלים בכירים לעובדיהם, אך לעתים קרובות המנהל צריך ללהטט בין הציפיות של מנהליו ועובדיו . עליו לנהל במקביל דרישות ברמה גבוהה יותר לגבי היעדרות, שימור, גיוס ופרודוקטיביות, ולנהל את דרישות העובדים שלו במונחים של שיחות קריירה, משוב, קידום ורווחה. למעשה, 59% מהמנהלים חושבים שהם צריכים להיות טובים יותר בניהול אינטרסים רבים של בעלי עניין מאשר לפני שנה.
ארגונים מתמודדים עם ניתוק הולך וגובר בין הציפיות של מנהיגות ארגונית וחברי צוות בודדים. בעוד שהאסטרטגיות והיעדים הארגוניים מתמקדים בהצלחה ורווחיות לטווח ארוך, עובדים לרוב מחפשים עבודה משמעותית, הזדמנויות לפיתוח מקצועי, איזון בין עבודה לחיים ותחושת מטרה. גישור על פער זה מחייב מנהלים לתקשר ביעילות יעדים ארגוניים, ליישר יעדים אישיים עם החזון הרחב יותר, לספק משוב ותמיכה לצמיחת עובדים, ולטפח סביבת עבודה חיובית הנותנת מענה הן לצרכים העסקיים והן לשאיפות העובדים.
לסיכום, המנהלים של היום חייבים להסתגל לנוף העבודה המשתנה, ואשר קיבל תאוצה בכיוון השינוי בעקבות מגיפת הקורונה ועליית אחוזי העובדים מרחוק. על המנהלים להתמודד עם אחריות מוגברת ולגשר על הפער בין יעדי הארגון לציפיות העובדים. על ידי אימוץ טכנולוגיות, פיתוח מיומנויות מנהיגות מגוונות וטיפוח תקשורת ושיתוף פעולה בין העובדים, מנהלים יכולים לנווט בין האתגרים הללו ולהניע בהצלחה את ארגוניהם.