כך עולה מדירוג BCG לשנת 2020, החברה החדשנית בעולם היא אפל שמדיחה מהפסגה את אלפבית הממוקמת שניה. במרבית המשק, החשיבות שמייחסים המנהלים לערך החדשנות נמצאת ברמה הנמוכה ביותר מאז המשבר הכלכלי של שנת 2009
זוהי השנה ה-14 ברציפות בה מפרסמת חברת היעוץ האסטרטגי הגלובלית Boston Consulting Group, את דירוג 50 החברות המובילות בתחום החדשנות.
את עשרת המקומות הראשונים בדירוג לשנת 2020 תופסות: אפל, אלפאבית, אמזון, מיקרוסופט, סמסונג, וואווי שרושמת זינוק של 42 מקומות, עלי בבא שעולה 17 מקומות, יבמ, סוני שחוזרת לדירוג אחרי היעדרות וסוגרת את העשיריה פייסבוק עם ירידה של שני מקומות ביחס לדירוג בשנת 2019. שינויים בולטים נוספים: וולמארט ו – HP שעולות 29 מקומות כל אחת ומדורגות במקומות ה- 13 וה-15 בהתאמה, אינטל שחוזרת לדירוג (מקום 19) ודל שעולה 21 מקומות וסוגרת את העשירייה השנייה. ירידות בולטות נוספות: נטפליקס במקום ה-17 (ירידה של 11 מקומות), אדידס במקום ה- 28 (18-) ומקדולנדס שסוגרת את רשימת ה- 50 עם צניחה של 29 מקומות. לצורך עריכת הדירוג נבחנו ביצועיהן של למעלה מ- 1000 חברות בעולם במגוון סקטורים על ידי כ- 2,500 מנהלי חדשנות ב-5 פרמטרים שונים.
לא פשוט להיות חברת חדשנות לאורך זמן – מבין 162 החברות שדורגו ב-50 הראשונות לאורך 14 שנות הדירוג של BCG, קרוב ל-30% הופיעו פעם אחת בלבד ו-57% אחוזים הופיעו שלוש פעמים או פחות. שמונה חברות בלבד היו חלק מרשימת החברות החדשניות בכל שנה: אלפאבית, אמזון, אפל, HP, IBM, מיקרוסופט, סמסונג וענקית הרכב טויוטה, היחידה ברשימה מצומצמת זו שאינה חברה מסקטור הטכנולוגיה.
ירידה בחשיבות ערך החדשנות – דירוג החדשנות מצביע על ירידה בחשיבות ערך החדשנות בקרב החברות שנבחנו. חדשנות ממוקמת באחד משלושת המקומות הראשונים בסדרי העדיפויות הניהוליים בקרב כשני שליש מהחברות שנבדקו. מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז המשבר הפיננסי בשנת 2009, ויתכן כי הוא משקף את חוסר הוודאות הנוגע לתחזיות הכלכליות עוד טרם פרוץ מגפת הקורונה.
פחות ממחצית הן מחויבות לחדשנות – BCG מצביעה על כך שרק 45% מהחברות ממקמות את ערך החדשנות בראש סדרי העדיפויות שלהן וגם משקיעות משמעותית למען קידומו. חברות אלו מכונות "חדשניות מחויבות". בקרב 25% מהחברות שנבדקו נמצא חוסר הלימה בין ההצהרות אודות החשיבות האסטרטגית שהן מייחסות לנושא החדשנות לבין ההשקעה בפועל למען קידומה, ולכן הן מכונות "חדשניות מבולבלות". ה"חדשניות הסקפטיות" לעומת שתי הקבוצות הראשונות אינן מייחסות חשיבות אסטרטגית לערך החדשנות ובהתאם לכך אין הוא מהווה מטרה להשקעה עבורן. קבוצה זו מהווה 30% מסך החברות שנבדקו. אחת מדרכי הפעולה הבולטות של ה"חדשניות המחויבות" היא תיעדוף ההשקעה והתרכזות במספר מצומם יחסית של אתגרי חדשנות בו זמנית, במטרה לגשת לכל אחד ואחד מהם באופן יעיל. חברות אלו מתמקדות בעיקר בנושאי ניתוחים מתקדמים, עיצוב דיגיטלי ופלטפורמות טכנולוגיות.
חברות פארמה ופיננסים המחויבות ביותר לחדשנות – החלק הגדול ביותר של "חדשניות מחויבות" מגיע מענף הפיננסיים (56% מהחברות בענף הן מחויבות) והפארמה (56%) ושיעור הנמוך היותר מגיע ממוצרים תעשייתיים (30%) וענפי הסיטונאות והקמעונאות (32%).
החדשנות משתלמת: ה"חדשניות המחויבות" הן חברות מנצחות. 60% מהן מדווחות כי הן נהנות משיעור עולה בנתח המכירות של מוצריהן ושירותיהן אשר הושקו בשלוש השנים האחרונות, לעומת 30% בלבד מה"סקפטיות" ו- 47% מה"מבולבולת".
מנהיגים חדשניים משקיעים פי בחדשנות כ- 18% מהמכירות (פי 1.4 לעומת חברות שאינן חדשניות) וזמן ההגעה שלהם לשוק הוא ארוך יותר – אך הם מקבלים תוצאות מצוינות של תמורות מהחדשנות – גידול של 27% בתמורה ביחס להיקף המכירות, פי ארבעה לעומת החברות הפחות חדשניות בדירוג.
פורצות את הגבולות – תוצאה מעניינת נוספת שעלתה מהמחקר נוגעת לחברות הפורצות את גבולות התעשייה בה הן פועלות. מדירוג החברות החדשניות ביותר על ידי המנהלים, עולה כי בהשוואה לשנת 2015, משיבים רבים יותר, באופן מובהק, ציינו חברות המשתייכות לתעשייה שונה משלהם, כחברות המובילות בתחום החדשנות דווקא בעולם התוכן בו הם עצמם פועלים (למשל אמזון כמובילת חדשנות בתחום הבריאות או עלי באבא כמובילה חדשנית בתחום השירותים הפיננסיים). כך בעולם בו כל תעשיה הופכת במידה מסוימת לתעשייה טכנולוגית, מתקיים סוג של חדשנות פורצת גבולות אל מחוץ לתחומיה המסורתיים של כל חברה. החברות הבולטות ביותר בפריצת הגבולות מגיעות מתחומי התוכנה, רכב, מוצרים תעשייתיים וכימיקלים.
וכאמור הדוח הנוכחי מספר על שובן של חברות הטכנולוגיה הגדולות: אף על פי שבאופן מסורתי דווקא לחברות קטנות קיים היתרון להשתנות, להתאים ולהגמיש עצמן, ולהיות קרובות ללקוחותיהן, המחקר מצא כי דירוג החדשנות של חברות קטנות אינו גבוה באופן מובהק מאשר החברות הגדולות יותר. למעשה, למעלה מ- 40% מהחברות הגדולות ביותר (כמיליארד דולר או יותר בהיקף הכנסות) הן מובילות חדשנות.