ככל הנראה יעדיפו יצרניות הרכב את הרכבים הפופולאריים על פני רכבי היוקרה בתור לייצור* בגלל שיטת הייצור JUST IN TIME מוצאות את עצמן יצרניות הרכב בסוף התור לשבבים
תקופות ההמתנה הארוכות למכוניות פופולריות עשויות להישאר נורמה גם לתוך 2022, כמו המחסור מוליכים למחצה עבור תעשיית הרכב גורם עיכובים אלה לא ייפתר בזמן הקרוב, אמרו כמה מיצרני השבבים הגדולים ואנליסטים
יצרני שבבים ברחבי העולם עובדים שעות נוספות ומשקיעים בתפקידים נוספים כדי לגשר על המחסור הנוכחי. אבל להפוך מפעלים למבצעיים יכול לקחת עד שנתיים עד שההיצע יוכל להתאים לרמות הביקוש הנוכחיות.
"המחסור באספקה לא צפוי להיפתר בטווח הקצר", אמר ויניי ראגונאת', שותף ומוביל מגזר הרכב ב-EY הודו. "ייצור מוליכים למחצה היא מערכת אקולוגית השזורה זו בזו בעולם, מה שהופך את שרשרת האספקה לפגיעה מאקרו כלכלית וגיאופוליטית."
הודו מסתמכת לחלוטין על יבוא לצרכי המוליכים למחצה שלה. רוב ייצור השבבים בעולם מרוכז בטייוואן ומדינות ברחבי העולם עושות מאמצי שתדלנות כדי שיצרניות הרכב שלהן יוצבו בקדמת התור.
כמה מנהלים בתעשיית הרכב אמרו כי צוותי הרכש שלהם עוקבים אחר שרשרת האספקה כמעט על בסיס יומי, לא רק עבור עצמם אלא גם עבור הספקים הישירים והעקיפים שלהם.
"עבדנו על חלופות וקניית ספוטים של ייצור . אני חושב שאנחנו ברמה סבירה של שליטה לרבעון זה לפחות; לא יכול לומר מעבר לרבעון הזה", אמר שיילש צ'נדרה, נשיא יחידת עסקי רכבי הנוסעים בטאטא מוטורס. "המצב עדיין קצת מסוכן."
מוקדם יותר החודש, נגעה מניית טאטא מוטורס רשמה ירידה של 10% לאחר חברת הבת הבריטית שלה, יגואר לנד רובר, אמרה הייצור שלה במהלך הרבעון המתמשך יכול להיות נמוך ב -50% ממה שתוכנן בשל המחסור מוליכים למחצה.
רוב הסיכויים שתקופות ההמתנה לרכבי יוקרה יהיו אפילו ארוכות יותר כאשר יצרני רכב מסיטים את הזמנות המוליכים למחצה זמין לכיוון הדגמים הפופולריים יותר ובעלי שולי רווח גבוהים.
"החברה תמשיך לתעדף ייצור של כלי רכב בעלי שולי רווח גבוהים יותר לאספקת השבבים הזמינים, כמו גם נבצע שינויים במפרט השבבים במידת האפשר כדי להפחית את הפגיעה", אמר JLR.
היצרנית הבריטית אמרה שהמצב עשוי להשתפר במחצית השנייה של השנה הפיננסית הזו, אך הוא ייפתר לחלוטין רק במהלך 12-18 החודשים הקרובים, דבר שיצרני השבבים מסכימים איתו.
חברת TSMC, יצרנית השבבים הגדולה בעולם, אמרה לבלומברג בשבוע שעבר כי היא עובדת "באופן דינמי עם לקוחות אחרים כדי להקצות מחדש את יכולת הייצור שלנו כדי לתמוך בתעשיית הרכב העולמית". למרות זאת, החברה צופה כי ההיצע יהיה מוגבל עד 2022.
"אני חושב שייקח כמה שנים עד שנוכל לטפל במחסור, צוטט בכתבה פט גלסינגר מנכ"ל אינטל, אמר. "פשוט לוקח כמה שנים כדי לבנות קיבולת."
המחסור נגרם בשל חוסר התאמה בהיצע הביקוש לאחר זינוק בלתי צפוי בביקוש לסחורות המחייבות ערכות שבבים, כמו מחשבים, מכשירים ניידים, מכשירי חשמל ביתיים, קונסולות משחקים ומכוניות.
יצרניות הרכב נפגעו בצורה הקשה ביותר בגלל שיטת הרכש עליה הן מסתמכות, שבה הזמנות לחלקים מבוצעות רק כאשר הם נדרשים (JUST IN TIME). זה עבד בזמנים רגילים, אבל בזמנים כאלה הם מצאו את עצמם בקצה הלא נכון של התור הארוך של אלה הממתינים מוליכים למחצה.