זאת על רקע המחסור העולמי בשבבים, והרצון להפסיק את התלות בייצור בסין
הנשיא ג'ו ביידן הודיע אתמול במפגש עם ראשי תעשיית השבבים כי ארה"ב תשקיע 37 מיליארד דולר בייצור שבבים ותעשיות קשורות, ותדאג לניתוק התלות בסין בייצור רכיבים, שבבים ומתכות נדירות.
בצו עליו חתם אתמול הוא הורה לבחון כמה ענפים חשובים ביותר שמתקשים לפעול בגלל עודף ביקוש על היצע יכולות הייצור – כולל תעשיית המוליכים למחצה.
באופן ספציפי יותר, ביידן רוצה שארה"ב תהיה תחרותית עם סין ותפחית את תלותה במתקני הייצור הסיניים. עבור תעשיית המוליכים למחצה, פירוש הדבר כי יהיה צורך להשקיע מיליוני עד מיליארדי דולרים במפעלים חדשים כדי לעמוד בקצב הביקוש ולהפחית את העומס על המשאבים הסיניים. לאינטל יש זה מכבר מפעלי ייצור באריזונה ו-TSMC מתכננת לבנות מפעלים בארה"ב, כך שזה לא יהיה רעיון מופרך שיוקמו מפעלי שבבים נוספים בארה"ב.
התוכנית של ביידן תורכב משני שלבים: הראשון יהיה תהליך של 100 יום לניתוח של כמה מרשתות האספקה העדיפות הגבוהה ביותר, כולל מוליכים למחצה, סוללות בעלות קיבולת גבוהה לרכב, מתכות נדירות ותעשיות רפואיות.
השלב השני יתחיל לאחר מכן גם כן בחקירות הפעם רחבות יותר לגבי הייצור עבור צבא ארה"ב, בריאות הציבור, האנרגיה והתחבורה.
המחסור בהיצע של שבבי סיליקון הגיע לשיא של כל הזמנים, ולמוצרים כמו TSMC פשוט אין מספיק מתקני ייצור כדי לעמוד בקצב הביקוש הבלתי פוסק משווקי השרתים, המחשבים והרכב.
המחסור בשבבים נובע משילוב של מספר גורמים, ראשית – הגלל מגפת הקורונה, עברו חלקים גדולים יותר לרשת, יצרניות מוצרי האלקטרוניקה חוו עלייה בביקוש למוצרים כמו מחשבים ניידים. ייצור השבבים האט גם בין השאר בגלל הסגרים, ומלחמת הסחר של הנשיא לשעבר טראמפ עם סין הקשתה על חברות אמריקאיות לעבוד עם יצרני שבבים סיניים.
חברות כמו אפל, AMD, סוני וקוואלקום העלו דאגה ממחסור בשבועות האחרונים, כולל חלקים למכשירי אייפון וקונסולות כמו פלייסטיישן 5. וכמו שדיווחנו בשבועות האחרונים, גם יצרני הרכב מודאגים מהמשבר.
החלטה מאוד צפוייה מפוליטיקאי שבחיים לא עבד למחייתו. שוק שבמשך 40 שנה (מאז תחילת שנות ה 80) נכבש על ידי המזרח, לא ישתנה תוך שנה, שנתיים, אפילו שמונה. ובמיוחד לא בעזרת 37 מיליארד דולר. זה סכום מזערי שקטן מדי בשביל להחזיר מובילות.