קורט סיברס, מנכ״ל NXP, חושף פרטים על חזון ה־Edge AI, על AGENTIC AI והרחבת שותפויות אסטרטגיות בכנס TSMC באמסטרדם
ב־27 במאי 2025, במסגרת כנס ה־European Tech Symposium של TSMC שהתקיים באמסטרדם, עלה לבמה קורט סיברס, מנכ״ל חברת NXP, שתיאר את ההתפתחות בשיתופי הפעולה בין שתי החברות.
"מאז שהופרדה NXP כישות עצמאית ב־2006 והונפקה בשנת 2010 בנאסד״ק, היא התפתחה במהירות: הכנסותיה הוכפלו בשלוש ובעיקרון ההפעלה (Operating Margin) של החברה זינק ביותר מפי שניים, כששווי השוק שלה (Market Cap) גדל כמעט פי חמישה עשר מאז ההנפקה. מדדים אלו אינם מטרה בפני עצמם, אלא פלטפורמה יציבה שממנה אפשר לצאת אל עתיד שוק מבוסס רכיבים חכמים ורב־תכליתיים."
אחד המיזמים המרכזיים שציין סיברס היה השותפות המשותפת בין TSMC, Bosch, Infineon ו־NXP להקמת מפעל ESMC בדרזדן ש בגרמניה. "המפעל, שהחל כרעיון לחיזוק החוסן של שרשרת האספקה באירופה, עתיד להפוך למרכז חדשנות מתקדמת לייצור שבבים. הוא ישלב בין היכולת הטכנולוגית של TSMC, הניסיון התעשייתי של Bosch והידע בתחום אבטחת הרכב של Infineon, יחד עם התוכניות של NXP למערכות רכבים חכמות. סיברס הדגיש כי הייצור במפעל יתמוך הן במפעלי ייצור TIWAAN והן במתקני TSMC באריזונה, מה שיוסיף לשוק האירופאי נפחי ייצור שלא נראו כמותם באזור בשנים האחרונות".
בהמשך דן סיברס באופן מקיף בשיתופי הפעולה הרב־תחומיים של NXP, ובראשם השקה של מספר רכיבים פורצי דרך. בין ההכרזות שהציג ניתן למצוא את השקת מיקרוקונטרולר ה־S32K5, המיועד לשוק הרכב האוטונומי. זהו המיקרוקונטרולר התעשייתי הראשון בתעשייה המתבסס על תהליך 16 ננומטר ומשולב בו זיכרון MRAM מובנה, כך שהוא מותאם במיוחד לאפליקציות רכב הדורשות ביצועים גבוהים וחיסכון אנרגטי במקביל. סיברס ציין שהמיקוד העיקרי של רכיב זה יהיה עבור יישומים המבוססים על אנרגיה סולארית (Solar Applications in STDs) במכוניות היברידיות או חשמליות, וכן במערכות חישה ובקרה ברכבים תעשייתיים
רכבים מבוססי תוכנה
סיברס הכריז גם על מיזם הרכיב החדש בקצה העליון של היררכיית העיבוד לרכב: מעבד על בטכנולוגיית 5 ננומטר בשם Wheel Computer. מדובר במעבד־על התעשייתי הראשון מבית NXP, המיועד לרכבי דור העתיד – רכבים מבוססי תוכנה (Software-Defined Vehicles). ה־Wheel Computer אינו מציע רק עוצמת עיבוד מרשימה, אלא משלב גם תמיכה מלאה ביכולת מולטיאינטגריטי אבטחה פונקציונלית (ACLD) עבור בטיחות ופונקציונליות קריטית, לצד בידוד חומרתי מלא בין תתי־מערכות. סיברס הדגיש כי יכולת האספקה של רכיבי ה־5 ננומטר האלה תותמך על ידי שיתוף הפעולה עם TSMC, הן דרך המפעלים בטייוואן והן בזכרון הייצור החדש באריזונה שבארצות הברית.
מעבר להשקות המוצרים, הציג סיברס את חזון NXP ל־ Edge AI – עתיד שבו חכמת המחשוב ושמרון הנתונים יתקיימו בסמוך למקור הייצור שלהם, במספר עולמות בו זמנית. לדבריו: "שוק השבבים העולמי צפוי להגיע לשווי של כ־1.3 טריליון דולר עד שנת 2030, וצמיחתו תתפתח בגלים: תחילה מחשבים אישיים, ההמשך במובייל עם סמארטפונים וטאבלטים, וכעת הגל השלישי – חכמת ה־Edge."
Agentic AI – השלב הבא במודעות של הבינה המלאכותית לסביבתה
בכנס תיאר סיברס את שלבי האבולוציה של בינה מלאכותית (AI) בתחום ה־Edge: השלב הראשון הוא Perception AI, שבו מערכות למידת חישה (כמו זיהוי עצמים ודיבור) מעלות את המודעות של המכשיר לסביבתו. השלב הבא, Generative AI (גם הוא ידוע כ־Chain AI), מאפשר ל־Edge ליצור תוכן, החל מקוד ותסריטי טקסט ועד ליצירת תמונות וסרטונים. אולם השלב השלישי, שלפי סיברס מכונה Agentic AI, הוא המעבר לפרואקטיביות: מערכות ה־Edge לא רק יגיבו לגירויים אלא ילמדו להפעיל תהליכים, ליזום פעולה ולמקסם תוצאות בצורה אוטונומית.
סיברס הסביר כי מעבר לתובנה האקדמית, העשייה המעשית מחייבת התמודדות עם ארבעה אתגרים מרכזיים: האתגר הראשון הוא כמות הנתונים האדירה שמיוצרת מדי יום – שמוערכת בחצי טריליון ג’יגה־בייט במכשירי Edge ברחבי העולם. השתהות בהעלאת כולם לענן תדרוש רוחב פס עצום, צריכת אנרגיה בלתי נסבלת וזמן תגובה איטי מדי. לכן הפתרון נעוץ בעיבוד מקומי של רוב הנתונים, כשהענן מקבל רק מידע תמציתי (Metadata). הבעיה השניה היא הדרישה לתגובה מיידית (Low Latency). במערכות אוטונומטיות כגון רכבים אוטונומיים או קווים תעשייתיים, החלטות חייבות להתקבל בשברירי שנייה, ולא ניתן לסמוך על מעבר נתונים לענן. שלישית: , יעילות אנרגטית גבוהה יותר: עיבוד מקומי חוסך בתנועה חוזרת של נתונים ובמתח צרוך, וזאת קריטית במיוחד במכשירים בעלי הגבלת הספק, לרבות רכבים חשמליים ומכונות חכמות. Fourth, אמון – והכוונה כאן לבטיחות פונקציונלית (Functional Safety) ול־Cybersecurity ברמה הגבוהה ביותר. מערכות ה־Edge, ובפרט אלה המובילות רמת הפעלה אנושית (כמו רובוטים תעשייתיים ורכבים אוטונומיים), חייבות להיות חסינות לתקיפות סייבר ובעלות מנגנונים מובנים שמונעים תקלות מקרות או זדוניות.
כדי להדגים אפשרות יישומית, תיאר סיברס מודל של מערכת שמורכבת ממספר סוכנים (Agents) המנוהלים על־ידי “מנחה” (Orchestrator). בתרחיש תעשייתי פשוט, חיישני לחות ומצלמות לאיתור דליפות מים מזהים מצב חריג: טפטוף מים על רצפת המפעל. מיד מחליט המנחה להנחות את סוכני המשאבה לעצור את אספקת המים, לסגור דלתות כדי לבודד את האזור ולהפעיל סוכנים נוספים שמטפלים בסילוק המים. כל התהליך אוטונומי, לא דורש התערבות אנושית ושומר על רציפות הפעילות של המפעל. סיברס הבהיר כי כל הטכנולוגיה הדרושה קיימת כבר היום, ואין בה משום מדע בדיוני.
סיברס הדגיש כי כדי להניע מערכות מסוג זה יש להשקיע בכך שניסוי רכיבי הסיליקון עצמם יגיעו מוכנים מראש להתמודדות עם מורכבות מרובה: נדרשים ריבוי ממשקים (Power Management, Connectivity, Safety & Security) לצד פלטפורמות תוכנה (Software Building Blocks) שיתאימו למגוון רחב של יישומים, החל ממכונת קפה תעשייתית ועד רשתות רכב החכמות ביותר. הוא ציין כי עם כל הדור הקודם של רכיבי NXP, היכולת לשמור על תאימות תוכנתית בין דורות (Backward & Forward Compatibility) היא שזוכה להעדפה גבוהה בקרב לקוחות המעוניינים לחסוך משאבי פיתוח ולזרז את זמן הגעה לשוק.
בהמשך הכריז סיברס על שיתופי פעולה נוספים שנועדו להרחיב את אבני הפינה של אקוסיסטם ה־Edge:
• Kinara – מובילה בתחום ה־Neural Processing Units (NPUs) לדור הבא, שמתמחות בעיבוד חכם ומותאם ב־Edge.
• Aviva Links – חברה המתמחה בתקשורת אלחוטית ואסינכרונית ברוחב פס גבוה לרכבים מבוססי תוכנה, כדי לאפשר העברת נתונים סופר־מהירה בין יחידות ה־Edge.
• TTTech Auto – המפתחת Middleware ייעודי לבטיחות לרכב, שבשל הנהלים הרגולטוריים נדרש להתאמה קפדנית ל־ISO 26262 (תקן בטיחות פונקציונלית ברכב).
סיברס סיכם את הנאום בהצהרה אופטימית במיוחד: "היכולות הטכנולוגיות הדרושות להטמעה נרחבת של Agentic AI ב־Edge כבר זמינות היום. הוא הדגיש שזהו לא תחליף לענן המחשוב, אלא שיתוף פעולה הדוק בין הענן לבין ה־Edge, שם מתבצע עיקר העיבוד המיידי. סיברס אף הביע אמון מלא בקהילה הטכנולוגית האירופית וביכולתה להביא את החזון למימוש בכללותו כבר בשנים הקרובות."
הוא הבטיח כי למרות תוכניתו לפרוש מתפקיד מנכ״ל NXP בסוף שנת 2025, גם אחרי פרישתו, בסיס השותפויות והטכנולוגיות שהונחו כאן בכנס ישמשו אבן דרך משמעותית לשנים של צמיחה מתמדת, וציין שהוא מצפה בשקט לזכות לחוות בקרוב מערכת אוטומטית מלאה במלון כלשהו, כשכל הצרכים יתואמו ללא התערבות אדם.