מפגש של בעיות הוביל למחסור בשבבים. בנוסף לבעיות ותיקות בתעשייה, כמו כושר ייצור לא מספיק במפעלי השבבים, מגיפת הקורונה יצרה אתגרים ללא תקדים כמו האטה פתאומית של הביקוש למכוניות, וחזרה מהירה בלי תיאום עם תעשיית השבבים * מחקר
כשהמחסור בשבבים השבית לראשונה קווי ייצור של רכב ב-2021, תעשיית השבבים מצאה את עצמה באור הזרקורים שאינה מורגלת בו. כך עולה מניתוח שהתפרסם באתר הפורום הכלכלי הבינלאומי (הידוע גם בזכות הכנסים השנתיים שהוא מארגן בדאבוס, שווייץ).
"פתאום כולם דיברו על השבבים הזעירים שמאפשרים פונקציות כה רבות ושונות במכונית, מתאורה פנימית ועד לבקרת מושבים וזיהוי שטחים מתים. כשכמה חברות הייטק ומוצרי צריכה אלקטרוניים החלו לחוות מחסור בשבבים או להביע חששות לגבי שרשראות האספקה, תשומת הלב גברה. עכשיו ברור לכולם: אנחנו חיים בעולם של שבבים."
מה גרם לדילמה הנוכחית? ומה צופן העתיד למגזר השבבים ולערך הכלכלי הרב שהוא יוצר?
"מפגש של בעיות הוביל למחסור בשבבים. בנוסף לבעיות ותיקות בתעשייה, כמו כושר ייצור לא מספיק במפעלי השבבים, מגיפת הקורונה יצרה אתגרים ללא תקדים. לדוגמה, יצרני הרכב הקטינו את הזמנות השבבים שלהם בתחילת 2020 כי המכירות של הרכב צנחו. כשהביקוש התאושש מהר יותר מהחזוי במחצית השנייה של 2020, תעשיית השבבים כבר שינתה קווי ייצור כדי למלא את הביקוש ביישומים אחרים. חברות השבבים הגדילו את התפוקה, וזה יתרום לגידול צפוי של כ-9% בהכנסות ב-2021 – עלייה לעומת כ-5% שנרשמו ב-2019, השנה האחרונה לפני המגיפה. בנוסף כמה ממשלות מגדילות את ההשקעה שלהן בטכנולוגיות שבבים כדי להקטין את ההשפעה של השיבושים בשרשרת האספקה העולמית."
"אבל המחסור הנוכחי בשבבים כנראה לא ייפתר בזמן הקרוב, בחלקו בגלל המורכבויות של תהליך היצור של השבבים. זמני ההספקה הטיפוסיים יכולים לעלות על ארבעה חודשים לגבי מוצרים שכבר מבוססים בקו ייצור. הגדלת כושר הייצור על ידי העברת מוצר לאתר ייצור אחר בדרך כלל מוסיפה עוד שישה חודשים (גם במפעלים קיימים). מעבר ליצרן אחר בדרך כלל מוסיף שנה או יותר כי התכנון של השבב מחייב שינויים כדי להתאים לתהליכי הייצור הספציפיים של השותף החדש. ויש שבבים המכילים קניין רוחני ספציפי של היצרן שעשוי להצריך שינויים או רישוי".
הערך על כף המאזניים ברחבי העולם
חברות רבות הזקוקות מוליכים למחצה כבר שוקלות מחדש את אסטרטגיות הרכש ארוכות הטווח שלהן. חלקן, למשל, עשויות לעבור ממודל הזמנה "בדיוק בזמן", המסייע למזער את עלויות המלאי, למודל שבו הם מזמינים מוליכים למחצה זמן רב מראש. מצדן, חברות מוליכים למחצה רבות מתאימות את האסטרטגיות ארוכות השנים שלהן כדי להישאר חזקות.
להחלטות שחברות המוליכים למחצה מקבלות יכולה להיות משמעות כלכלית עצומה, הן עבור התעשייה והן עבור הכלכלה כולה. הסיכון מעולם לא היה גבוה יותר. בתחילת שנות ה-2000 שולי הרווח של חברות מוליכים למחצה היו נמוכים, כאשר רוב התשואות המניבות היו נמוכות מעלות ההון. עם זאת, הרווחיות השתפרה בעשור האחרון בשל ביקוש מרקיע שחקים למיקרו-שבבים במרבית הענפים, הצמיחה המהירה של מגזר הטכנולוגיה והגדלת השימוש בענן, כמו גם קונסולידציה מתמשכת בתת-מגזרים רבים. אחת התוצאות היא שרווחיות תעשיית המוליכים למחצה השתפרה משמעותית ביחס לענפים אחרים, ומגמה זו צפויה להימשך.
לא משנה באיזה טקטיקות הן ינקטו, ההחלטות שמקבלות חברות השבבים יהדהדו הרחק מעבר לתעשייה שלהן וישפיעו על חברות ההייטק, מוצרי הצריכה והרכב שתלויות בהן.