מנכ"ל אינטל דיבר בפורום הכלכלי העולמי וניסה לשכנע ממשלות נוספות לסבסד את תעשיית השבבים כדי לא להיות לדבריו תלוייים בטאיוואן, אך היו גם דוברים שטענו כי מדובר בפרוטקציוניזם
עתידה של תעשיית המוליכים למחצה הוכרע באופן חלקי בשבוע שעבר על ידי שילוב של פוליטיקאים ובכירים בתעשיית השבבים המתמודדים על השפעה בפורום הכלכלי העולמי.
מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, ניצל את מסדרונות דאבוס, וניסה לגייס ממשלות להלוות מיליארדי דולרים בתמריצים לפתיחת מפעלי שבבים באזוריהן.
גלסינגר אמר בוועידה כי מוליכים למחצה יהפכו לכוח גיאופוליטי בעשורים הקרובים. השבבים הם נשק חדש יחסית במלחמות סחר, כאשר ארה"ב אוסרת על משלוחי שבבים לרוסיה ושבבים מתקדמים לסין בשם הביטחון הלאומי.
באופן ספציפי, ארה"ב מגבילה משלוחים של מעבדים בעלי ביצועים גבוהים, מעבדים גרפיים ושבבי AI כדי לחנוק את יוזמות מחשבי העל, הקוונטים והבינה המלאכותית של סין.
במשך עשרות שנים, אסיה הייתה מרכז עצבים של ייצור שבבים. אבל המחסור בשבבים העלה חששות מכך שייצור השבבים מרוכז בידי כמה מדינות. זה הניע את ארה"ב והאיחוד האירופי להעביר חקיקה שהציעה מיליארדים בתמריצים לחברות כמו אינטל ו-TSMC לפתוח מפעלים על אדמתן.
אבל הייתה הרבה ביקורת ב-WEF על מדיניות המוליכים למחצה הטעונה פוליטית שאומצה על ידי ארה"ב והאיחוד האירופי.
המדיניות, שנוטה לכיוון פרוטקציוניזם של שבבים, נתפסה ככזו שאינה מחושבת היטב, ורחוקה מהאמת הבסיסית של האופן שבו פועלת תעשיית המוליכים למחצה. המבקרים גם אמרו כי לא ניתן למחוק את סין במטה קסם משרשרת אספקת השבבים.
מנחה הפאנל בפורום הכלכלי העולמי בשבוע שעבר, שכותרתו "למידה מזעזועים באספקת מוליכים למחצה", אלן מאריי, מנכ"ל Fortune Media USA Corp, מאריי ציין כי מוליכים למחצה הם הנפט החדש, ואמר כי השבבים יהפכו לחשובים באותה מידה או יותר.
המחסור האחרון בשבבים הביא לזינוק בקיבולת ייצור הסיליקון, אך המחסור הסתיים כעת. השבבים נערמים כעת במחסנים כאשר האינפלציה והירידה הכלכלית המקבילה האטו את הרכישות. עם זאת, עדיין יש מחסור בשבבים למוצרים כמו מכוניות.
גלסינגר הזכיר לקהל כי תעשיית השבבים תנודתית מאוד וידעה הרבה מחזורים של חוסר איזון בהיצע ובביקוש. הוא גם אמר כי "כולם עדיין מאמינים שמוליכים למחצה יכפילו את עצמם בעשור הזה". עם זאת ההון הפיננסי של אינטל קטן בשל המשבר והחברה מקצצת בפעילות, חותכת מוצרים והחלה לפטר עובדים.
גלסינגר התחייב במיליארדים לפתיחת מפעלים חדשים במדינת אוהיו ובגרמניה בארה"ב, והוא מצפה לקבל מיליארדי דולרים בתמריצים שהתחייבו לארה"ב ולאיחוד האירופי כדי לסייע במימון המפעלים החדשים.
"מחזור כלכלי של שלושה רבעונים לא יכול להכתיב מחזור הון של חמש שנים. אנחנו צריכים להמשיך לבצע את ההשקעות ארוכות הטווח האלה גם כאשר בטווח הקצר אנחנו נאבקים במלאי", אמר גלסינגר, ימים ספורים לפני שיחת הרווחים של החברה לרבעון הרביעי ב-26 בינואר.
אבל יש המתנגדים לרעיון של פירוק שרשרת אספקה גלובלית, וניתוק מדינות ממנה לחלוטין. חברי הפאנל שיבחו את מאמצי ארה"ב לשבור את אחיזת החנק של אסיה בייצור שבבים, אך גם אמרו שהמדיניות התעשייתית של המדינה בנושא מוליכים למחצה לא תוכננה היטב.
"אנחנו צריכים סחר פתוח. אני יודע שזה נמצא תחת הרבה לחץ בינלאומי, אבל אני אלחם למען סחר פתוח וכדי למנוע פרוטקציוניזם", אמרה לסיה שריינמאכר, השרה לשיתוף פעולה בסחר חוץ ופיתוח במשרד החוץ של הולנד.
הולנד נמצאת במרכזה של מלחמת השבבים בין ארה"ב לסין הודות ל-ASML, חברה שבסיסה במדינה המייצרת כלים המשמשים במפעלים לייצור שבבים מתקדמים. ASML מצייתת למגבלות הייצוא של ארה"ב ואינה מוכרת טכנולוגיות EUV מתקדמות לסין. אבל ממשלת הולנד מתנגדת ללחץ האמריקאי לתמוך בהגבלות על יצוא טכנולוגיה על סין, על פי דיווח ב-VOA. שמרה שריינמאכר בפורום על עמדתה המרדנית, ואמרה כי האיסור עלול להצית אש ולפגוע במאמצים המתמשכים לייצב את הייצור ושרשרת האספקה של תעשיית השבבים.
היא גם הציפה מושג נוסף של "friendshoring" – מונח חדש יחסית על יצירת שרשרת אספקה בין חברים – כדי לכסות את כל המרכיבים של שבבים מתקדמים, בשלות ייצור ותחומים אחרים. אבל היא דגלה בסחר פתוח, ואמרה שמדינות ארה"ב, האיחוד האירופי ואסיה צריכות לעבוד יחד כדי להימנע ממחסור במוליכים למחצה.
גם גלסינגר הגן על הצורך להקל על סין. "סין היא גלגל שיניים חשוב בשרשרת האספקה העולמית ולא ניתן להתעלם ממנה. סין היא יצרנית השבבים השנייה בגודלה אחרי טייוואן, אמר." לדבריו שתי המדינות במזרח הרחוק עובדות ביחד כאשר השבבים שמיוצרים בטאיוואן משולבים אחר כך בציוד בסין.