הנלדסמן מונה לאחרונה לדירקטוריון חברת נו טרפיק והוא מסביר כיצד ניתן לנהל בקרת תנועה בעזרת המוצר של החברה, כמו כן הוא מציין שבעולם מבינים שגלי החדשנות הבאים יהיו מבוססים על פיתוחים בתחום השבבים
“המחסור בשבבים נוצר בגלל שיצרניות השבבים לא נערכו בזמן להגברת קצב הגידול בביקוש לשבבי רכב ודאטה סנטרים”. כך אומר ליאור הנדלסמן, שותף בגרוב ונצ’רס בראיון ל- Chiportal . לדבריו, הקורונה ומלחמת הסחר בין ארה”ב לסין החמירו את המצב.
קשה לזהות לזהות שינוי מגמה כאשר קצב גידול הביקוש לשבבים בעולם עלה מ4% בשנה ל-7% בשנה. לא קל לזהות, לוקח זמן להבין שזה קורה. לקח ליצרני הרכיבים המון זמן להבחין בשינוי ולהיות בטוחים שמדובר במגמה .
בניגוד לשבבים לטלפונים חכמים למשל, שם יש מגוון ספקים, תעשיית הרכב תלויה בספק אחד. עולם האוטומוטיב עבר שינוי רציני מבחינת תכולת השבבים במכוניות, הן החשמליות והן המכוניות הקונבנציונליות. יצרניות השבבים לא תכננו גידול כזה.
ספר על נו טרפיק:
נו טרפיק מספקת חומרה וחיישנים המוצבים מעל כל רמזור. המערכת מאפשרת לבקר את הצומת ולתת למשל אור ירוק ארוך יותר אם אין מכוניות בנתיב שהיה אמור לקבל אור ירוק. אבל זה לא הכל, המערכת מסוגלת לבקר את כל התנועה בעיר. כך למשל בפיניקס ובקליפורניה הצלחנו להוריד את זמני התנועה בצירים עד 70 אחוז. זאת בזכות המוקד העירוני. אבל לא רק עיריות יכולות להיעזר במערכת- גם רכבי חרום שיכולים לקבל גל ירוק, תחקור תאונות דרכים ועוד. כמובן שהמערכת מבוססת בינה מלאכותית.
למה עזבת חברה מצליחה כמו סולאראדג’ שהיית בין מייסדיה ועברת לקרן הון סיכון?
כמו כל הישראלים התחלתי את הקריירה שלי בצבא. שירתתי 11 שנים ביחידה 81 במגוון תפקידים טכנולוגים ואחרים. לאחר מכן עברנו אני וארבעה חברים מהיחידה להקים את סולראדג’. שם הייתי במשך 14 שנים בתפקיד ניהול כאחראי על תחום כמו השיווק, מוצרים, פיתוח העסקי וכן על רכישות ומיזוגים.
כאשר גיא סלע, שהיה מנכ”ל סולאראדג’ חלה והתברר שמדובר במחלה שהוא לא ייצא ממנה, היה ברור שצריך לחפש מנכ”ל. החלטתי שלא להגיש מועמדות משום שהרגשתי שמיציתי את עצמי בחברה אחרי שמילאתי בה תפקידים רבים. עם זאת המשכתי ללוות את החברה כשנה לאחר פטירתו של גיא, וגם היום אני משמש כיועץ.
בגרוב בנצ’רס הכרתי אנשים נפלאים שממש התחברתי אליהם. אני פוגש יזמים צעירים כמו שהייתי פעם בתחילת הדרך, ואני עוזר להם מהנסיון שלי ומהידע של איך להקים חברה.
באילו חברות נוספות השקעת בנוסף לנו טראפיק?
השקעתי גם ב Teramount ובמיראטו (Mirato). מיראטו מספקת שירות מבוסס AI לתחום הבנקאות המבצע תהליך הערכה מתמדת של סיכונים מספקים. טרמאונט הוקמה על ידי ד״ר הישאם טאהא, מנכ״ל החברה, וד״ר אבי ישראל, סמנכ״ל הטכנולוגיות, במטרה לאפשר חיבוריות אופטית להעברת מידע במהירויות גבוהות עבור חוות שרתים (Data Centers) ותשתיות תקשורת של הדור הבא.
ידוע שהיה קשה מאוד לגייס כסף לסטרטאפים בתחום השבבים, מה המצב כיום?
גרוב ונצ’רס קמה כדי להשקיע במיזמים טובים ומעניינים. נכון שבהתחלה לפחות הייתה פה או נטייה מאוד גדולה לעולם השבבים. נראה שעכשיו דווקא יש לא מעט התחלות של חברות שבבים. לא מספיק שיש פה מרכזים של חברות רב לאומיות. אסור להזניח את הצורך לפתוח חברות ישראליות עצמאיות.
נכון שהייתה תקופה שאם הייתי יזם של חברה בתחום השבבים היה לי מאוד קשה לגייס. התקופה הזאת כבר מאחורינו. היום רואים שהעולם רוכב על גלי חדשנות בתחום השבבים.