• אודות
  • כנסים ואירועים
  • צור קשר
  • הצטרפות לניוזלטר
  • TapeOut Magazine
  • ChipEx
  • סיליקון קלאב
  • Jobs
מבית
EN
Tech News, Magazine & Review WordPress Theme 2017
  • עיקר החדשות
    שת"פ אנבידיה-אינטל

    אנבידיה בחרה במעבדי Xeon 6 של אינטל למערכות הבינה המלאכותית החדשות שלה

    גדעון בן צבי, מנכ'ל ולנס סמיקונדקטור - קרדיט צילום - ולנס סמיקונדקטור.

    מנכ״ל ואלנס גדעון בן צבי, יפרוש מתפקידו בסוף 2025

    מנכ"ל אינטל ליפ-בו טאן. צילום מסך מערוץ היוטיוב של אינטל

    אינטל שוקלת למכור את עסקי הרשת והקצה

    ליפ-בו טאן. צילום: אינטל

    מנכ”ל אינטל החדש מבטיח צניעות, הקשבה והתמקדות ב”ביצוע, ביצוע, ביצוע”

    שבבי בינה מלאכותית. אילוסטרציה: depositphotos.com

    טראמפ ביטל את מגבלות מכירות שבבי AI שהטיל ממשל ביידן

    מגוון הטכנולוגיות של Wi-Charge. צילום יחצ

    Wi-Charge מגייסת 20 מיליון דולר להרחבת פלטפורמת החשמל האלחוטי

    Trending Tags

    • בישראל

      Zero ASIC משיקה פלטפורמת chiplets בענן לפיתוח שבבים ללא tape-out

      עמית קריג, סגן נשיא בכיר ומנהל מרכז הפיתוח אנבידיה ישראל. צילום יחצ

      NVIDIA מכפילה את מרכז המו"פ בתל אביב כחלק מהעמקת פעילותה בישראל

      מיכאל קגן, ה-CTO של אנבידיה ביחד עם שלמה גרדמן בכנס ChipEx2025. צילום: ניב קנטור

      מסעו הבלתי יאמן של מיכאל כגן: מתלאות ילדותו ברוסיה עד לפסגת ההייטק כ- CTO של NVIDIA

      אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות בערב הבכירים של ChipEx2025. צילום: ניב קנטור

      אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות: “עוצמתה של ישראל נובעת מיכולותיה האנושיות, מהמצוינות המדעית ומהיכולת להפוך רעיונות חדשניים לפריצת דרך בעלת השפעה עולמית”

      אנה ברנוב מנכלית HowHardAI בכנס ChipEx2025. צילןום: לנס הפקות

      “HowHardAI מאמנת LLM לתכנון אוטומטי של Netlist"

      KEES JOOSE במפגש הסיליקון קלאב, 2017

      Kees Joosse ב-ChipEx2025:“חוק מור לא מת”

      Trending Tags

      • מדורים
        • אוטומוטיב
        • בינה מלאכותית (AI/ML)
        • בטחון, תעופה וחלל
        • ‫טכנולוגיות ירוקות‬
        • ‫יצור (‪(FABs‬‬
        • ‫צב"ד‬
        • ‫שבבים‬
        • ‫רכיבים‬ (IOT)
        • ‫תוכנות משובצות‬
        • ‫תכנון אלק' (‪(EDA‬‬
        • תקשורת מהירה
        • ‫‪FPGA‬‬
        • ‫ ‪וזכרונות IPs‬‬
      • מאמרים ומחקרים
      • צ'יפסים
      • Chiportal Index
        • Search By Category
        • Search By ABC
      No Result
      View All Result
      Chiportal
      • עיקר החדשות
        שת"פ אנבידיה-אינטל

        אנבידיה בחרה במעבדי Xeon 6 של אינטל למערכות הבינה המלאכותית החדשות שלה

        גדעון בן צבי, מנכ'ל ולנס סמיקונדקטור - קרדיט צילום - ולנס סמיקונדקטור.

        מנכ״ל ואלנס גדעון בן צבי, יפרוש מתפקידו בסוף 2025

        מנכ"ל אינטל ליפ-בו טאן. צילום מסך מערוץ היוטיוב של אינטל

        אינטל שוקלת למכור את עסקי הרשת והקצה

        ליפ-בו טאן. צילום: אינטל

        מנכ”ל אינטל החדש מבטיח צניעות, הקשבה והתמקדות ב”ביצוע, ביצוע, ביצוע”

        שבבי בינה מלאכותית. אילוסטרציה: depositphotos.com

        טראמפ ביטל את מגבלות מכירות שבבי AI שהטיל ממשל ביידן

        מגוון הטכנולוגיות של Wi-Charge. צילום יחצ

        Wi-Charge מגייסת 20 מיליון דולר להרחבת פלטפורמת החשמל האלחוטי

        Trending Tags

        • בישראל

          Zero ASIC משיקה פלטפורמת chiplets בענן לפיתוח שבבים ללא tape-out

          עמית קריג, סגן נשיא בכיר ומנהל מרכז הפיתוח אנבידיה ישראל. צילום יחצ

          NVIDIA מכפילה את מרכז המו"פ בתל אביב כחלק מהעמקת פעילותה בישראל

          מיכאל קגן, ה-CTO של אנבידיה ביחד עם שלמה גרדמן בכנס ChipEx2025. צילום: ניב קנטור

          מסעו הבלתי יאמן של מיכאל כגן: מתלאות ילדותו ברוסיה עד לפסגת ההייטק כ- CTO של NVIDIA

          אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות בערב הבכירים של ChipEx2025. צילום: ניב קנטור

          אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות: “עוצמתה של ישראל נובעת מיכולותיה האנושיות, מהמצוינות המדעית ומהיכולת להפוך רעיונות חדשניים לפריצת דרך בעלת השפעה עולמית”

          אנה ברנוב מנכלית HowHardAI בכנס ChipEx2025. צילןום: לנס הפקות

          “HowHardAI מאמנת LLM לתכנון אוטומטי של Netlist"

          KEES JOOSE במפגש הסיליקון קלאב, 2017

          Kees Joosse ב-ChipEx2025:“חוק מור לא מת”

          Trending Tags

          • מדורים
            • אוטומוטיב
            • בינה מלאכותית (AI/ML)
            • בטחון, תעופה וחלל
            • ‫טכנולוגיות ירוקות‬
            • ‫יצור (‪(FABs‬‬
            • ‫צב"ד‬
            • ‫שבבים‬
            • ‫רכיבים‬ (IOT)
            • ‫תוכנות משובצות‬
            • ‫תכנון אלק' (‪(EDA‬‬
            • תקשורת מהירה
            • ‫‪FPGA‬‬
            • ‫ ‪וזכרונות IPs‬‬
          • מאמרים ומחקרים
          • צ'יפסים
          • Chiportal Index
            • Search By Category
            • Search By ABC
          No Result
          View All Result
          Chiportal
          No Result
          View All Result

          בית מאמרים ומחקרים מאמרים טכניים מי אשם בתאונה בה מעורב רכב אוטונומי?

          מי אשם בתאונה בה מעורב רכב אוטונומי?

          מאת אתר קול המדע - הקרן הישראלית למדע
          27 דצמבר 2023
          in אוטומוטיב, מאמרים טכניים
          בחירתה של מכונית אוטונומית. באדיבות החוקרים

          בחירתה של מכונית אוטונומית. באדיבות החוקרים

          Share on FacebookShare on TwitterLinkedinWhastsapp

          חוקרים מצאו כי פעולה של “נהג” ברכב אוטונומי מתקבלת בסלחנות רבה יותר מאשר פעולה של נהג ברכב רגיל

          קבלת החלטות היא תהליך קוגניטיבי שבו אנשים יכולים לבחור מתוך כמה אפשרויות. תהליך זה יכול להיות רציונלי (מבוסס על בדיקה של כל האפשרויות והפעלת שיקול דעת) או לא רציונלי (מבוסס על אינסטינקטים ואינטואיציה). המחקר בתחום בודק כיצד אנשים תופסים ומעבדים את המידע הנתון בפניהם, בוחרים בין האפשרויות ומקבלים החלטה.

          פרופ’ סימון מורן מהמחלקה לניהול וד”ר עמוס שור מהמחלקה למינהל עסקים ומהמרכז לקבלת החלטות ופסיכולוגיה כלכלית באוניברסיטת בן גוריון הם חוקרים בתחום שיפוט וקבלת החלטות. מחקריהם מתמקדים בנושאים כגון משא ומתן, שיתוף פעולה, תחרותיות, התנהגות מוסרית, צרכנות, רמייה, אינטראקציות בין-אישיות והתנהלות בין אדם לאדם.

          במחקרם האחרון, שזכה במענק מהקרן הלאומית למדע, ביקשו החוקרים לבחון אם וכיצד החלטה שמתקבלת בסביבה אוטומטית משפיעה על האופן שבו אנשים שופטים אותה; וליתר דיוק, אם קיים הבדל באופן שבו אנשים שופטים נהג ברכב אוטונומי לעומת נהג ברכב רגיל שנקלעו לתאונת דרכים שלא באשמתם. כיום ישנם כלי רכב שמצוידים במערכת נהיגה אוטונומית, אך עדיין נדרש להם נהג (בדומה למכשור רובוטי רפואי שעדיין מצריך התערבות ופיקוח של גורם אנושי). כלומר, השימוש בהם מצריך שיתוף פעולה ואינטראקציה בין האדם למכונה.

          “כחוקרים בתחום שיפוט וקבלת החלטות, האוטומציה מעניינת אותנו כיוון שהיא מותירה ברירת מחדל. אם האדם לא יחליט ולא יפעל – המכונה תעשה זאת במקומו. והשיפוט של המתבונן מהצד יושפע כפי הנראה מהיחס של האדם לברירת המחדל – אם הוא קיבל אותה או התעלה עליה”, מסבירה פרופ’ מורן.

          במסגרת המחקר בחנו החוקרים כ-1,800 נבדקים מהאוכלוסייה הכללית (שמשתייכים לפלטפורמות מחקר של אמזון). הם הציגו להם תרחישים במלל או תרשים המתארים תאונה בלתי נמנעת – למחציתם תרחיש שבו הנהג נוהג ברכב אוטונומי ולמחציתם תרחיש שבו הנהג נוהג ברכב רגיל. באחד התרחישים הנהג נסע ובמעבר החציה שמולו עברו חמישה ילדים. כיוון שכבר לא יכול היה לעצור בזמן בשל עיקול, אפשרויותיו היו להמשיך ישר ולפגוע בכל הילדים (ברירת המחדל) או לסטות ולפגוע בילד אחד (פעולה תועלתנית). לנבדקים נאמר באיזו אפשרות בחר הנהג (המשיך ישר או סטה) ולאחר מכן נשאלו בין השאר עד כמה התנהגותו הייתה מוסרית, עד כמה כוונותיו היו טובות, ואיזה עונש הוא צריך לקבל על זה שפגע בהולך או בהולכי רגל.

          נמצא כי הנהג ברכב הרגיל נשפט על ידי הנבדקים לפי הנזק שגרם. ככל שהנזק היה גדול יותר, הנהג נתפס כפחות מוסרי ולהפך. “לא שינה לנבדקים אם הנהג המשיך ישר או סטה אלא כמה ילדים נדרסו. מינימום נזק, ולא פעולת הנהג, היה הקריטריון העיקרי שלפיו הוא נשפט”, מסביר ד”ר שור.

          לעומת זאת, הנהג ברכב האוטונומי נשפט לפי פעולתו. אם סטה, לא משנה בכמה ילדים פגע, נתפס כיותר מוסרי. “במקרה זה הנבדקים ציפו מהנהג שיפעל ולא ייתן לרכב להחליט בכוחות עצמו. כלומר, הוא קיבל קרדיט מוסרי מעצם זה שפעל והפעיל שיקול דעת, אפילו אם הפעולה הסתיימה בתוצאה פחות טובה, וכך גם נתפס כבעל כוונות טובות”, מוסיף ד”ר שור.

          הנבדקים ציינו גם כי הנהג ברכב האוטונומי זכאי לעונש הקל ביותר אם הסיט את ההגה (כלומר פעל) ולעונש מוגדל אם לא הסיט את ההגה ונתן לרכב להמשיך ישר כיוון שלא החליט דבר (כלומר לא פעל). את הנהג ברכב הרגיל שפטו כאמור לפי רמת הנזק (מספר הנפגעים). וכך, לא משנה כיצד פעל, ציינו שהעונש הקשה ביותר מגיע לנהג שפגע במספר הילדים הרב ביותר, ולהפך.

          לפי ממצאים אלו ניתן להבין כי כאשר נתקלים במצב שבו נגרם נזק בלתי נמנע בסביבה אוטומטית, התנהגות אקטיבית של האדם נשפטת בסלחנות רבה יותר. לדברי פרופ’ מורן, “בנוכחות אוטומציה, בפרט בעת פגיעה או תאונה בלתי נמנעת שמציבה בפנינו דילמה מוסרית (במי לפגוע ואת מי להציל), השפיטה המוסרית מתבססת על הכוונה, פעולה / אי-פעולה. ללא אוטומציה, השפיטה המוסרית מתבססת על התוצאה הסופית. הציפייה ממי שנמצא בסביבה אוטומטית היא שיפעל, שיפעיל שיקול דעת מוסרי וייקח אחריות. נראה כי נקיטת פעולה בסביבה זו נתפסת כבעלת כוונה טובה, כניסיון להציל את המצב, ולכן נשפטת פחות בחומרה גם אם היא מובילה לתוצאות פחות טובות. לעומת זאת, אי נקיטת פעולה בסביבה זו והשארת ההחלטה המוסרית בידי המכונה נתפסות כבריחה מאחריות ונשפטות לחומרה. בסביבה הרגילה אדם לא נשפט לפי מעשיו אלא לפי התוצאה (מידת הנזק בפועל)”. לדברי ד”ר שור, “המסקנות הללו יכולות לתרום לקביעת מדיניות שלפיה מערכות אוטונומיות יתוכנתו כך שהגורם האנושי יוכל להתערב בפעולתן ביתר קלות”.

          ואכן, בפרויקט ההמשך מתכננים החוקרים לבחון את תכנות המערכות האוטונומיות. “השאלות שיישאלו הן כמה סמכות צריכה להינתן למתכנתים בתכנון רכב אוטונומי, איזה כלל צריך להוביל אותם – שמירה על הנהג או הפחתת נזק (שני כללים אפשריים בייצור כלי רכב אוטונומיים), ואיך ירגישו בעקבות תכנות מזיק”, מסכמת פרופ’ מורן.

          תגיות מכוניות אוטונומיות
          אתר קול המדע - הקרן הישראלית למדע

          אתר קול המדע - הקרן הישראלית למדע

          נוספים מאמרים

          קובי חנוך, מנכל ויביט נאנו. צילום יחצ
          אוטומוטיב

          לקראת ChipEx2025: העולם עובר ל-ReRAM, וויביט ננו היא כיום הספק העצמאי היחיד לטכנולוגיה זו

          אוטומוטיב

          CEVA זכתה במכרז של Nextchip: מחזק את מעמדה בשוק ה-ADAS

          מנכ
          אוטומוטיב

          לקראת ChipEx2025. קובי מרנקו, ארבה: כך מקצרים עשר שנים בפיתוח שבבי אוטומוטיב

          פתרון זכרונות לשימוש ברכב. איור: וויביט ננו
          אוטומוטיב

          וויביט: טכנולוגיית הזיכרון ההתנגדותי עברה בהצלחה את דרישות התקן המחמיר של מועצת האלקטרוניקה לרכבים

          הפוסט הבא
          תהליך ייצור GAA 3 ננומטר של סמסונג. צילום יחצ

          סמסונג מפתחת "מערכת חיישנים חכמה" כדי לשפר תפוקה וקיבולת ייצור של מוליכים למחצה

          כתיבת תגובה לבטל

          האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

          • הידיעות הנקראות ביותר
          • מאמרים פופולאריים

          הידיעות הנקראות ביותר

          • עדי חבושה, AWS ישראל: "הדור הבא של תשתיות AI…
          • “HowHardAI מאמנת LLM לתכנון אוטומטי של Netlist"
          • אנבידיה תקים מטה בטאיוואן
          • אינטל שוקלת למכור את עסקי הרשת והקצה
          • משרד המסחר של ארה"ב אוסר על שימוש בכל מאיצי…

          מאמרים פופולאריים

          • Neoclouds: הסטארט-אפים הזריזים המגדירים מחדש את…
          • היכונו לדור הרובוטים החדש: רובוטיקת בינה מלאכותית…
          • הינן שחולם: לייצר ינות ישראלים ברמת סופר פרימיום
          • להוביל עם הלב: הכוח של ניהול ממוקד באדם בעידן הבינה…
          • מהפך במערכות הניווט של המחר: האם שבבים חכמים יחליפו…

          השותפים שלנו

          לוגו TSMC
          לוגו TSMC

          לחצו למשרות פנויות בהייטק

          כנסים ואירועים

          כנסים ואירועים

          כנס ChipEx2025 יערך ב-13-14 במאי, 2025. הכנס מיועד לכל העוסקים בתעשיית הסמיקונדקטור  כולל מהנדסים, מומחים מקצועיים ובכירים.

          לחץ לפרטים

          הרשמה לניוזלטר של ChiPortal

          הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו


            • פרסם אצלנו
            • עיקר החדשות
            • הצטרפות לניוזלטר
            • בישראל
            • צור קשר
            • צ'יפסים
            • Chiportal Index
            • TapeOut Magazine
            • אודות
            • מאמרים ומחקרים
            • תנאי שימוש
            • כנסים
            • אוטומוטיב
            • בינה מלאכותית
            • בטחון, תעופה וחלל
            • ‫טכנולוגיות ירוקות‬
            • ‫יצור (‪(FABs‬‬
            • ‫צב"ד‬
            • ‫רכיבים‬ (IOT)
            • ‫שבבים‬
            • ‫תוכנות משובצות‬
            • ‫תכנון אלק' (‪(EDA‬‬
            • ‫‪FPGA‬‬
            • ‫ ‪וזכרונות IPs‬‬

            השותפים שלנו

            כל הזכויות שמורות Chiportal (c) 2010 תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

            דרונט דיגיטל - בניית אתרים, בניית אתרי וורדפרס, בניית אתרי סחר, חנות אינטרנטית, פיתוח אתרים

            No Result
            View All Result
            • עיקר החדשות
            • בישראל
            • מדורים
              • אוטומוטיב
              • בינה מלאכותית (AI/ML)
              • בטחון, תעופה וחלל
              • ‫טכנולוגיות ירוקות‬
              • ‫יצור (‪(FABs‬‬
              • ‫צב"ד‬
              • ‫שבבים‬
              • ‫רכיבים‬ (IoT)
              • ‫תוכנות משובצות‬
              • ‫תכנון אלק' (‪(EDA‬‬
              • ‫‪FPGA‬‬
              • ‫ ‪וזכרונות IPs‬‬
              • תקשורת מהירה
            • מאמרים ומחקרים
            • צ'יפסים
            • כנסים
            • Chiportal Index
              • אינדקס חברות – קטגוריות
              • אינדקס חברות A-Z
            • אודות
            • הצטרפות לניוזלטר
            • TapeOut Magazine
            • צור קשר
            • ChipEx
            • סיליקון קלאב

            כל הזכויות שמורות Chiportal (c) 2010 תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

            דרונט דיגיטל - בניית אתרים, בניית אתרי וורדפרס, בניית אתרי סחר, חנות אינטרנטית, פיתוח אתרים

            דילוג לתוכן
            פתח סרגל נגישות כלי נגישות

            כלי נגישות

            • הגדל טקסטהגדל טקסט
            • הקטן טקסטהקטן טקסט
            • גווני אפורגווני אפור
            • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
            • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
            • רקע בהיררקע בהיר
            • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
            • פונט קריאפונט קריא
            • איפוס איפוס