בראיון לאתר Chiportal מסביר מנכ"ל ארבה, קובי מרנקו, כי כמו שאיננו מצפים שמערכת הסלולאר תפסיק לעבוד גם בערפל וגם בסופה, כך גם מכ"מ ההדמיה – אחת מהעיניים של המכונית האוטונומית
לפני כמה ימים ביקרה בארצנו הסופה אלפיס, שהקפיאה חלקים גדולים מהמדינה, שלג בהרים וגשם כבד בשאר אזורי הארץ.
בתוך הסופה היו נוסעי מכונית אחת, שהגשם החזק בתל אביב לא הפריע להם לראות את הדרך בבהירות. היו אלה נוסעי מכונית הניסוי של חברת ארבה, שפיתחה טכנולוגית מכ"ם הדמיה לרכב. (Imaging Radar). כזכור באוקטובר 2021 התמזגה ארבה לתוך חברת ספאק, והחלה להיסחר בנאסד"ק.
בראיון לאתר Chiportal מסביר מנכ"ל ארבה, קובי מרנקו, כי כמו שאיננו מצפים שמערכת הסלולאר תפסיק לעבוד גם בערפל וגם בסופה, כך גם מכ"מ ההדמיה. נסענו במסגרת נסיעת מבחן לקראת שחרור גרסה למכ"ם ההדמיה 4D ופתאום התחיל מבול, הוא לא השפיע על התמונה שלנו. גם אם היינו במקרה בירושלים בשלג, המערכת שלנו חסינה בפני גורמים שמפריעים למכשירים אחרים ולעיניים לראות.
מה מצב פיתוח המוצר?
אנו עדיין לא בפרודקשן ומקווים לעשות זאת בתוך כשנה. כרגע המוצר מותקן במכוניות לקראת הכניסה לייצור. התגובות טובות. השוק מפנים בחודשים האחרונים מפנים שבלי פתרון של מכ"ם הדמיה אי אפשר לספק שום מוצר שיאפשר לנהג לעזוב את הידיים, בוודאי לא מכונית אוטונומית מלאה. כל פתרון כזה מחייב מוצר כמו רדאר שממפה את הסביבה בכל תנאי תאורה ובכל מזג אוויר לטווח רחוק – דבר שיהיה קריטי לכל מקרה שבו מאפשרים ללקוח לעזוב ידיים.
שוק הרכב מפנים לאט לאט שחומרה חדשנית ותוכנה הם המפתח מצליח לצמצם את לוחות הזמנים של כנסה של טכנולוגיה חדשה לתוך הרכב. בשנת 2025 כלי הרכב החדשים יהיו אוטונומיים בדרגה שלוש, כלומר שהנהג יוכל לנוח בכבישים מהירים, אך עדיין לא ממש ללכת לישון. אני מעריך שרמה 4 – מכונית אוטונומית לחלוטין אך עדיין עם נהג למקרי חרום, נגיע לקראת סוף העשור.
האם גם אתה שם לב לכך שפיתוח המכונית האוטונומית הואט?
מרנקו: "אכן בתחילת הרעיון של מכוניות אוטונומיות, יצרני המכוניות היו אופטימיים אבל מסתבר שהבעיה מורכבת הרבה יותר משחשבו. המנכ"לים של חברות הרכב שאינן חברות טכנולוגיה העריכו בהערכות חסר את הבעיות הכרוכות בפי תוח. כדי להפוך את הרכב למחשב על גלגלים נדרש שינוי ב-DNA של חברות הרכב וזה לוקח זמן. ויש מצד שני את טסלה, שהופכת את המכונית למחשב על גלגלים אבל גם המנכ"ל שלה אילון מאסק, העריך את המורכות של הבעיה בחסר. לפני כחמש שנים הוא העריך שבשנת 2019 ניתן יהיה לבצע נסיעה במכונית טסלה אוטונומית מחוף לחוף. אנחנו כבר שלוש שנים אחרי ולא מתקרבים אפילו ליישום. היתרון העיקרה של טסלה הוא ביכולת לעדכן את מחשב הרכב מרחוק, כשאחרים צריכים לקרוא ללקוחות למוסך, אבל גם היא למרות הארכיטקטורה שלה, עדיין לא נמצאת שם."